عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی دامهای عشایر کوچرو


آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی دامهای عشایر کوچرو

 معاون سلامت دامپزشکی استان گفت: به منظور پیشگیری از رخداد بیماری تب برفکی عملیات واکسیناسیون دام های سنگین و سبک  در عشایر کوچرو ساکن استان گلستان در حال انجام می باشد. 

دکتر محسن عبدالوند در حاشیه جلسه شورای فنی اداره کل دامپزشکی استان گفت: برای افزایش سطح ایمنی دام های عشایر مستقر در مراتع استان گلستان، که  اغلب از استان های خراسان رضوی، شمالی و سمنان به گلستان نقل مکان می کنند طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی با واکسن تولید داخل شروع شده است.
وی همچنین افزود: برای اجرای این طرح اکیپهای دامپزشکی شهرستان های مراوه تپه، گنبد، کلاله اعزام شده و طی آن گوسفندان عشایری خارج از استان و بومی تحت پوشش واکسیناسیون قرار خواهند گرفت.
معاون سلامت دامپزشکی استان یاد آور شد: بیماری تب برفکی یکی از مسری ترین بیماری های ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو، گوسفند و بز می شود و مهمترین تهدید برای تجارت دام و فرآورده های دامی محسوب می شود این بیماری با علائم تاول در دهان، پا و پستان، ریزش بزاق، لنگش، افت شدید تولید و تلفات در بره ها و بزغاله ها تظاهر می کند.
دکتر عبدالوند بابیان اینکه بیماری تب برفکی به عنوان مخاطره جدی برای صنعت دامدار ی محسوب می شود بیان کرد: کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال دام، قرنطینه کردن دامهای مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و جلوگیری از ورود دام قاچاق است.
وی ادامه داد: سالانه بالغ بر 600 هزار راس دام سبک عشایری 6 ـ 7 ماه دراین استان اسکان دارند که درصورت عدم رعایت موارد مثبت زدایی و نیز عدم انجام عملیات واکسیناسیون دام می تواند یکی از عوامل انتقال بیماری ها از یک مکان به مکان دیگر باشد.
دکتر عبدالوند همچنین افزود: تمامی خدمات مربوط به دام عشایر اعم از واکیسناسیون، بیماری یابی و آموزش توسط اکیپ های دامپزشکی استان به صورت رایگان صورت می گیرد .
ایشان یاد آور شد رعایت بهداشت و قرنطینه محوطه نگهداری دام از اصول مهم پیشگیری از ورود بیماری تب برفکی است و یکی از اولویت های دفتر بهداشت و مدیریت بیماری دامی این اداره کل، آموزش دامداران و جامعه هدف است که درکنار کلیه خدماتی که دامپزشکی ارائه می کند ، برگزاری این دوره های آموزشی نیز می تواند موچب بالارفتن سطح آگاهی بهره برداران از بیماری ها شود.
از آبان ماه سالجاری آغاز و بالغ بر 115000 راس دام سنگین و 1400000 راس دام سبک علیه بیماری مذکور واکسینه شدند . 

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل دامپزشکی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .