عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مدیریت اراضی شیبدار، منجر به کاهش رسوب در رودخانه ها، سدها و کاهش خسارات سیل و رانش زمین می شود

سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان در دیدار با فرماندار شهرستان کلاله:

مدیریت اراضی شیبدار، منجر به کاهش رسوب در رودخانه ها، سدها و کاهش خسارات سیل و رانش زمین می شود

 سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان دردیدار فرماندار شهرستان کلاله گفت: مدیریت اراضی شیبدار در شهرستان کلاله اگر به صورت عالمانه ، هماهنگ و با مشارکت مردم انجام شود، می تواند عامل اصلی توسعه این شهرستان باشد و افزایش محصولات کشاورزی و باغی ، کاهش رسوبات در رودخانه ها و سدها و کاهش خسارات ناشی از سیل و رانش زمین را در پی داشته باشد. 

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس سید محسن حسینی در این دیدار با فرماندار کلاله که به مناسبت آغاز سال نو انجام شد و جمعی از معاونین و مدیران شرکت آب منطقه ای نیز در آن حضور داشتند ، ضمن تبریک سال نو ، گفت: میزان فرسایش خاک در استان گلستان به نسبت میانگین جهانی بالاتر است و این فرسایش در شرق استان نسبت به متوسط استان بیشتر است که دلیل اصلی آن، جنس لسی خاک این منطقه و همچنین بحث نوع کاربری و پوشش گیاهی است، که مورد کم لطفی بشر قرار گرفته است.
سرپرست شرکت آب منطقه ای استان بیان کرد: در شهرستان کلاله بیش از 10 هزار هکتار اراضی شیبدار  وجود دارد که از فرسایش این اراضی ، سالانه بیش از 30 تن در هکتار رسوب تولید و به رودخانه ها ودر نهایت به سدهای پایین دست از جمله سد بوستان وارد می شود که موجب شده حجم مخزن سد بوستان از 54 میلیون متر مکعب در سال ۱۳۸۴ به 31 میلیون متر مکعب در سال ۱۳۹۸ کاهش یابد.
مهندس حسینی افزود: مدیریت اراضی شیبدار از لحاظ نظری کار ساده است ولی از لحاظ عملی کار ساده ای نیست ومسائل فنی ، اقتصادی و اجتماعی را به همراه دارد که باید در این راه مشارکت مردم، نگاه به منابع آب و توجه به گیاهان منطبق با اقلیم منطقه را مد نظر داشت.
وی با اشاره به وضعیت آب و هوای شهرستان کلاله گفت: در شش ماه اول سال آبی 98- 99 در این شهرستان ، 297 میلی متر باران باریده ، در حالی که در درازمدت این عدد، 359 میلی متر بوده است که نسبت به درازمدت 17 درصد کاهش را نشان می دهد.
مهندس حسینی افزود: دمای متوسط شهرستان طی این 6 ماه، 10.7 درجه بوده ، در حالی که در درازمدت دما در این برهه 10.2 درجه ثبت شده است. در حقیقت شاهد نیم درجه افزایش دما نسبت به درازمدت هستیم که افزایش تبخیر وکاهش منابع آب تجدید پذیر را به دنبال دارد و مدیریت منابع آب را نیازمند دقت و فعالیت بیشتر می کند.

در این دیدار فرماندار شهرستان کلاله  با تبریک متقابل سال نو ، از اقدامات شرکت آب منطقه ای و امور منابع آب کلاله و مراوه تپه در این شهرستان تقدیر کرد و خواستار توجه بیشتر به موضوع ترمیم دیواره سازی رودخانه دوغ در پایین دست پل ورودی در جنوب شهر کلاله شد.
مهندس علی اصغر بیانی در ادامه گفت: ضروری است موضوع مدیریت اراضی شیبدار از اولویتهای شهرستان باشد و ما نیز پیگیر اقدامات لازم در بخش اراضی شیبدار هستیم تا طرح های مناسبی در این راستا به سرانجام برسد.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب منطقه ای گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .