عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » احداث هلالی های آبگیر؛ راهکار مهم مقابله با بیابانزایی و ایجاد اکوسیستم پایدار


احداث هلالی های آبگیر؛ راهکار مهم مقابله با بیابانزایی و ایجاد اکوسیستم پایدار

احداث هلالی های آبگیر؛ راهکار مهم مقابله با بیابانزایی و ایجاد اکوسیستم پایدار
 سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: با هدف مقابله با بیابانزایی در 1600 هکتار از مراتع شمالی استان گلستان هلالی آبگیر احداث می گردد.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، عبدالرحیم لطفی با اعلام این خبر افزود: این پروژه ها در منطقه های خیرخوجه، قولاق بوته . اینچه برون واقع در شهرستان گنبد کاووس در حال اجرا بوده و تاکنون به پیشرفت 85 درصدی رسیده است.
وی اجرای این پروژه ها را گامی موثر در جهت جلوگيری از گسترش روند بيابانزايی دانست و گفت: احداث هلالی آبگیر سبب جمع‌آوری هرز آب و روان آب‌های ناشی از بارش باران می‌شود که این آب‌ها علاوه بر تقویت پوشش گیاهی مراتع و جلوگیری از فرسایش آبی و خاکی و بیابانی شدن آن، به احیا و اصلاح مراتع نیز کمک زیادی می‌کند.
لطفی اذعان داشت: مساحت اجرایی این پروژه 1600 هکتار بوده و آعتبار آن نیز 1 میلیارد و 600 میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی (طرح جامع مقابله با بیابانزایی) تامین می گردد.
عبدالرحیم لطفی افزود: در داخل هلالی های آبگیر بوته آتریپلکس کانی سنس Atriplex canescens و برروی پشته هلالی های آبگیر و بذزهای بومی کاشته شده تا همزمان با ذخیره آب زمینه رویش بوته های جدید فراهم شود.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه هلالی آبگیر تاثیر فوق العاده ای در مقابله با بیابانزایی دارد افزود: مهمترین اهداف این پروژه جمع آوری رواناب های سطحی، افزایش نفوذ آب در خاک، افزایش تولید علوفه می شود.
وی افزود: همچنین اجراي هلالي هاي آبگير باعث می شود پوشش گياهي بطور يکنواخت در منطقه وجود داشته و تنوع گياهي بهتر و پايداري بيشتر اکوسيستم را بدنبال دارد.

احداث هلالی های آبگیر؛ راهکار مهم مقابله با بیابانزایی و ایجاد اکوسیستم پایدار

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .