عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » معرفی شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی گلستان در نمایشگاه گردشگری تهران


معرفی شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی گلستان در نمایشگاه گردشگری تهران

معرفی شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی گلستان در نمایشگاه گردشگری تهران

 سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از تدارک غرفه‌ای برای معرفی چهار روستا و دو شهر ملی صنایع‌دستی گلستان در بخش نمایشگاهی استان گلستان در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی و امورفرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، رحمان فرمانی روز دوشنبه 11 بهمن‌ماه 1400 در حاشیه بخش نمایشگاهی استان گلستان در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، گفت: سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی هم‌زمان با پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است و دو بخش نمایشگاهی مجزا برای معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان تدارک دیده‌شده است.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی حضور در نمایشگاه‌های این‌چنینی معرفی آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی است که سعی کردیم برای طراحی پلان بخش نمایشگاهی استان در این دوره از گردشگری تهران از نماد میراث جهانی گنبد قابوس با مقیاس دقیق و همچنین عناصر شهر تاریخی استرآباد(گرگان) نظیر المان خانه تاریخی تقوی به‌عنوان هسته مرکزی بخش نمایشگاهی استان استفاده کنیم.
 او از نمایش جاذبه‌های گردشگری استان گلستان با استفاده از عینک‌های واقعیت‌افزوده (VR) برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران خبر داد.
فرمانی اضافه کرد: بازدیدکنندگان با استفاده از عینک‌های VR و توضیحات راهنمایان گردشگری، با سفری مجازی با جاذبه‌های گردشگری گلستان آشنا می‌شوند.
 او یادآور شد: در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، شهرداری شهرهای گرگان، گنبدکاووس و علی‌آبادکتول حضور فعال و جدی دارند و هدف اصلی از این حضور معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری شهرهای استان و همچنین بازاریابی و تبلیغات جاذبه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منحصربه‌فرد این شهرها است.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان تصریح کرد: بخش مهمی از توسعه شهر‌ها از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تأمین می‌شود و بخش خصوصی توانمند می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه شهری را شکوفا سازد. نمایشگاه گردشگری تهران با تجمیع همه فعالان و سرمایه‌گذاران بخش گردشگری محل مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری شهرهای استان گلستان است.
او از حضور شش مزرعه گردشگری استان گلستان در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران خبر داد و گفت: با توجه پتانسیل‌های موجود و معرفی گلستان به‌عنوان پایلوت گردشگری کشاورزی کشور، مزارع گردشگری استان حضور پررنگ‌تری در این دوره از نمایشگاه گردشگری تهران دارند و به معرفی توانمندی‌های خود می‌پردازند.
فرمانی یادآور شد: استان گلستان با صدور اولین مجوز گردشگری کشاورزی و درخواست‌های بسیار برای ایجاد مزارع گردشگری پرچم‌دار این نوع از گردشگری در کشور بوده و نمایشگاه تهران فرصت خوبی برای معرفی بیشتر گردشگری کشاورزی به‌عنوان نوع جدید و نوپایی از گردشگری است.
او اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات استان گلستان به‌عنوان پیشرو حوزه گردشگری کشاورزی سطح کشور در نمایشگاه بین‌المللی تهران، برگزاری کارگاه‌های تخصصی گردشگری کشاورزی برای مزارع گردشگری سطح کشور است. این کارگاه‌ها توسط مجید زمانی مدیر مزرعه گردشگری توسکا شهرستان گرگان در بخش نمایشگاهی استان گلستان برگزار می‌شود.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با اشاره به این‌که معرفی توانمندی‌ها و خدمات تأسیسات گردشگری از اولویت‌های محتوایی بخش نمایشگاهی گردشگری استان است، بیان کرد: انجمن حرفه‌ای هتلداران استان گلستان، بوتیک هتل هفت‌پیکر گرگان، هتل عجم و هتل آکام شهرستان آزادشهر، مجموعه ویلاژ توریست شهرستان گالیکش ازجمله فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری استان گلستان هستند که در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران شرکت کردند.
او گفت: مجتمع گردشگری پرهام استان گلستان به‌اتفاق شرکت گردشگری فیبو کشور ترکیه که باهم همکاری تنگاتنگی دارند حضوری مشترکی در بخش نمایشگاهی گردشگری استان گلستان ایجاد کرده و به معرفی و بازاریابی خدمات خود پرداختند.
فرمانی خاطرنشان کرد: در این دوره از نمایشگاه گردشگری تهران، شهرستان‌های آزادشهر، بندر گز، کلاله، علی‌آبادکتول، گرگان، گنبدکاووس و گالیکش به‌صورت جداگانه در حال معرفی تأسیسات گردشگری خود به علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان هستند.
او در ادامه تصریح کرد: این رویداد بین‌المللی یکی از فرصت‌های مناسب برای انتقال تجربیات و تبادل اطلاعات در حوزه گردشگری است ازاین‌رو در روزهای سپری‌شده از نمایشگاه گردشگری تهران، مدیران ادارات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان‌های استان گلستان سعی کردند تا در مذاکرات جداگانه با سایر استان‌ها و به تبادل اطلاعات و تجربیات بپردازند.
 سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از حضور 34 هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان در 28 غرفه باهدف بازاریابی، فروش، توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان در سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی تهران خبر داد.
او اضافه کرد: از این تعداد 28 هنرمند و صنعتگر شاخص و فعال در ۲۲ غرفه صنایع‌دستی در سالن‌های ۴۴ و طبقه دوم ۴۴/۱ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به عرضه محصولات شاخص استان ازجمله رودوزی‌های سنتی، بافته‌های داری، نمدمالی، نساجی سنتی، چرم دست‌دوز، صنایع‌دستی ترکمن، سفال و سرامیک، خراطی، جاجیم‌بافی، چاپ باتیک و بافته‌های داری می‌پردازند.
فرمانی با تأکید بر این‌که توجه به نام‌آوران حوزه صنایع‌دستی از ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه ملی صنایع‌دستی تهران است، یادآور شد: از استان گلستان 6 هنرمند دارای درجه هنری، مهر اصالت ملی و بین‌المللی در بخش نام‌آوران سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی تهران حضور دارند.»
او گفت: این تعداد هنرمند در 6 غرفه در سالن ۴۴ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران که به نام‌آوران حوزه صنایع‌دستی کشور اختصاص‌یافته حضور دارند و تولیدات شاخص و فاخر استان را در رشته‌های ابریشم‌بافی، دست‌بافته‌های داری ترکمن، رودوزی سنتی، چاپ باتیک و جاجیم در معرض نمایش علاقه‌مندان قرار می‌دهند.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: علاوه بر بخش نمایشگاهی صنایع‌دستی، غرفه‌‎ای برای معرفی چهار روستا و دو شهر ملی صنایع‌دستی گلستان در بخش نمایشگاهی گردشگری استان تدارک دیده‌شده است تا ضمن معرفی این روستاها و شهرهای ملی، صنایع‌دستی شاخص این مناطق نیز در معرض نمایش قرار گیرد.
او بیان کرد: این غرفه در بخش نمایشگاهی استان گلستان در سالن B38 پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران واقع‌شده است و هدف آن معرفی و ارائه محصولات صنایع‌دستی شاخص شهرها و روستاهای ملی استان شامل علی‌آبادکتول شهر ملی نواربافی کتول، گنبدکاووس شهر ملی فرش ترکمن، روستای تنگلی گنبدکاووس روستای ملی سوزن‌دوزی ترکمن، روستای سیاه رودبار علی‌آبادکتول روستای ملی صنایع‌دستی، روستای زیارت گرگان روستای ملی جاجیم‌بافی و روستای شاهکوه روستای ملی سوزن دوری شاهکوه است که خوشبختانه تاکنون با استقبال علاقه‌مندان مواجه شده است.
 فرمانی در ادامه با اشاره به دیگر اتفاقات بخش نمایشگاهی استان در ایام برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران، یادآور شد: در روز دوم از برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، غلامعلی کوهساری نماینده مردم شهرستان‌های آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی، با حضور در بخش نمایشگاهی استان گلستان از غرفه‌های مختلف این بخش بازدید کرد و با فعالان گردشگری استان به گفت‌وگو پرداخت.
او اضافه کرد: علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، جواد واحدی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها، علی طلوعی مدیرکل دفتر حوزه وزارت و امور بین‌الملل، احمد تجری مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری، نادر زینالی مدیرکل دفتر امور مجلس و هماهنگی امور استان‌ها و سید محمدکاظم خلدی نسب دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور ازجمله معاونان و مدیران ستادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بودند که در دو روز ابتدایی این رویداد ملی با حضور در بخش نمایشگاهی استان گلستان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف به دیدار و نشست با مسئولان و فعالان گردشگری استان پرداختند.
 سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان همچنین گفت: اعطای لوح شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی استان گلستان به فرمانداران، شهرداران و بخشداران این شهرها و روستاها، رونمایی از پرتال جامع گردشگری استان گلستان، رونمایی از اثر ثبتی ناملموس پوشاک قزاق، رونمایی از کتاب "گردشگری شهری و تحولات شهری" نوشته کوستاس اسپیرو و ترجمه هاجر مزیدی و عاطفه باباکردی ازجمله برنامه‌های اجرایی استان گلستان در سومین روز از برپایی این رویداد بین‌المللی است.
او یادآور شد: اجرای برنامه توسط گروه هنری نوای صحرای ترکمن به‌عنوان یکی از گروه‌های شاخص ملی، برگزاری مسابقات فرهنگی باهدف معرفی استان گلستان با اعطای جوایز ارزنده، اعطا بسته‌های فرهنگی و تبلیغی استان به بازدیدکنندگان، اجرای زنده هنر اصیل صنایع‌دستی توسط هنرمند فاخر استان ازجمله برنامه‌های اجرایی استان گلستان در ایام برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی تهران خواهد بود.
فرمانی با تأکید بر این‌که این نمایشگاه محل مناسبی برای آشنایی فعالان گردشگری و طرح‌ها و ایده‌های نو درزمینه ایجاد تأسیسات و نحوه ارائه خدمات و ایجاد فضای مناسب برای توسعه صنعت گردشگری است، اظهار امیدواری کرد پس از حدود دو سال رکود در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی به دلیل شیوع ویروس کرونا این نمایشگاه تا حدودی موجب رونق این صنعت در کشور شود.
نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی تهران شنبه 9 بهمن‌ماه 1400 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد و علاقه‌مندان می‌توانند ضمن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تا سه‌شنبه 12 بهمن‌ماه از ساعت 9 الی 17 از بخش نمایشگاهی و غرفه‌های صنایع‌دستی استان گلستان در سالن شماره B38 (بخش نمایشگاهی گردشگری) و سالن‌های 44،44/1 (غرفه‌های هنرمندان صنایع‌دستی استان) بازدید کنند.
 

معرفی شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی گلستان در نمایشگاه گردشگری تهران

 

معرفی شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی گلستان در نمایشگاه گردشگری تهران

 

معرفی شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی گلستان در نمایشگاه گردشگری تهران

 

معرفی شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی گلستان در نمایشگاه گردشگری تهران


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .