عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » فرسایش خاک، اراضی شیبدار و پایین دست شهرستان کلاله را تهدید میکند

فرماندار کلاله در جلسه کمیته اراضی شیبدار:

فرسایش خاک، اراضی شیبدار و پایین دست شهرستان کلاله را تهدید میکند

فرسایش خاک، اراضی شیبدار و پایین دست شهرستان کلاله را تهدید میکند

فرماندار کلاله در جلسه کمیته اراضی شیبدار شهرستان گفت: فرسایش خاک اراضی شیبدار و پایین دست شهرستان کلاله را تهدید می کند و این در حالی است که هرساله با افزایش بارش ها، شاهد وقوع سیلاب از بالادست و تخریب زمین های کشاورزی پایین دست ، جاده ها ، پل ها و روستاها هستیم .

برزگر در ادامه با اشاره به تاکید وزارت جهاد بر کاشت درخت زیتون افزود: علاوه بر زیتون، باید به سمت درخت های بومی منطقه از جمله انار، توت و گردو، سیب و تمشک که در سی یا چهل سال قبل در شهرستان کشت می شد برویم که سبب درآمد بالا برای کشاورزان و احیا و جلوگیری از فرسایش خاک مراتع و جنگل ها می شود .

وی با اشاراه به تاثیرات درخت توت در اقتصاد خانوار گفت : در گذشته شهرستان کلاله مرکز توتستان بود و این درخت نیز در اشتغال خانوار روستایی بسیار تاثیرگذار بود و امروز دیگر آثاری از آن باقی نمانده و باید سعی در احیای این درختان کنیم و قطعا امسال یکی از اولویت های کاری ما در روستاها ایجاد و توسعه توتستان است .

فرماندار کلاله سپس به سابقه کلاله در پرورش گل های زینتی و دارویی پرداخت و گفت : شهرستان کلاله همانطور که از نامش پیداست در گذشته ای نه چندان دور مرکز پرورش و کشت گل های طبیعی و گیاهی بوده است و باید با شناسایی این پتانسیل ها سعی کنیم تا این گونه ها را در شهرستان احیا کنیم .

علیزاده رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نیز در ادامه با اشاره به تعهدات شهرستان در کشت باغات گفت : امسال 1500 هکتار تعهد کشت زیتون در شهرستان داریم و باید سعی کنیم تا با همیاری ادارات شهرستان از جمله منابع طبیعی و بخشداری و دهیاری ها این زمینه را در بین مردم و کشاورزان روستایی مهیا کنیم .

وی افزود : 27 آبان ماه همایش اراضی شیبدار در کلاله با حضور معاون وزیر جهاد و رئیس سازمان امور اراضی کشور و مدیران استانی در کلاله برگزار می شود .

باقری مجری طرح اراضی شیبدار استان گفت : از لحاظ درآمد سرانه استان گلستان در بین سایر استان های کشور 31 است که این آمار بسیار پایینی است و باید سعی کنیم تا طی یک برنامه ریزی مدون به استانداردهای درآمد در کشور برسیم که در اراضی شیبدار تنها راه رسیدن به این هدف احداث باغات است .

وی در ادامه افزود : در سال 17 تن فرسایش خاک در استان داریم که این جای بسی تامل دارد و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود تا ده الی بیست سال آینده دیگر اراضی شیبداری باقی نخواهد ماند .

باقری با اشاره به نهال های زیتون تولید شده گفت : نهال های زیتون تولید شده همه لیبل دار هستند و اگر احیانا درختی به ثمر ننشست یا بار خوبی نداد باغدار می تواند با فاکتوری که از مراکز خرید نهال گرفته از این مراکز در دادگاه شکایت کنند و تا 3 برابر خسارت وارده را دریافت کنند .

مجری طرح اراضی شیبدار استان در ادامه اظهار داشت : کار در اراضی شیبدار سخت است و یک درخت یکساله کروناکی 32 عدد بار میبندد .

وی در ادامه با اشاره به طرح کاشت زعفران در روستای وامنان گفت : کشت زعفران در روستای وامنان با 100 متر شروع و امروز به 120 هکتار افزایش یافته است و نوع زعفران وامنان هم به لحاظ درجه بندی جزو زعفران های درجه یک در کشور است و امروز دیگر معضل اشتغال و مسایل و آسیب های اجتماعی و کوچ و مهاجرت از آن منطقه را نداریم و که این حاصل ایجاد ، رشد و توسعه مزارع زعفران در این منطقه است .

باقری در ادامه افزود : بمنظور حمایت از باغداران و احیای باغات به باغداران مناطق کمتر بازده تا مبلغ 1 میلیون تومان وام بلاعوض داده می شود .

شهرستان کلاله به سبب همجواری و قرار گرفتن در یک منطقه کوهستانی منتج به پارک ملی گلستان و بارش های سیل آسا و تغییر آب و هوا و اقلیم و کاهش دما در دو دهه اخیر که سبب بروز خسارات جبران ناپذیری به بخش های مختلف شهرستان در حوزه های اقلیم شناسی از جمله فرسایش خاک ، جاری شدن سیلاب ، خشک سالی و بروز خسارت های فراوان به بخش کشاورزی و مناطق مسکونی و زیرساخت های شهرستان وارد آورده است که این مهم میطلبد با عنایت به مصوبه دولت در ایجاد جاده جایگزین پارک ملی گلستان برنامه ای اصولی و بلند مدت در رفع این مشکلات اندیشیده شود.

 


ارسال کننده خبر : فرمانداری کلاله
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : کلاله
  • بازدید : 2542
  • کد خبر : 14033