عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » باید زمینه استفاده بهینه از نعمت خدادادی برای كشاورزان منطقه فراهم شود


باید زمینه استفاده بهینه از نعمت خدادادی برای كشاورزان منطقه فراهم شود

باید زمینه استفاده بهینه از نعمت خدادادی برای كشاورزان منطقه فراهم شود

فرماندار ویژه شهرستان گنبدكاووس در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان گنبدكاووس با تاكید بر نهادینه كردن الگوی كشت بخصوص در بحث كشت شالی در منطقه گفت: مسئولان مربوطه در این زمینه باید به یك تصمیم واحد برسند و آن را اجرایی كنند.
مهندس محمد حمیدی به موضوع تخصیص آب در پایین دست سد گلستان نیز اشاره كرد و گفت: باید زمینه استفاده بهینه از این نعمت خدادادی كه امسال وضعیت بهتری پیدا كرده است، برای كشاورزان منطقه فراهم شود.
وی افزود: متوسط بارندگی در شهرستان گنبد در هفت ماهه گذشته 340 میلی متر بود كه 52/4 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ابی و 39/5 درصد نسبت به دوره بلند مدت افزایش نشان می دهد.
وی با بیان آماری از وضعیت روان آب ها و سفره های آب زمینی خاطرنشان كرد: با این وجود، منطقه در وضعیت كم آبی قرار دارد و نباید گول وضعیت ظاهری و بارندگی ها را بخوریم و تداوم برنامه های حفاظت منابع آب و نیز تعقیب الگوی كشت محصولات با مصرف اب كم همچنان باید در دستور كار باشد.
وی گفت: مقایسه روان آب هفت ماهه سال آبی جاری با دوره درازمدت در رودخانه گرگانرود به عنوان یكی از رودخانه های اصلی منطقه بیانگر كاهش 92 درصدی رواناب در این حوزه و در حوزه رودخانه خرمارود و چهل چای نیز بیانگر كاهش 52 درصدی نسبت به دوره بلندمدت است و سطح آب های زیر زمینی نیز حدود یك متر نسبت به دوره بلندمدت ( 24 سال) افت نشان می دهد.
مدیر امور منابع آب شهرستان های گنبد، مینودشت و گالیكش نیز خاطرنشان كرد: كشت حساب نشده و افزایش سطح زیر كشت و نیز تغییر نوع كشت از جمله نگرانی هایی است كه در بخش كشاورزی احساس می شود و با توجه به قرار داشتن در شرایط كم آبی، بایستی مدیریت كشت و نظارت بر نوع كشت همچنان تداوم یابد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص حفاظت از منابع آب در سال گذشته گفت: حدود 90 پرونده انسداد چاه غیر مجاز در سال گذشته به مرجع قضایی ارسال شد كه از این تعداد برای 23 پرونده رای صادر شده و 17 حلقه چاه غیر مجاز نیز پر و مسدودالمنفعه شده است.
تیموری با تاكید بر تداوم برنامه های حفاظت از منابع آب در سالجاری نیز گفت: امسال 35 مورد پرونده به دادگاه معرفی شده و برای چهار حلقه چاه غیر مجاز حكم انسداد صادر شده است.
وی با اشاره به شرایط آبگیری سدهای استان گلستان گفت: در مجموع سدهای استان گلستان هم اینك حدود 296 میلیون متر مكعب آب ذخیره سازی شده است كه 72 درصد ظرفیت آبگیری آنها را تشكیل می دهد.
در این نشست مدیر جهاد كشاورزی شهرستان گنبدكاووس نیز با تشریخ برنامه های این مدیریت برای حفاظت از منابع آب منطقه گفت: مدیریت مصرف آب، اجرای الگوی كشت و عدم كشت شالی در غیر از اراضی نسق مدنظر بوده و كشاورزان به كشت محصولات با نیاز آبی كمتر نظیر سورگوم ، پنبه، حبوبات، آفتابگردان و سویا تشویق می شوند.
غلامعلی نورا با بیان اینكه با اقدامات انجام شده، كشت سویا نسبت به سال قبل دو برابر شده است، افزود: با گذاشتن جلسات ترویجی برای كشاورزان بخش داشلی برون و تشویق آنان به كشت پنبه در حوزه سد دانشمند، كشت این محصول بعداز 15 سال مجددا در حال رونق گرفتن است و حدود 200هكتار برای كشت این محصول اختصاص می یابد.

باید زمینه استفاده بهینه از نعمت خدادادی برای كشاورزان منطقه فراهم شود

 

باید زمینه استفاده بهینه از نعمت خدادادی برای كشاورزان منطقه فراهم شود

 


ارسال کننده خبر : فرمانداری گنبد کاووس
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 630
  • کد خبر : 20525