عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » نسل امروز ما، به کلام، بیان و رفتار عارفانه نیازمند است

معاون فرماندار در مراسم نکوداشت زادروز مختومقلی فراغی شهرستان آق قلا:

نسل امروز ما، به کلام، بیان و رفتار عارفانه نیازمند است

نسل امروز ما، به کلام، بیان و رفتار عارفانه نیازمند است

 علی اکبر قجری گفت: نسل امروز ما، به کلام، بیان و رفتار عارفانه نیازمند است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان آق قلا،مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و سومین زاد روز شاعر و عارف نامی ترکمن،مختومقلی فراغی با حضور علی اکبر قجری معاون فرماندار،مسئولین ادارات و نهادها،شاعران و هنرمندان شهرستان در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 معاون فرماندار شهرستان آق قلا در این مراسم ضمن اشاره به ابعاد شخصیتی این شاعر و عارف نامی اظهار داشت:سخن گفتن از مختومقلی فراغی به عنوان یک شاعر و عارف مسلمان ، ایرانی و ترکمن در جمع فرهنگیان و نام آوران علم و ادب و فرهنگ ترکمن که عمری را در راه شناخت شخصیت مختومقلی ، کشف رمز و راز اشعار مختومقلی و سیر وسلوک معنوی مختومقلی تدبر، تفحص و تحقیق عالمانه کرده اند؛ بی شک کاری است بس دشوار است.

 وی در ادامه افزود:درک بنده به عنوان یک شهروند عادی ایرانی نام آشنا و یا کم آشنا با حوزه ادبیات ایران علی الخصوص ادبیات قومی از مختومقلی فراغی و دیگر شعرای شهیر ترکمن همچون دولت محمد آزادی درکی با واسطه است نه بدون واسطه. واسطه درک شناخت و شناخت من به عنوان یک مسلمان و به عنوان یک ایرانی از این شاعر و عارف هم وطنم شما فرهیختگان و اندیشمندان علم و ادب و فرهنگ ترکمن صحرا هستید پس بر من و امثال من که مشتاقانه در جستجوی آموختن برای بهتر زیستن هستیم منت نهاده و کمک کنید تا مختومقلی را همانگونه که هست و همانگونه که بود بشناسیم.

 جانشین رئیس ستاد بزرگداشت مختومقلی فراغی در شهرستان آق قلا بیان داشت:مختومقلی هم مثل دیگر عرفای نامی کشور عزیزم ایران، انسانی دیندار، حق طلب، عدالت خواه، دردمند مردم، مخالف هرگونه ظلم و جفا به بندگان خدا،در صدد ساختن خویشتن خویش، گذرکرده از هوای نفس خویش و در پی سازگار کردن وجود و هستی خویش با هدف حقیقی خلقت ذات انسانی خویش بوده است.مختومقلی مثل هر عارفی نامی دیگری در طول تاریخ سرزمین ایران اسلامی به جای نصیحت کردن انسان ها، خودش سعی می کرد یک الگوی عملی از مفهوم انسان متخلق به اخلاق الله باشد چرا که معتقد بود و بر آن بود که " صد گفته چو نیم کردار نیست".

 قجری نیاز نسل امروز به عرفان را بیش از هرچیز دیگری ضروری داسنت و افزود:نسل امروز ما بیش از هر زمان دیگری به کلام عارفانه ،به بیان عارفانه و به رفتار عارفانه نیازمند است و مهمتر از آن با خود عمل را نیز به همراه دارد و در پی دارد در نتیجه تاثیر گذاریش نیز عمیق تر و بادوام تر است.مختومقلی یک وجه دیگر نیز دارد و آن وجه شعر است زبان مختومقلی زبان شعر است. مختومقلی تمامی آموزه های عرفانی، اخلاقی، دینی و انسانی خود را به زبان شعر بیان کرده است.

 وی در پایان سخنان تصریح کرد:از آنجائیکه مختومقلی در ساختار اجتماعی و در چارچوب آداب و رسوم و فرهنگ غنی ترکمن به عنوان بخش مهم و اساسی از فرهنگ غنی و پربار اسلامی ،ایرانی زیست داشته است ؛ بنابراین با خلق و خوی و منش و کنش اجتماعی مردمان ترکمن آشناتر بوده و مضامین ، مثل ها و داستان هایی که در قالب شعر و ادبیات مطرح نموده است برای مردمان ترکمن سرزمین ایران اسلامی آشناتر و نزدیک به ذهن تر است درک شما از مختومقلی بر خلاف درک من و امثال من از این عارف شاعر بزرگ و نام آور و دیندار و مردم دار، درکی بی واسطه است. کمک کنید تا ما هم مختومقلی واقعی و حقیقی را بهتر و بیشتر بشناسیم؛ از او بیاموزیم و آموزه های انسانی ، اخلاقی، دینی و عرفانی او را را به عنوان یک مسلمان ایرانی در زندگی اجتماعی به کار بندیم کمک کنید تا ما هم بتوانیم اندکی هم شده مختومقلی وار زندگی کردن را یاد بگیریم. به عنوان ایرانیان مسلمان به همدیگر کمک کنیم تا در پرتو تعالیم دین مبین اسلام و آموزه های بزرگان دینی و ملی امان ، انسان وار زندگی کنیم.

نسل امروز ما، به کلام، بیان و رفتار عارفانه نیازمند است

 

نسل امروز ما، به کلام، بیان و رفتار عارفانه نیازمند است

 

نسل امروز ما، به کلام، بیان و رفتار عارفانه نیازمند است

 

نسل امروز ما، به کلام، بیان و رفتار عارفانه نیازمند است

 


ارسال کننده خبر : فرمانداری آق قلا
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : آق قلا
  • بازدید : 686
  • کد خبر : 20953