عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » شهرستان گنبد کاووس نیاز به یک غسالخانه مجهز نیاز دارد


شهرستان گنبد کاووس نیاز به یک غسالخانه مجهز نیاز دارد

شهرستان گنبد کاووس نیاز به یک غسالخانه مجهز نیاز دارد

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبد کاووس گفت: غسالخانه موجود در شأن مردم گنبد کاووس نیست و این شهرستان نیاز به یک غسالخانه مجهز دارد.
مهندس حمیدی در جلسه ای که به منظور ساماندهی آرامستان های این شهرستان برگزار شده بود ، افزود: این شهرستان نیاز به راه اندازی سازمان آرامستان دارد که شهرداری باید در خصوص تاسیس این سازمان پیگیری کند.
وی با بیان اینکه، آرامستان حاشیه امامزاده یحیی این زید(ع) این شهر که به دفن اموات شیعیان اختصاص دارد، نیاز به گسترش دارد، از شهرداری و شورای شهر خواست در این خصوص اقدام کنند.
معاون استاندار گلستان، استفاده از ظرفیت خیرین را خواستار شد و گفت: شهرداری گنبدکاووس در بودجه سال 94 خود باید حداقل یک میلیارد ریال اعتبار برای ساخت غسالخانه مجهز شهرستان اختصاص دهد.
مهندس حمیدی با بیان اینکه ، امروزه سکونت اکثر مردم در خانه های آپارتمانی است و امکان شستشوی اموات همانند سابق در منازل امکان پذیر نیست، افزود: باید با ساخت غسالخانه همه اموات شیعه و سنی در این مکان عسل و کفن شوند.
فرماندارویژه گنبدکاووس گفت: از آنجا که مردم این شهرستان از مذاهب سنی و شیعه هستند، لازم است در ساخت غسالخانه و نیز گسترش آرامستانها به سنن و آداب آنها نیز توجه شود.
امام جمعه گنبدکاووس نیز رسیدگی به امور اموات را جزو واجبات اعلام کرد و گفت: انجام امور شرعی اموات در مذاهب اهل سنت و شیعه مورد تاکید قرار گرفته است.
حجت الاسلام والسملین محمدحسین سبحانی ادامه داد: وجود غسالخانه گنبدکاووس جزو امور ضروری است و اگر برداران اهل سنت هم توافق داشته باشند ، می توان از یک غسالخانه همه مردم شیعه و سنی استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه آرامستان اهل سنت گنبدکاووس از نظر مکانی با آرامستان شیعیان فاصله زیادی دارد، افزود: اگر لازم باشد برادران اهل سنت هم می توانند در محل آرامستان خود غسالخانه بسازند.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گنبدکاووس نیز گفت: غسالخانه موجود شهرستان ، بسیار نامناسب است و در شأن مردم نیست.
حجت الاسلام والمسلمین نصرت الله جعفری ادامه داد: این غسالخانه که سابقا یک کتابخانه زیر نظر هیات امنای امامزاده یحیی ابن زید (ع) بوده، با تغییر کاربری به غسالخانه تبدیل شده و هم اکنون هم زیر نظر این اداره می باشد.
وی خواستار سپردن امور این غسالخانه به شهرداری شد و گفت: اوقاف و هیات امنای آستان مقدس امامزاده یحیی ابن زید (ع) از نیروی کافی برای رسیدگی به این امور برخوردار نیست.
جعفری گفت: مرمت این مکان فعلی هم مشکلی را حل نمی کند و لذا ضرورت دارد تا یکسال آینده غسالخانه مجهزی ساخته شود .
یک عضو شورای اسلامی شهر گنبدکاووس هم گفت: امسال این شورا مبلغ 200میلیون ریال برای مرمت غسالخانه موجود تخصیص داده و در اختیار اداره اوقاف قرار می دهد .
ستار تاتار گفت: در صورت برنامه ریزی مناسب شهرداری و شورای اسلامی شهر آمادگی لازم را برای ساخت غسالخانه جدید را طبق قوانین دارند.
آنه محمد قرنجیک عضو هیات امنای آرامستان اهل سنت گنبدکاووس هم در این جلسه گفت: 70 درصد از ساخت آرامستان فعلی اهل سنت که 10 هکتار وسعت دارد ، استفاده شده است.
وی افزود: ساخت غسالخانه برای آرامستان اهل سنت هم ضروری است و زمینی برای این منظور از سوی یکی از خیرین پیشنهاد شده است.
به گفته وی، برای پاکسازی محوطه آرامستان در سال جدید مبلغ 400میلیون ریال از سوی شهرداری اختصاص یافته است.
در این جلسه مقرر شد شهرداری گنبدکاووس تاسیس سازمان آرامستان را پیگیری کرده و هم چنین مبلغ حداقل یک میلیارد ریال را در بودجه 94 برای ساخت غسالخانه در نظر گیرد.
همچنین مقرر شد با در نظر گرفتن دیدگاه علمای اهل سنت در مورد ساخت غسالخانه ای برای اموات اهل سنت بررسی لازم انجام شود.
شهر گنبدکاووس بالغ بر150 هزار نفر جمعیت داشته و هم اکنون دو آرامگاه برای شیعیان و اهل سنت دارد.
تنها غسالخانه این شهرستان که در محل امامزاده یحیی ابن زید (ع) قرار دارد مختص شیعیان است و اهل سنت این شهرستان اموات خود را در منازل غسل و کفن می کنند.


ارسال کننده خبر : فرمانداری گنبد کاووس
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 1225
  • کد خبر : 4939