عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » در مقابله با خشکسالی باید کشاورزان را همراه ساخت

مدیر کل مدیریت بحران گلستان:

در مقابله با خشکسالی باید کشاورزان را همراه ساخت

در مقابله با خشکسالی باید کشاورزان را همراه ساخت

مدیر کل مدیریت بحران گلستان گفت: کشاورزان از ضعیف ترین اقشار جامعه گلستانی به شمار می‎روند و بدون شک متولیان این بخش برای مقابله با خشکسالی باید این قشر آسیب‎پذیر را  همراه خود سازند.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی مدیریت بحران استان گلستان، صادق‎علی مقدم در جلسه کارگروه خشکسالی و مخاطرات کشاورزی استان اظهار کرد: باید پذیرفت که خشکسالی یک پدیده تدریجی است و باید برای روبه‎رو شدن و مدیریت آن باید برنامه داشت و بسیاری از محدودیت‎ها مانند تعیین نوع کشت برای کشاورز آن هم در حالی که حمایت کافی از وی نشود، راه به جایی نخواهد برد.

وی ادامه داد: مگر می‎توان از کشاورزی که تنها سه هکتار زمین دارد و باید آذوقه یک ساله خود را با همین زمین تامین کند، انتظار داشت که کشت دوم خود را نکارد و زمینش را بایر بگذارد.

مقدم یادآور شد: زندگی یک کشاورز به درآمدی است که از زمین خود به دست می‎آورد و حذف این درآمد به معنای نابودی وی و خانواده‎ای که به این درآمد کم اما حلال قانع هستند، اما با حذف این درآمد وی را ناچار می‎کنیم از زراعت خود چشم‎پوشی کند و به شغل‎های کاذب روی بیاورد و یا اینکه برود تحت پوشش نهادهای حمایتی و امدادی، در حالی که به هیچ‎وجه این مسیر، راه درستی نیست.

وی ادامه داد: باید کشاورزان را در سیاست‎گذاری برای آنان دخیل ساخت و با همراهی آنان برای این برنامه‎ها، بهترین سیاست را اتخاذ کرد چه بسا با کم کردن فاصله بین نهادهای دولتی و مردم، آنان راه‎حل‎هایی بهتر ارایه دهند و حتی دولت را  در برنامه‎های آینده یاری دهند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان متذکر شد: نتایج اقدامات یک‎ سویه سال گذشته که صرفا نقش کشاورزان را برای برون رفت از بحران آب تبیین کرده بود، به گونه‎ای شد که مدیریت این وضعیت را در سال آتی با نگرانی زیادی مواجه کرده است.

مقدم با اشاره به مشکلات بسیار استان در عرصه کشاورزی اذعان کرد: بخشی از این مشکلات ریشه در تحریم دارد اما بسیاری از مشکلات را می‎توان با مدیریت مناسب و سیاست‎های کاری موثر و نفذ به سرانجام رساند.

وی تصریح کرد: عاملات تهیه وتوزیع سم‎ها، کودها و بذرهای ناکارآمد و بی‎کیفیت باید پاسخگو باشند که تاکنون اینگونه نبوده است.

مقدم خاطرنشان کرد: مدیران استان در بخش کشاورزی با توجه به اشرافیت و تخصصشان، بسیاری از مشکلات را می‎بینند و دغدغه‎ها را می‎فهمند، باید این مشکلات لیست شود و به اطلاع مسئولان بالا دستی رسانده شود تا بتوان برای این بخش تدابیر ویژه‎ای لحاظ شود.

  وی ابراز امیدواری کرد: با تلاش متولیان بخش کشاورزی استان، با توجه به استعدادها و منابع موجود، وضعیت کشاورزی در استان شراطی بهتر از شرایط فعلی را تجربه کند.


ارسال کننده خبر : اداره کل مدیریت بحران
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : havades
  • بازدید : 751
  • کد خبر : 14275