عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » پایش گندم‎زارهای گلستان باید تداوم یابد

مدیر کل مدیریت بحران گلستان تاکید کرد:

پایش گندم‎زارهای گلستان باید تداوم یابد

 پایش گندم‎زارهای گلستان باید تداوم یابد

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: با وجود اطلاعیه این اداره کل و تاکید بر پایش این عرصه‎ها توسط کشاورزان، هنوز اخباری از حریق در این مزارع دریافت می‎شود، که نگران ‎کننده است.

صادق‎علی مقدم ظهر امروز دوشنبه در گفت‎وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع‎رسانی مدیریت بحران گلستان در گرگان با اشاره به آخرین گزارش حریق در مزارع گندم گلستان بیان کرد: آخرین حریق در گلستان به مزارع گندم بخش گلیداغ اختصاص دارد که 30 هکتار از آن طعمه حریق شد که با هماهنگی فرمانداری، سریعا نیروهای آتش نشان برای مهار و جلوگیری از گسترش دامنه آتش به منطقه اعزام و حریق مهار شد.

وی اذعان کرد: طی هفته اخیر نیز گزارش‎های متعددی از آتش‎سوزی به این اداره کل ارسال شد که می‎توان از جمله این حوادث به حریق در مزارع روستای نوچمن و مزارع واقع در تپه‎های پشت دخانیات گرگان اشاره کرد که باحضور به موقع نیروهای آتش‎نشانی گرگان مهار شد.

مقدم ادامه داد: بسیاری از این آتش‎‎سوزی‎ها جدا از شرایط خاص طبیعی که زمینه مناسبی برای حریق مهیا ساخته، سهل‎انگاری کشاورزانی است که بدون توجه به مزارع پیرامون خود، باقی مانده گندم مزارعشان را آتش زده‎اند که همین موضوع منجر به آتش‎سوزی مزارع گندم مجاور می‎شود.

وی با تاکید بر تداوم پایش در مزارع گندم افزود: این شرایط جدا از شرایط جوی، باید تا پایان برداشت گندم در استان تداوم داشته باشد.

مقدم شرایط فعلی جوی استان و افزایش دما را باتوجه به فصل گرما طبیعی دانست اما افزایش غیرمتعارف هفته گذشته را عامل شوک به برخی محصولات باغی دانست و گفت: این شرایط غیر متعارف موجب شد تا میوه بسیاری از باغات خشک شده و از بین بروند.

وی یادآور شد: متاسفانه در سال‎های گذشته، تنش‎های جوی از جمله یخبندان محصولات باغی استان را تحت تاثیر خود قرار داد و امسال نیز گرمای بی‎سابقه موجب کاهش باردهی این محصولات شده است.

مقدم ادامه داد: دستگاه متولی باید برای مواجه شدن کشاورزان با این شرایط، برنامه‎های آموزشی و ترویجی ارائه دهد تا باغداران بدانند در چنین شرایطی چگونه واکنشی از خود بروز دهند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان در ادامه با تاکید بر آمادگی همه دستگاه‎های متولی و تشکر از نیروهای زحمت‎کش آتش‎نشان در سطح استان بر آمادگی هر چه بیشتر آنان در این ایام، که موعد برداشت گندم در استان است، تاکید کرد.

مقدم در پایان بر هوشیاری دستگاه‎های منابع طبیعی و محیط زیست برای پایش و پیشگیری از حریق احتمالی در عرصه‎‎های منابع طبیعی و جنگل‎های استان از اکنون تا ماه‎های آینده تاکید کرد.

 


ارسال کننده خبر : اداره کل مدیریت بحران
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : havades
  • بازدید : 1317
  • کد خبر : 9773