عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » جوانان دهه هفتادی در استانداری گلستان

با هدف ارائه دغدغه ها و راهکارهای زیست محیطی انجام شد

جوانان دهه هفتادی در استانداری گلستان

جوانان دهه هفتادی در استانداری گلستان

با برنامه ریزی حوزه مشاوران جوان استانداری، پنجمین نشست جوانان دهه هفتادی استان با هدف ارائه دغدغه ها و راهکارها در حوزه محیط زیست برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با حضور مهاجر مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گلستان انجام شد، علی نصیبی مشاور استاندار به فلسفه شکل گیری کمیته دهه هفتادی ها در حوزه مشاوران جوان اشاره کرد و گفت: علاوه بر ایجاد زمینه لازم برای آشنایی مدیران و تصمیم گیران با دغدغه های نسل مذکور، در هر نشست یکی از موضوعات تخصصی مربوط به استان برای جوانان متولد 71 تا 78 به بحث و تبادل نظر گذاشته شده تا در گذر زمان زمینه پرورش جوانانی دغدغه مند، پویا و پیگیر برای فرداهای استان فراهم شود.

مشاور جوان استاندار گلستان با بیان اینکه محیط‌زیست حوزه گسترده‎ای زیادی دارد و اکوسیستم‎های مختلف را در بر می‎گیرد، افزود: در نحوه استفاده از محیط‌زیست سه دیدگاه متفاوت وجود دارد و نخستین دیدگاه رادیکالی‎ بوده که با هرگونه استفاده از محیط‌زیست مخالف است و گاه با تبلیغات پروپاگاندا گونه، مانع از هرگونه اقدام در محیط های طبیعی می گردد.

رئیس حوزه مشاوران جوان استان بیان داشت: دیدگاه دوم با نگاهی صرفا سودانگارانه و تجاری به محیط زیست، بدون توجه به آئین نامه ها و ضوابط زیست محیطی سعی بر بهره برداری بیشتر از منابع داشته که مسلما موجب می شود از امانت و میراث آیندگان که در اختیار نسل کنونی قرار گرفته، چیزی باقی نماند.

علی نصیبی افزود: دیدگاه سوم که منطقی تر می نماید، به توسعه پایدار توجه دارد، گفت: این دیدگاه به استفاده منطقی از منابع در عین رعایت ضوابط زیست محیطی اعتقاد داشته و بر این اساس علم مهندسی محیط زیست، راهکارهای لازم در رابطه با نحوه استفاده از محیط زیست را ارائه می نماید.

مشاور جوانان استاندار گلستان متذکر شد: توسعه پایدار در شرایطی امکان‎پذیر است که توسعه با رعایت ضوابط محیط‌زیستی اتفاق بیفتد.

علی نصیبی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم نشست دهه هفتادی‎ها زمینه همکاری بیشتر جوانان با محیط‌زیست را در استان گلستان فراهم کند.

در ادامه نشست اسماعیل مهاجر مدیرکل محیط زیست استان با ابراز خرسندی از ایجاد زمینه گفت و گوی جوانان و مسئولان توسط استانداری، تصریح کرد: اگر مبانی محیط‌زیست به درستی چیده شود، انحرافی در بکارگیری از این ظرفیت‎ها، مواهب طبیعی و محیط‌زیست نخواهیم داشت.

مدیرکل حفاظت از محیط‌ زیست گلستان با بیان اینکه ما هنوز نتوانستیم بنیان فکری درستی را در محیط‌زیست پایه‎ریزی کنیم، ادامه داد: در بحث دانشگاهی تئوری‎های مدیریت زیادی وجود دارد و رهیافت‎های مدیریتی محیط‌زیست در دوره‎های تاریخی مختلف مورد ارزیابی قرار می‎گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید خشت حفاظت از محیط‌زیست را از ابتدا درست قرار دهیم، افزود: این مهم موضوعی است که باید دانشمندان و فرهیختگان جامعه به آن توجه داشته باشند.

مدیرکل محیط زیست استان با بیان اینکه هنوز نتوانستیم فرهنگ محیط‌زیست را به صورت بنیادین و اصولی در جامعه نهادینه کنیم، گفت: دیدگاه‎های متفاوتی در راستای استفاده و بکارگیری از ظرفیت‎های محیط‌زیستی وجود دارد و عده‎ای معتقد به مطلق‎گرایی محض و بکر باقی ماندن محیط‌زیست هستند و دیدگاه دوم وجود دارد که معتقد است خداوند این محیط‌زیست را برای ما قرار داده و ما باید آن را تسخیر کنیم و از آن بهره‎ برداری درستی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دیدگاه دوم همگام با طبیعت است، ادامه داد: در دروان تاریخی دیده می‎شود که طبیعت بر انسان تسلط داشته و کوچ‎نشینی برای تامین مواد غذایی یکی از نمونه تسلط محیط بر انسان است که در طول تاریخ اتفاق افتاده است.

مدیرکل محیط‌زیست گلستان با بیان اینکه در عصر صنعتی انسان بر طبیعت چیره شد، خاطرنشان کرد: در این دوره انسان به صنعت، ابتکار و خلاقیت دست پیدا کرد و هر روز بر طبیعت مسلط‎ تر شد.

مهاجر بیان داشت: در دوره سوم که ما در آن قرار داریم عصر تکنولوژی ارتباطات و رایانه است و در این دوره توسعه پایدار همگام با طبیعت به وجود آمده که ما باید بر آن اهتمام داشته باشیم.

وی خواستار تداوم برگزاری جلسات این چنینی شده و گفت: برنامه های مذکور علاوه بر آنکه باعث ارتقا دانسته های جوانان می شود از آن سو زمینه اطلاع مدیران از راهکارهای جوانان را نیز فراهم می کند.

مدیرکل محیط زیست استان از آمادگی آن اداره کل برای برگزاری نشست با دیگر اقشار جوانان استان خبر داد.

در ادامه این نشست، جوانان به بیان دیدگاه ها و راهکارهای خود پرداختند.

مهساسادات میرحسینی دبیر اتاق فکر کمیته جوانان دهه هفتادی و دانشجوی دکترای محیط زیست، خواستار عزمی همگانی در جهت حفاظت از محیط زیست با استفاده از چهار ضلع مسئولان، دانشگاهیان و صاحبنظران، فعالان غیردولتی، و مردم شد و گفت: در بحث های زیست محیطی نه می بایست تابع احساسات باشیم و نه آنکه از آسیب ها به راحتی گذر کنیم. وی افزود: تجارب گذشته که منتج به صدور آئین نامه ها و ضوابط و قوانین شده مسیر حرکت منطقی را مشخص می کند. در این بین باید دریابیم که مباحث زیست محیطی مطرح شده نباید آن قدر رادیکال باشد که با هرگونه استفاده از محیط های طبیعی مخالفت نماید.

علی شهریاری یکی از اعضای کمیته با اشاره به وقوع مخاطرات طبیعی بسیار نظیر سیل و آتش سوزی در پارک بین المللی گلستان، ساخت و تجهیز ویژه ایستگاه های آتش نشانی و مرکز واکنش سریع در پارک ملی گلستان رابه عنوان نیازهای اصلی منطقه مطرح کردند. وی همچنین خواستار فرآیند تفکیک زباله از مبدا در همه شهرهای استان شد.

شهریار طاهری نیز استفاده از ظرفیت رسانه ها و سیستم آموزشی با همکاری سازمان های مربوطه در جهت فرهنگ سازی بیش از پیش را ضروری دانست.

دانیال مینایی از دیگر جوانان دهه هفتادی ها به بحث اشتغال زایی و استخدام نیروی های جوان و متخصص در امر محیط زیست اشاره کرد و خواهان جذب چنین نیروهایی در سازمان محیط زیست شدند

مسعود خسروی عضو اتاق فکر کمیته جوانان دهه هفتاد حوزه مشاوران نگهداری و صیانت از جنگل های تاریخی ابر به عنوان یک سرمایه ملی را با تصویب طرح حفاظتی ویژه لازم دانست. وی به ضرورت حفظ برخی گونه های گیاهی نادر نظیر درختان سرخدار و سرونوش که تقریبا در معرض انقراض هستند تاکید کرد و خواستار اجرای طرح جامعی برای خروج دام از جنگل شد.

رضا اسدی جایگزین کردن ظروف یکبار مصرف قابل بازیافت به جای ظروف پلاستیکی و اختصاص دادن مکان و بودجه لازم برای بازیافت زباله در بحث محیط زیست را بیان کرد. وی همچنین برای جلوگیری از پدیده شکار غیر مجاز و مشخص کردن مکان هایی نظارت شده برای شکار را به عنوان مطرح کرد.

مهدی ملاح به جهت فرهنگ سازی، به استفاده از ادبیات در راستای ترویج فرهنگ محیط زیست اشاره کرد و راهکارهایی نظیر نشر داستان های زیست محیطی برای کودکان و نوجوانان، نشر رمان و استفاده از عناصر طبیعی در این داستان ها را مطرح و خاطر نشان کردکه اجرای این راهکارها میسر نیست مگر از طریق ارتباط و تعامل با دیگر سازمان های ذیربط.

علی جمال لیوانی از اعضای کمیته با اشاره به راه اندازی سیستم های فیلم برداری از تالاب آلماگل برای نظارت، در مورد استفاده از این تکنولوژی در راستای توسعه گردشگری در این تالاب ها با درنظر گرفتن ملاحظات محیط زیستی نکاتی را مطرح کرد.

مهرناز خسروی به ضرورت همکاری بیشتر با سمن ها تاکید و اظهار داشت: مسئولین دولتی برای جهت دهی مناسب باید یک گام از این سازمان ها جلوتر باشند. وی تمرکز بر قانون و آئین نامه ها و استفاده از ابزارهای فرهنگی نظیر رسانه و آموزش برای حفظ محیط زیست را خواستار شد و از استفاده از پهباد برای حفاظت از محیط زیست ابراز خرسندی کرد.

بهشاد حبیبیان به بحث حفاظت از درختان جنگلی و مبارزه با جنگل خواری پرداخت و نقش مردم و پیگیری آنها برای حفظ این موهبت الهی امری مهم تلقی کرد.

محمد مهدوي هم در سخنان خود به ضرورت حفاظت از محیط زیست دریایی با جلوگیری از ورود آلاینده ها به دریا، حفاظت از جانداران دریایی همچون فوک خزری و ... اشاره کرد و علاوه بر آن براي جلوگيري از استفاده بي رويه سموم در كشاورزي پيشنهاد كشت ارگانيك محصولات را داد.

عباسعلی پاداش به بحث بازیافت و تفکیک زباله اشاره کرد و این بحث را به عنوان امری ضروری برای حفظ محیط زیست اشاره کرد و خواستار حمایت بیشتر دستگاه های دولتی از سازمان های مردم نهاد و جوانان فعال عرصه محیط زیست شد.

مسعود اورسجی حمایت از سازمان های مردم نهاد مانند رفتگران طبیعت را مطرح کرد و پیشنهاد تشویق سازمان محیط زیست برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا را خواستار شد.

اسماعیل دلداده مهربان نیز بحث بیابان زدایی در استان را مطرح کرد و افزود در صورت جلوگیری نکردن از روند رو به رشد افزایش بیابان در استان در سال های آینده بسیاری از دشت های ما تبدیل به بیابان می شود. وی همچنین به آموزش به کودکان در بدو ورود به مدارس تاکید کرد و خواستار ایجاد تعامل اداره کل محیط زیست با آموزش و پرورش استان شد و علاوه بر این خواهان ایجاد پایگاه های آموزشی محیط زیستی در تمام شهرستان های استان شد.

حسین رنجبر هم با اشاره به ورود ریزگرد ها به داخل استان، خواستار عکس العمل  جدی  سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دیگر ارگان ها در مورد اتخاذ تصمیم عملیاتی در این رابطه شد و خواستار اجرای طرح تنفس جنگل و جلوگیری از برداشت بی رویه چوب شد.

علی مکتبی هم در سخنان خود بحث ضرورت فرهنگ سازی در جهت حفظ محیط زیست تاکید کرد.

محمد قندهاری عضو اتاق فکر کمیته جوانان دهه هفتاد نیز به اشاره به بحث شکار در سخنان خود گفت: نباید به این پدیده به شکل احساسی برخورد کرد بلکه می بایست با ارائه راهکارهای منطقی آن را مدیریت کرد.  وی به بازسازي اعتماد و دوستي از ميان رفته ميان سازمان و شكارچيان، فرهنگ سازي علي الخصوص جهت مردمان حاشيه نشين شكارگاه ها و تشكيل باشگاه هاي تخصصي شكار در محدوده ای مشخص با وظيفه تكثير و رها سازي و حتی صدور پروانه در محدوده فعالیت اشاره کرد که مورد سوم می تواند ضمن حفظ نسل حیوانات و درآمدزایی، تا حد زیادی از شکار غیرمجاز جلوگیری کند.

موسوی مشاور مدیرکل محیط زیست نیز در بخشی از نشست به بیان آمارهای مرتبط با محیط زیست پرداخت و بر ضرورت حفظ محیط زیست به عنوان سرمایه ای محدود تاکید کرد.

اسماعیل مهاجر مدیرکل محیط زیست استان گلستان در ادامه جلسه با ابراز خرسندی از دغدغه ها و راهکارهای مطرح شده توسط جوانان، به ارائه پاسخ تکمیلی و برنامه های آتی اداره کل مذکور اشاره کرد.

در پایان نشست محمد پورقاسم مشاور جوان مدیرکل محیط زیست استان و کارشناس ارشد مهندسی محیط زیست، به بیان پتانسیل ها، مخاطرات و تهدیدهای محیط زیست استان و ارائه راهکارهایی برای محافظت بهینه از آن پرداخت.

جوانان دهه هفتادی در استانداری گلستان

 

جوانان دهه هفتادی در استانداری گلستان

 

جوانان دهه هفتادی در استانداری گلستان

 

جوانان دهه هفتادی در استانداری گلستان

 

جوانان دهه هفتادی در استانداری گلستان

 

جوانان دهه هفتادی در استانداری گلستان

 

جوانان دهه هفتادی در استانداری گلستان

 

جوانان دهه هفتادی در استانداری گلستان

 

جوانان دهه هفتادی در استانداری گلستان

 

جوانان دهه هفتادی در استانداری گلستان


ارسال کننده خبر : مشاوران جوان
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : javan
  • بازدید : 1339
  • کد خبر : 12588