عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » موزه میراث روستایی گلستان در حال تکمیل شدن است


موزه میراث روستایی گلستان در حال تکمیل شدن است

موزه میراث روستایی گلستان در حال تکمیل شدن است

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: با توجه به آغاز عملیات اجرایی تکمیل و راه‌اندازی موزه میراث روستایی در پارک جنگلی قرق در استان گلستان،این موزه درحال تکمیل شدن و بناهای روستایی به این موزه در حال انتقال است.

 به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی این اداره کل، ابراهیم کریمی در این راستا اظهار کرد: موزه میراث روستایی استان گلستان به عنوان دومین موزه روستایی کشور در پارک جنگلی قرق با حضوردکتر جهانگیری، معاون اول رییس جمهور و دکتر سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی کشورکلنگ زنی شد و عملیات اجرایی این موزه آغازشده است.

 وی ازجمله اهداف این پروژه را شناسایی هویت بومی به منظور حفظ و صیانت از آن، غنی سازی هویت ملی و تقویت فرهنگ خودباوری وخردورزی بیان کرد و افزود: ایجاد انگیزه درجوانان و پرکردن اوقات فراغت مردم، شناسایی و معرفی ارزش های مذهبی و ملی مردم و بازسازی آنها، توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی ورونق گردشگری و توسعه مفهوم معماری پایداراز دیگر اهداف می باشد.

 کریمی در ادامه اذعان داشت: پس ازعقد قرارداد اجرایی این پروژه با موضوع برگزاری کارگاه آموزشی، مطالعه و طراحی کالبدی و جانمایی‌ها و نظارت بر راه اندازی و ایجاد موزه میراث روستایی گلستان، امکان سنجی پروژه و مکان یابی، گونه های فرهنگی و گونه شناسی معماری در این موزه انجام شد و حوزه های فرهنگی ومعماری وروش اجرا از محل اعتبارات پژوهشگاه میراث فرهنگی تعیین شده است.

 وی همچنین به بررسی های میدانی و انتخاب بناهای ارزشمند جهت انتقال به موزه وبرگزاری کارگاه های اموزشی اشاره داشت وادامه داد: کارگاه تئوریک پروژه برای داوطلبین درمحل موزه روستایی گیلان و کارگاه آموزشی توسط پژوهشکده تحقیقات کاربردی فرهنگ ایرانی دانشگاه تهران نیز برگزار شد و به داوطلبین برگزیده این پروژه جهت نهادینه کردن اصول فنی کار طی مراحل مستندسازی و واچینی آموزش های لازم داده شد.

 کریمی افزود: تاکنون در تملک دوخانه روستایی جهت برگزاری کارگاه اموزشی وانتقال نهایی به محل پروژه موفق شده ایم و کارگاه آموزشی ومستند نگاری موزه روستایی گلستان در روستای قلندر آیش در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد و پس از آن، مصالح و لوازم وابزار مربوط به خانه قلندر آییش به محل پروژه در پارک جنگلی قرق منتقل شد .

 مدیر کل میراث فرهنگی گلستان در ادامه از مشکلات این پروژه را کمبود منابع تخصیصی عنوان کرد و افزود: بودجه 10 میلیارد ریالی برای این پروژه مصوب شده ولیکن مبلغ 3500 میلیون ریال تخصیص داده شده است.

 وی در ادامه بیان کرد: در موزه روستایی نگاه کالبدی به سازه‌های روستایی وجود ندارد، بلکه در آنها به میراث غیرملموس همچون فعالیت‌های فرهنگی و بازی‌های بومی و محلی توجه می‌شود و این موزه از نظر اقتصادی، باعث افزایش اقامت گردشگران، ایجاد درآمد و اشتغال می‌شود.

 مدیر کل میراث فرهنگی گلستان درپایان اظهار امیدواری کرد: باپیگیری موارد درراستای اجرایی شدن این موزه روستایی در استان، ضمن جلب وجذب گردشگران، زمینه های احیای مواریث فرهنگی روستاها بیش از پیش فراهم آمده وزمینه های رونق اقتصادی منطقه حاصل گردد.

 لازم به ذکر است،دراستان گلستان همچون غالب حوزه های فرهنگی، به دلیل رواج خرده فرهنگ ها، غیاب فرهنگ نوشتاری دیرپا، فرهنگ شفاهی مهم ترین انتقال دهنده میراث فرهنگی و تاریخی محسوب می شود و برپایی موزه روستایی یکی از معدود تلاش هایی است که با هدف ثبت و نوشتاری و دیداری کردن و بازسازی بخشی از میراث فرهنگی و معنوی مردمان این سرزمین صورت خواهد گرفت تا اهالی امروز گلستان، بخشی از زندگی گذشته خود را دراین موزه بازیابند.

موزه میراث روستایی گلستان در حال تکمیل شدن است

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .