عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » گزارش نهادهای نظارتی را درباره تسهیلات رونق تولید منتشر می کنیم

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان :

گزارش نهادهای نظارتی را درباره تسهیلات رونق تولید منتشر می کنیم

گزارش نهادهای نظارتی را درباره تسهیلات رونق تولید منتشر می کنیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: آماده پاسخگویی درباره تک تک واحدهایی که تسهیلات رونق تولید دریافت کرده اند، هستیم و حتی در روزهای آینده گزارش نهادهای نظارتی را هم منتشر خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان، حسینقلی قوانلو در نشست با جمعی از خبرنگاران رسانه های گروهی استان که به منظور شفاف سازی و پاسخگویی به برخی حواشی پیرامون لیست منتشرشده پرداخت تسهیلات رونق تولید در فضای مجازی برگزار گردید، اظهارداشت: رونق تولید یکی از طرح های مهمی بود که در سال 95 پیرو سخنرانی مقام معظم رهبری در مشهد مقدس شکل گرفت تا به داد صنایع کوچک و متوسط رسیده شود ، و این در حالی بود که با توجه به کاهش فروش نفت و کاهش رشد اقتصادی در سال 94، صنایع کوچک و متوسط به شدت تحت تأثیر قرار گرفته بودند.

وی افزود: برای اجرایی شدن این طرح و بررسی همه جوانب آن 3 ماه زمان صرف شد، و بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری، وضعیت صنایع کوچک و متوسط بررسی و مشخص شد بیش از 70 درصد واحدهایی که دچار رکود شده اند، مشکل نقدینگی دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه به دیگر مشکلات این واحدهای صنعتی هم اشاره کرد و گفت: مشکلات مدیریتی، نداشتن بازار فروش، اختلافات ورثه ای و به روز نبودن ماشین آلات و فناوری به کار رفته در تولید محصول از دیگر مسائلی بود که این واحدها با آن دست و پنجه نرم می کنند.

وی بیان داشت: با افزایش قیمت ارز در سال های 91 و 92 بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط در تأمین نقدینگی دچار مشکل شدند گرچه اکنون هم قیمت ارز افزایش یافته و سرمایه در گردش بیش از گذشته موردنیاز این واحدها است.

قوانلو با اشاره به پرداخت تسهیلات رونق تولید در سال 95 یادآور شد: دراین سال بالغ بر 477 میلیارد تومان به 413 واحد تولیدی استان در راستای اجرای طرح رونق تولید و بالغ بر 252 میلیارد تومان به 258 واحد تولیدی و صنعتی به صورت مستقیم از سوی بانک ها پرداخت شد.

وی گفت: این تسهیلات به واحدهایی داده می شود که بتوانند منجر به اشتغالزایی یا تثبیت اشتغال شده و یا طرح های بالای 60 درصدی که بتواند به بهره برداری برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد : همچنین از سال 96 تاکنون 256 واحد تولیدی بالغ بر 428 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید دریافت کرده اند که می توانیم درباره تک تک آنها به مردم پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه برخی در فضای مجازی مطرح کرده اند که لیست منتشر شده با صحبت های استاندار مبنی بر پرداخت بیش از 950 میلیارد تومان همخوانی ندارد، اظهارداشت: علاوه بر تسهیلات رونق تولید بالغ بر 522 میلیارد تومان به 658 واحد صنعتی از سوی بانک ها به صورت مستقیم تسهیلات داده شد.

وی در خصوص تسهیلات بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی هم گفت: حدود 68میلیارد تومان هم به 27 واحد تولیدی استان برای نوسازی و بازسازی خطوط تولید و تکنولوژی تولید محصول پرداخت شد ، و همچنین واحدهای گردشگری نیز تاکنون 24 میلیارد تومان از این تسهیلات را دریافت کرده اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه عده ای انتقادات ناجوانمردانه ای را در فضای مجازی متوجه لیست منتشرشده مطرح کرده اند، افزود: یکی از مسائلی که درباره این لیست منتشر شده مبلغ تسهیلاتی است که به کارخانه صنعتی طلای سفید به مبلغ 34 میلیارد تومان پرداخت شده است. این واحد سالانه 200 میلیارد تومان فروش دارد و طبق قانون بانکها می تواند 60درصد فروش خود از تسهیلات سرمایه در گردش برخوردار شود. همچنین این واحد صنعتی سالانه 100 میلیارد تومان هم تسهیلات سرمایه در گردش از بانک ها دریافت می کند که تنها بخشی از آن در قالب تسهیلات رونق تولید بوده است.

وی درباره اینکه چرا یک واحد تولیدی دوبار تسهیلات رونق تولید دریافت کرده است، گفت: برخی از واحدها علاوه بر پروانه بهره برداری که می توانند در حوزه تسهیلات سرمایه در گردش اقدام کنند ، طرح توسعه هم دارند که می توانند برای طرح توسعه نیز از این تسهیلات برخوردار شوند. در این زمینه علاوه بر کارخانه طلای سفید، واحدهای زیاد دیگری هم در این لیست قرار دارند که اینگونه تسهیلات دریافت کرده اند.

قوانلو درخصوص اشتغال ایجاد شده از محل پرداخت تسهیلات رونق تولید اضافه کرد: تسهیلاتی که به عنوان سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی پرداخت می شود، قرار نیست لزوما اشتغالزایی جدید داشته باشد بلکه باید منجر به تثبیت اشتغال شود.

وی درخصوص نظارت بر نحوه پرداخت و هزینه کرد تسهیلات از سوی واحدهای نظارتی افزود: اکیپ نظارتی با حضور نماینده استانداری، نماینده اداره اطلاعات، صنعت ، معدن و تجارت ، اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، تأمین اجتماعی، جهادکشاورزی و غیره وجود دارد که برنحوه هزینه کرد تسهیلات توسط واحدهای تولیدی نظارت می کند. طبق گزارش نهادهای نظارتی انحراف تسهیلات در سال 95 حدود 5 درصد بود. از تسهیلات امسال هم 113 واحد تولیدی که وام دریافت کرده اند، مورد بررسی و نظارت قرار گرفتند که تاکنون گزارشی در زمینه انحراف تسهیلات ارائه نشده است.



تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : خلیلی
  • بازدید : 613
  • کد خبر : 48014