عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » تشریح اصلی ترین پروژه ها و برنامه های دولت جهت توسعه استان

در مصاحبه زنده تلویزیونی استاندار گلستان صورت گرفت:

تشریح اصلی ترین پروژه ها و برنامه های دولت جهت توسعه استان

تشریح اصلی ترین پروژه ها و برنامه های دولت جهت توسعه استان

 استاندار گلستان در مصاحبه زنده تلویزیونی با شبکه گلستان، اصلی ترین پروژه های هفته دولت امسال و برنامه های دولت تدبیر و امید را جهت توسعه استان تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، دکتر حسن صادقلو در ابتدای این برنامه که دوشنبه شب برگزار شد، ضمن تبریک هفته دولت و تسلیت شهادت شهیدان رجایی و باهنر و گرامیداشت دهه کرامت، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید که جوهره ی حرکت آن فعالیت در سایه تدبیر و مشورت و امید سازی جهت آینده سازی کشور است در طول بیش از 2 سال گذشته توانسته است خدمات قابل توجهی را در عرصه ملی و بین المللی به مردم شریف ایران ارائه کند.

وی افزود: دولت، کشور را با تورم 43 درصد، رشد اقتصادی منفی 8 /6 درصد و رتبه ی کسب و کار جهانی 154 تحویل گرفته و خوشبختانه امروز شاهد تورم 8 /13 درصد، رشد نرخ اقتصادی به مثبت 2 /3 درصد و رتبه ی جهانی کسب و کار 103 هستیم.

وی با بیان اینکه دولت تلاش کرده با عدم افزایش برخی قیمت ها شرایط سکون توام با آرامش را ایجاد کند گفت: خوشبختانه دولت تدبیر و امید سبب رونق در کشور و افزایش اعتبار پول ملی شده و تلاش کرده است ارزش پولی ملی را مدیریت کند.

وی با اشاره به پروژه های هفته ی دولت سال جاری خاطر نشان کرد: ما در هفته ی دولت امسال شاهد افتتاح و کلنگ زنی 781 پروژه عمرانی اشتغال زایی با اعتبار 5 /304 میلیارد تومان و اشتغال زایی 1137 نفر خواهیم بود و این در حالی است که طی هفته ی دولت و دهه فجر سال 92، 2131 پروژه با اعتبار 594 میلیارد تومان و در هفته ی دولت و دهه فجر سال 93، 1523 پروژه با اعتبار 938 میلیارد تومان پیش تر افتتاح شده اند.

وی با بیان اینکه تلاش شده پراکنش استانی و عدالت در خصوص افتتاح پروژه ها انجام شود گفت: ما نسبت به توازن بخشی پروژه ها در سطح استان حساس بوده ایم و تلاش کرده ایم در راستای رفع فاصله ی تاریخی توسعه ی شهرستان های محروم کوتاهی نکنیم.

استاندار گلستان در خصوص اولویت های کشاورزی در راستای توسعه ی پایدار گفت: کشاورزی، نه محور توسعه بلکه از ملزومات محوری توسعه است و در راستای این ملزوم مهم، توجه به آب و منابع آبی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: با توجه به اینکه حجم آبهای سطحی و زیر سطحی ما 5 /2 میلیارد متر مکعب است و در یک افق 20 ساله، گلستان به 7 میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد و ما با استفاده از تمامی توان نسبت به تولید آب و استفاده از ابزارهای نوین تنها قادر به تامین 5 میلیارد متر مکعب آب هستیم، باید در مدیریت این منابع تلاش کنیم.

دکتر صادقلو سرانه ی آب استان را کمتر از سرانه ی آب کشور دانست و افزود: اگر چه کشور ایران کشوری کم آب و نیمه خشک محسوب می شود اما سرانه ی آب برای هر نفر 1600 متر مکعب است در حالیکه سرانه ی آب هر گلستانی 1450 متر مکعب است و از این نظر ما معتقدیم که سد سازی در گلستان با توجه به باران ها و وجود آبهای نقطه ای یک حقیقت انکار ناپذیر است.

وی با اشاره به بروز 111 سیل در عرض 20 سال در گلستان خاطر نشان کرد: طرح جامعه مدیریت سیل، ضرورتی بود که ما به آن پرداخته ایم و در این راستا سد سازی را به طور جدی پیگیری کردیم. خوشبختانه پیشرفت سدهایی همچون سد نرماب، چای لی و آق دکش قابل قبول بوده و در همین راستا احداث سدهایی همچون سد محمدآباد، شصت کلا و رامیان جهت تامین آب شرب در دستور کار قرار دارد .

وی با بیان اینکه ما در مصرف آب به نوعی اسراف می کنیم یادآور شد: برای هر هکتار برنج 15 تا 18 هزار متر مکعب آب در گلستان صرف می شود؛ به عبارتی 15میلیون لیتر آب برای هر هکتار برنج که به بیانی 15 میلیارد تومان تنها رقم آبی است که برای هر هکتار برنج صرف می گردد و حال باید ببینیم که آیا آنچه برداشت می کنیم با این هزینه قابل قیاس است؟

استاندار گلستان با اشاره به سفر معاون اول ریاست جمهوری به استان گفت: تا کنون توانسته ایم 27 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان را با آبیاری نوین همراه سازیم و در این سفر نیز موافقت اعطای تسهیلات به 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی جهت برخورداری از روش نوین آبیاری اخذ شده است.

وی با اشاره به اقداماتی در راستای توسعه ی صنعتی استان تصریح کرد: در سفر دکتر جهانگیری، پیگیری های لازم جهت معافیت های مالیاتی صنعت کشاورزی صورت گرفت و همچنین با توجه به اینکه دو بخش از بخش های منطقه ی آزاد تجاری صنعتی اینچه برون گلستان متعلق به شهرک متالورژی و شهرک پتروپالایش است نشان از توجه جدی دولت به توسعه ی صنعت در گلستان دارد.

دکتر صادقلو با اشاره به اجرایی شدن طرح GTTP و تبدیل گاز طبیعی به پروپیلن اظهار کرد: یقینا با اجرای این طرح در گلستان که بر مبنای بازاریابی و نیاز سنجی جهانی صورت گرفته اشتغال 2 هزار نفر به صورت مستقیم انجام خواهد شد.

وی افزود: این طرح با سرمایه گذاری 20درصدی بخش دولتی و 80 درصدی بخش خصوصی و در راستای توازن بخشی در گلستان اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه پتروشیمی در گلستان، گفت: با توجه به اینکه قریب به 93 هزار نفر در این پروژه پذیره نویسی کردند و این پروژه سرنوشت مطلوبی نداشته، به دنبال جهت دهی آن در پروژه ی GTTP و یا دیگر پروژه های صنعتی استان هستیم.

استاندار گلستان دیگر پروژه اصلی صنعتی استان را کارخانه 2میلیون تنی تولید فولاد دانست و افزود: این کارخانه در راستای تولید 5 میلیون تن فولاد در شهرک متالورژی احداث خواهد شد و اقدامات نهایی آن در حال پیگیری است.

وی در خصوص منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه برون گلستان و روند تصویب آن اظهار کرد: منطقه آزاد، از جمله طرح های توسعه زا در استان است که پس از جلسات کارشناسی و اعلام ریاست محترم جمهوری در دیدار عظیم مردمی، در کارگروه های ویژه پیگیری شد و نهایتاً در شورای عالی مناطق آزاد مطرح و مصوب شد و دردولت به شکل لایحه وارد شد و در حال حاضر آمادگی ورود به مجلس را دارد.

وی افزود: مسئله منطقه آزاد در گلستان کاملاً جدی است به طوریکه مهندس ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد خواسته اند نیروی مدیریتی منطقه آزاد مشخص شود و حتی اگر چنانچه به هر دلیلی این لایحه در مجلس رای لازم را نیاورد یقیناً اقدامات در راستای آن سبب توسعه گلستان خواهد شد.

دکتر حسن صادقلو با بیان توضیحاتی در خصوص اجرای حفاری هایی جهت اکتشافات نفت و گاز، تصریح کرد: توجه مدیران نفتی کشور کمتر به شمال کشور است اما مطالعات انجام شده در منطقه صوفیکم گلستان و وجود ذخایر گاز و میعانات گازی سبب شد وزارت نفت مجاب به سرمایه گذاری در استان شده و اولین سکوی اکتشاف نفت در مهرماه در صوفیکم استقرار خواهد یافت.

استاندار گلستان در بخش دیگری از سخنان خود به احداث کریدور ریلی ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان اشاره کرد و افزود: 37 درصد این کریدور ریلی باقی مانده بود که با اعتبار 67 میلیارد تومان در دولت یازدهم به بهره برداری رسید و همچنین طرح تعویض ریلی گرگان به قره تپه بطول 18 کیلومتر با 20 میلیارد تومان اجرایی شد و طرح تعویض ریلی قره تپه به بندرگز نیز با اعتبار 90 میلیارد تومان آغاز شد که تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

وی همچنین در خصوص پروژه ریلی گرگان ـ مشهد گفت: یقیناً این پروژه ریلی با توجه به اینکه مصوبه سفر مقام معظم رهبری به خراسان بوده اجرا خواهد شد و تمامی کارهای اعتباری آن صورت گرفته اما مشکلات حقوقی قدری وقفه ایجاد کرده که حتماً در آینده نزدیک علاوه بر مشهد، از گرگان نیز این خط آهن پیگیری می شود.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته پیرامون استان مجازی در گلستان، یادآور شد: طرح اشتغال ICT بعنوان یکی از طرح های فن آورانه در گلستان با ثبت نام 5هزار نفر آغاز شد و 2هزار نفر مدارک لازم را اخذ کردند و عده ای از این تعداد پس از حرفه آموزی در فضاهای مختلف مشغول به کار شدند و سایرین نیز در دستگاه های اجرایی با بیمه و قبول نیمی از حقوق آنها توسط دولت فعال خواهند شد.

وی افزود: همچنین بر اساس توافقات صورت گرفته با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از طرح های علمی، فن آورانه و دانش بنیان با ارائه تسهیلات لازم پشتیبانی خواهد شد.

دکتر صادقلو با تاکید بر اینکه گردشگری در سند آمایش استان گلستان یکی از محورهای اساسی است گفت: گلستان دارای پتانسل های بالای گردشگری همچون میراث طبیعی، اقلیم ها، آبشارها، اقوام و ... است و در این میان آشوراده به دلیل اینکه ریاست محترم جمهوری به عنوان یک قول از سوی دولت جهت مسائل گردشگری مطرح شد به شکل یک مطالبه ی عمومی در آمده است.

وی با بیان اینکه دولت تلاش می کند به قول های خود عمل کند یادآور شد: مطالعات اجرایی و زیست محیطی آشوراده با استفاده از مشاوران بومی آغاز شده و فاز اول آن با تاکید بر محیط زیست جزیره پایان یافته و براساس تعاملات صورت گرفته، پروژه در حال ادامه است و طی 3ـ2 ماه آینده اخبار خوبی از آن اعلام خواهد شد.

وی افزود: دولت به هیچ عنوان قصد ساخت هتل های 5 ستاره و 10 طبقه در آشوراده را ندارد و اینها تبلیغات سوئی است که در افکار عمومی مطرح می شود بلکه ما به دنبال ایجاد اقامتگاه های شیک با ملزومات محیط زیستی و طبیعت گردی و گردشگری هستیم.

استاندار گلستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساخت بزرگترین موزه ی روستایی خاورمیانه در استان گلستان یادآور شد: ما به هویت روستایی اعتقاد و باور داریم و بزرگترین موزه ی روستایی خاورمیانه که مطالعات آن پیش تر انجام شده در گلستان به وجود آمده و در سال جاری نیز برای احداث آن 1 میلیارد تومان ردیف بودجه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در سفر دکتر جهانگیری به گلستان، مباحث مربوط به دیوار دفاعی گرگان پیگیری شد و به دنبال اختصاص ردیف بودجه برای سومین دیوار دفاعی جهان که قریب به 200 کیلومتر بوده و در آن قلعه های خاصی وجود داشته هستیم تا بتوانیم این اثر تاریخی را به همراه برج قابوس، شهر تاریخی جرجان، دست حلقه و گل فشان به عنوان یک پکیج گردشگری به علاقمندان ارائه کنیم.

دکتر صادقلو در خصوص برنامه های دولت در بخش سلامت و با اشاره به طرح تحول نظام سلامت در گلستان یادآور شد: در هفته ی دولت سال جاری 35 میلیارد تومان از پروژه های افتتاحی در حوزه ی درمان و سلامت بوده است و دولت توانسته در بحث خانه های بهداشت به نقطه ای برسد که تا پایان سال جاری در هیچ منطقه ی روستایی مسئله ی خانه های بهداشت وجود نداشته باشد.

وی افزود: با توجه به خلاء های بیمارستانی در استان، چند طرح جامع مراکز سلامت افتتاح و کلنگ زنی شده است و با توجه به پتانسیل کشورهای آسیای میانه، طرح گردشگری سلامت در دو زون بیمارستان 1000 تخت خوابی گرگان و 800 تخت خوابی گنبد در حال پیگیری است.

وی توافقات صورت گرفته در مذاکرات هسته ای را اقدامی ارزشمند از سوی دولت دانست و افزود: توفیق گفتگو با ابرقدرت های جهان و به نتیجه رساندن این گفتگوها و لغو 6 قطعنامه شورای امنیت و رفع تمام تحریم ها علیه ملت ایران در سایه ی منویات مقام معظم رهبری و تدبیر دولت تدبیر و امید حاصل شده است که در نوع خود اقدامی بی نظیر بوده است .

وی در پایان این مصاحبه ی تلویزیونی با اشاره به نام گذاری سال جاری با عنوان دولت و ملت همدلی و همزبانی از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: اگر چه تمامی اقدامات صورت گرفته در راستای خدمت رسانی به مردم، بخش کوچکی از لطف و همراهی بی دریغ آنها را جبران نمی کند اما امیدواریم مردم همچون گذشته پشتیبان دولت باشند.

 


تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 1608
  • کد خبر : 12012