عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » گزارشی از تولید نهال در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت


گزارشی از تولید نهال در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت


 

رئیس اداره جنگلکاری، پارک ها و ذخیره گاه های جنگلی گفت: نهالستان سوسرا شهرستان آزادشهر برای تولید نهال در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ظرفیت تولید سالانه بیش از 450 هزار اصله نهال را دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، علی اصغر نیکویی اظهار کرد: نهالستان ها یکی از اصلی ترین مکان های تولید نهال به خصوص نهال های مرغوب و با کیفیت هستند.

وی ادامه داد: استان گلستان یکی از استان های ممتاز در تولید نهال های جنگلی و مرتعی است و در طی سال های گذشته نهالستان های قرق و سایر شهرستان ها همیشه در صادرات نهال به خصوص به استان های دیگر نقش مهمی داشته اند.

رئیس اداره جنگلکاری، پارک ها و ذخیره گاه های جنگلی تصریح کرد: جهش تولید نهال در نهالستان های کشور و به طبع آن استان گلستان و اشتغالزایی های ایجاد شده در وهله اول از امتیازهای مثبت طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت است که باید به آن توجه شود. از طرفی با توجه به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و اهمیت و توسعه زراعت چوب و فضای سبز می توان تولید نهال را یکی از فعالیت های دارای درآمد اقتصادی مناسب در نظر گرفت.

 

کارشناس تولید نهال و نهالستان های گلستان گفت: نهالستان سوسرا در شهرستان آزادشهر در طرح جنگلداری نوده، بن قلعه و مینودشت در حوزه آبخیز 91 و در فاصله 6 کیلومتری شهر نوده خاندوز شهرستان آزادشهر قرار دارد.

حمیدرضا امید نژاد تصریح کرد: نهالستان سوسرا 2 هکتار مساحت دارد که در این مجموعه انواع نهال های جنگلی، زراعت چوب و فضای سبز جهت طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تولید می شود.

وی افزود: این نهالستان به بخش خصوصی واگذار شده است و مجری طرح می بایست سالانه 2 هزار اصله گونه صنوبر و 3 هزار اصله گونه اکالیپتوس به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به صورت رایگان تحویل دهد. گونه های برنامه ریزی شده در این طرح از طریق بذر و قلمه و به صورت گلدانی و ریشه ای تکثیر می شوند.

امیدنژاد با تاکید بر وجود استخر ذخیره آب در این نهالستان ادامه داد: آبیاری نهال های تولید شده به صورت غرقابی، بارانی و قطره ای انجام می شود.

وی افزود: در حال حاضر در این نهالستان حدود 290 هزار اصله نهال گونه های اکالیپتوس، چنار، صنوبر، بلوط، افرا، ون، داغداغان، زربین، سنجد تلخ و سروهای نقره و شیرازی تولید شده است. 

 


 


 



نام دستگاه ارسال کننده خبر : منابع طبیعی گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .