عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مدیریت مصرف آب، تنها راه گذر منطقه از بحران خشکسالی

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان:

مدیریت مصرف آب، تنها راه گذر منطقه از بحران خشکسالی

مدیریت مصرف آب، تنها راه گذر منطقه از بحران خشکسالی

 بارش‌ها که در چند سال اخیر برای گلستان کم و در برخی ماهها کمیاب شده، در اردیبهشت و خرداد امسال کاهش ده درصدی داشت و نگرانی از آسیب‌های خشکسالی و کمبود آب در استان را بیشتر کرد.

شرکت آب و فاضلاب گلستان در هشداری نسبت به چالش‌های بخش تامین آب،از شهروندان گرگانی و سایر شهرهای استان برای رعایت بیشتر صرفه جویی در مصرف آب شرب درخواست کمک کرد.

استان به ظاهر سرسبز، معتدل و پرباران گلستان در چند سال اخیر در پی کاهش نزولات جوی با بحران کم آبی و مشکل تامین آب برای بخش‌های مختلف از جمله خانگی و کشاورزی مواجه شده استاین کمبودها با عدم مدیریت مصرف در این دو بخش همراهی شده است و اینک زنگ خطر جدید با افزایش بی‌سابقه دمای هوا از خرداد به صدا در آمده است

طبق آمارها میزان مصرف آب توسط هر یک از شهروندان بالغ بر230 لیتر در شبانه روز است که از استاندارد تعریف شده 150 لیتر، بیشتر بوده و بنا براین تصحیح الگوهای رفتاری و مصرفی شهروندان و اعمال دقیق مدیریت مصرف می‌تواند به گذر از تنش آبی موجود کمک کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در این زمینه می‌گوید: ظرفیت آب‌های سطحی و زیرزمینی استان با میانگین بارندگی سالانه 455 میلی متر است.

مدیریت مصرف آب، تنها گذر منطقه از بحران خشکسالی

از سوی دیگر در حالی که حدود 90 درصد آب‌های زیرزمینی نیز در حال استحصال است، تنها مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و خانگی می‌تواند به مدد آب باقی مانده در ته چاه‌ها و مخازن سدهای گلستان آمده و گذر منطقه از بحران خشکسالی را آسان‌تر نماید.

وی وضعیت بارندگی استان را در چند سال اخیر نامناسب ارزیابی کرد و گفت: بزرگترین کاهش بارندگی بوقوع پیوسته از بدو تاسیس ایستگاه‌های هیدرومتری تاکنون در استان گلستان مربوط به سال آبی جاری است

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات آن و جبران عقب ماندگی گلستان در ارایه خدمات آبفا نیازمند توجه جدی به تکمیل طرح‌های ملی آبرسانی، بهره مندی از آب‌های سطحی و سدها، تقویت اعتبارات بخش فاضلاب برای حفظ محیط زیست و منابع آب در دسترس، استفاده از منابع آب غیرمتعارف و بهره مندی از آب شیرین کن‌ها و در نهایت قیمت‌گذاری اقتصادی آب و افزایش بهره وری آب در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت هستیم.

شهروندان استان گلستان خشکسالی را باور ندارند

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان گفت: علی‌رغم کم آبی شدید در گلستان، این موضوع هنوز به باور ساکنان استان تبدیل نشده و مصرف آب در شهر‌های استان گلستان دو برابر استانداردهای جهانی است.

سرانه مصرف آب هر گلستانی در شبانه روز 230 لیتر است

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان از شستشوی خودرو و حیاط منزل با آب شرب و بهداشتی اظهار نارضایتی کرد و گفت: طبق استاندارد جهانی الگوی مصرف آب برای هر نفر 150 لیتر در شبانه روز است درحالیکه سرانه مصرف آب هر گلستانی در شبانه روز 230 لیتر است.

مهندس محمد هادی رحمتی با تاکید مجدد به نیاز کشور برای فرهنگ سازی، قرار دادن روند تصفیه آب شرب در دورس دوران ابتدایی را تاثیرگذار دانست و گفت: با این اقدام از دوران کودکی بر فرهنگ صرفه جویی صحه گذاشته ایم.

وی از نبود آگاهی جامعه در خصوص میزان مصرف آب و روند تبدیل آب‌ها به آب شرب سالم و بهداشتی، گفت: اگر مردم از هزینه‌ای که دولت برای به دست آوردن آب و تبدیل آن به آب شرب سالم و بهداشتی می‌کند آگاهی داشتند، قطعا برای جلوگیری از این هزینه‌ها به صورت خود جوش در مصرف آب صرفه جویی می‌کردند.

وی در خصوص کاهش هدررفت آب خاطر نشان کرد: در بخش دولتی و خصوصی باید یک سری اقدامات در بخش تولید و مصرف انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان با بیان این نکته که در قسمت تولید آب و بازسازی چاه‌های آب، خطوط انتقال و پمپاژ انجام شده، افزود: با این اقدام در تابستان کمتر با کمبود آب مواجه بوده و فشار به مردم آورده نمی‌شود.

بسیاری از شبکه‌ها قدیمی و برای به روز سازی اعتبار چشمگیری نیاز دارد

وی در توضیح فرسودگی شبکه‌های آب، گفت: بسیاری از شبکه‌های ما قدیمی بوده و چندین سال است که اصلاح و به هنگام سازی آنها انجام نشده از این رو نارسایی‌هایی دارند که برای رفع آن شرکت آب و فاضلاب اقداماتی را انجام داده است.

مهندس رحمتی با بیان این نکته که اعتبارات تخصیص داده با حجم کار متناسب نیست، افزود: برای به روز سازی این شبکه‌ها اعتبار چشمگیری نیاز است.

اجرای 800 کیلومتر نشت یابی برای جلوگیری از هدر رفت آب

وی با اعلام این مطلب که برای گسترش شبکه‌ها بنا داریم تا شبکه‌های قدیمی را مدیریت کنیم، افزود: در بخش عملیات نشت یابی حدود 800 کیلومتر را نشت یابی کردیم تا جای ممکن از هدر رفت آب جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با تاکید بر این نکته که مردم هم باید موضوع کم آبی را در استان جدی گرفته و در حد علمیاتی با مباحث کم آبی برخورد کنند، افزود: هر فردی که بر روی کره خاکی زندگی می‌کند موظف است تا مصارف خود را مدیریت کند.

در حال حاضر در شهرهای استان قطعی آب نداریم

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان با بیان این مطلب که در حال حاضر در شهرهای استان قطعی آب نداریم خاطر نشان کرد:در کلیه شهرهای استان همکاران ما بصورت شبانه روزی در خال خدمت به مردم هستند و امیدواریم با همکاری شهروندان گلستانی تابستان امسال را بدون مشکل سپری کنیم.

مهندس رحمتی خاطر نشان کرد: براساس نقشه طبقه بندی استان‌های کشور براساس شاخص پایش منابع آبی از مهر 93 تا فروردین 94 استان گلستان با خشکسالی درگیر است.

تنها پنج درصد آب شهرها از طریق چشمه‌ها تامین می‌شود

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان با اشاره به اینکه 95 درصد آب شهرهای استان از آب‌های زیر زمینی (چاه) تامین می‌شود افزود: تنها پنج درصد آب شهرها از طریق چشمه‌ها تامین می‌شود و با توجه به کمبود بارندگی‌ها میزان آبدهی این چشمه‌ها بسیار کم شده است.

10 درصد آب استحصالی به آب شرب اختصاص دارد

وی با اشاره به اینکه که 10 درصد آبی که دراستان استحصال میشود به آب شرب اختصاص دارد افزود: با توجه به اینکه آبیاری ما در بخش کشاورزی سنتی است حدواً 90 درصد به این بخش اختصاص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان ابراز داشت: در حالیکه یک بطری آب معدنی در بازار 10 هزار ریال فروخته می‌شود،شرکت‌های آب وفاضلاب یک متر مکعب آب را بطور میانگین 270 تومان بدست مصرف‌کننده می‌رسانند اما قیمت تمام شده برای شرکت‌های آب وفاضلاب حدوداً یکهزار تومان هزینه دارد و زمانی که این محصول ارزان بدست مردم می‌رسد متاسفانه شاهد اسراف‌هایی در این زمینه هستیم.

مصرف بی‌رویه آب در ساخت و ساز ها

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان در خصوص مصرف بی‌رویه آب در ساخت و ساز‌هایی که در سطح شهرهای استان انجام می‌شود تصریح کرد: تفاهم نامه‌ای با شهرداری به امضاء رساندیم که قرار شد هر گونه ساخت و سازی که پروانه ساختمانی برای آن صادر می‌شود یک نسخه به شرکت آب وفاضلاب استان فرستاده شود تا اعمال قانون شود.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب وفاضلاب شهری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : ایوبی
  • بازدید : 1185
  • کد خبر : 10983