عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » پایان عملیات حفاظت و مرمت ۵۰ قلم شیء فرهنگی-تاریخی در استان گلستان


پایان عملیات حفاظت و مرمت ۵۰ قلم شیء فرهنگی-تاریخی در استان گلستان

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان گفت: برنامه اجرایی حفاظت و مرمت ۵۰ قلم شیء فرهنگی-تاریخی موزه باستان‌شناسی گرگان در محل آزمایشگاه حفاظت و مرمت آثار این موزه به اتمام رسید.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری روز دوشنبه 23 بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر گفت: عملیات حفاظت و مرمت این اشیا که از مجموعه اموال منقول فرهنگی-تاریخی فلزی دوره سلجوقی مکشوفه در محله سرچشمه شهر تاریخی استرآباد (گرگان) است، باهدف کنترل شرایط حفاظتی و فراهم‌سازی زمینه‌های بهتر پژوهش و همچنین آماده‌سازی آن‌ها برای فضاهای نمایشگاهی و بسترسازی سایر مطالعات علمی و فنی مرتبط، در اولویت برنامه‌های این اداره‌کل قرار گرفت و با تأمین اعتبار و نظارت عالیه از سوی اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نظارت استانی دفتر امور موزه‌های معاونت میراث‌فرهنگی استان توسط بخش خصوصی اجرایی شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان خاطرنشان کرد: از جزییات عملیاتی این پروژه می‌توان به بازدید و ارزیابی آثار، مستندسازی قبل از انجام اقدامات مرمتی، تهیه عکس‌های ماکروسکوپی از جزییات، بررسی اطلاعات کسب‌شده، آسیب‌شناسی‌های فیزیکی و شیمیایی، پاک‌سازی، استحکام‌بخشی و ثبت و درنهایت بسته‌بندی آن‌ها و ارائه ضوابط و شرایط نگهداری مناسب آن‌ها اشاره کرد.
او افزود: همچنین دریکی دیگر از مراحل مهم این پروژه، تمامی اطلاعات قبل، حین و پس از حفاظت و مرمت این آثار در سامانه جامع اطلاعات اموال موسوم به «جام موزه» ثبت شد.
ساوری در پایان تصریح کرد: حفاظت و مرمت اموال منقول فرهنگی-تاریخی از وظایف اصلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که توجه به آن برای پویایی و رونق موزه‌ها و تحقیقاتی علمی در حوزه میراث‌فرهنگی حائز اهمیت است.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان
تأیید کننده خبر : مقسمی
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .