عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » برای انطباق با سیاست های اقتصاد مقاومتی نیاز به تغییر رویکرد استاندارد سازی داریم

مشاور ویژه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران:

برای انطباق با سیاست های اقتصاد مقاومتی نیاز به تغییر رویکرد استاندارد سازی داریم

برای انطباق با سیاست های اقتصاد مقاومتی نیاز به تغییر رویکرد استاندارد سازی داریم

رئیس پژوهشگاه استاندارد و دبیر ستاد تحول نظام استاندارد سازی کشور در نشست شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های منطقه 2 کشور با ذکر این مطلب که در حال حاضر در دوران اقتصاد مقاومتی قرار داریم و می خواهیم که در این دوران توسعه پیدا کنیم گفت: موتور محرک این توسعه، یک پارادایم سه ضلعی شامل استاندارد سازی، مدیریت کیفیت و رقابت پذیری است.

دکتر جهانبخش سنجابی شیرازی با ذکر این مطلب که رقابت پذیری و مدیریت کیفیت در بند 8 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته بیان داشت: برای تحقق برنامه ششم توسعه، رویکرد فعلی استاندارد سازی پاسخگو نیست و نیازمند تحول این رویکرد و لذا در این مسیر نیازمند همکاری نظام آموزش عالی هستیم که بند 30 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه نیز ناظر بر این ضرورت است.

مشاور ویژه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: آنچه که به عنوان نظام استاندارد سازی جدید مد نظر است و تحت عنوان خانه کیفیت جمهوری اسلامی ایران باید شکل بگیرد دارای 5 رکن اساسی است که شامل 1- استاندارد سازی 2- اندازه شناسی 3- ارزیابی انطباق 4- اعتبار بخشی و تایید صلاحیت و 5- مدیریت کیفیت می باشد که ما در رکن اعتبار بخشی و تایید صلاحیت نظام آزمایشگاه ها و شاعا با نظام آموزش عالی و دانشگاه ها سروکار داریم.

دبیر شورای راهبری توسعه مدیریت سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه گفت: ما می توانیم نسبت به استقرار استاندارد 17025 و HSE در آزمایشگاه ها، به دانشگاه ها مشاورده دارد و خارج از نوبت، این آزمایشگاه ها را توسط مرکز ملی تایید صلاحیت اعتبار بخشی کنیم.

این مقام مسئول سازمان ملی استاندارد ایران، حُسن این تعامل را تجهیز آزمایشگاه ها به فروش خدمت خود به سازمان تایید صلاحیت کننده (سازمان ملی استاندارد) دانست و گفت: دانشگاه ها می توانند با آزمون نمونه های دریافتی از سوی سازمان استاندارد کسب درآمد نمایند. ضمن آنکه از طریق ایجاد شرکت های دانش بنیان در زمینه تدوین استاندارد و نیز ارزیابی انطباق و تایید صلاحیت برای اعضای هیات علمی و دانشجویان کارآفرین اقدام نمود.

مشاور ویژه رئیس سازمان در پایان یادآور شد با تفویض اختیار رئیس سازمان ملی استاندارد به مدیران کل استاندارد کشور، این اقدام راسا قابل انجام است و دانشگاه ها می توانند با انعقاد تفاهم نامه با ادارات کل استاندارد استان خود، نسبت به شروع این فرایند اقدام نمایند.

اجلاس شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های منطقه 2 کشور با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، مدیران ستادی و نیز معاونین پژوهش دانشگاه ها و مدیران کل استاندارد استاندارد 2 استان گلستان و مازندران به مدت یک روز در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل استاندارد گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .