عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » 2700 محله كشور تاريخي، فرسوده و حاشيه نشين هستند

عضو هيات مديره شركت عمران و بهسازي شهري ايران:

2700 محله كشور تاريخي، فرسوده و حاشيه نشين هستند

2700 محله كشور تاريخي، فرسوده و حاشيه نشين هستند

 عضو هيات مديره شركت عمران و بهسازي شهري ايران، تعداد محلات مبتلا به بافت هاي تاريخي، فرسوده و سكونتگاههاي حاشيه نشيني و غيررسمي را در كشور، دو هزار و 700 محله ذكر كرد و گفت: در برنامه توسعه كشور 270 محله كه سرمايه هاي اجتماعي و فرهنگي محسوب مي شوند، مورد توجه قرار گرفته تا به عنوان بخشي از نظام پوياي كشور به جامعه برگردانده شوند.

به گزارش اداره روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان، دكتر "مجيد روستا " عصر روز يكشنبه در مراسم بهره برداري از چهار پروژه عمراني شركت عمران و بهسازي ايران در بافت هاي تاريخي گرگان به مناسبت هفته دولت، گفت: رويكرد وزارت راه و شهرسازي، احيا و بهسازي بافت هاي ناكارآمد شهري است كه مصوبه آن در سال 93 به تصويب هيات وزيران رسيده تا با توجه به اين عرصه ها كه بخش وسيعي از مساحت و جمعيت شهري را به خود اختصاص داده اند، مديريت شوند.

وي با اشاره به اينكه با پراكنده كاري و سياست هاي مسكن سازي نمي شود اين مناطق را مديريت كرد، افزود: سند بازآفريني وزارت متبوع، توجه به مديريت شهري را در چهار عرصه بافت هاي فرسوده، تاريخي و سكونتگاهها و روستاهاي ادغام شده در بافت شهري مورد توجه ويژه قرار داده است.

اين مسوول تابعه وزارت راه و شهرسازي با تاكيد بر احياي بافت هاي تاريخي، بازشناسي و احياي هويت شهري در محلات هدف سند بازآفريني، گفت: شهرستان گرگان با وجود دوهزار هكتار از اين بافت ها بخشي وسيعي از مساحت و جمعيت مركز استان گلستان را به خود اختصاص داده كه به همين دليل با لحاظ محدوديت هاي موجود، احيا، بهسازي و مرمت آنها در دستور كار قرار گرفته است.

به گفته روستا، مرمت خانه تاريخي شعربافان گرگان كه بزرگترين بن بست شمال كشور بوده و شايد در پنج سال قبل خرابه اي بيش نبوده، شروع هدفي بزرگ براي تحقق ساير اهداف بازآفريني محلات متعدد كشور و استان مي باشد.

عضو هيات مديره شركت عمران و بهسازي ايران ادامه داد: توجه به توسعه و تجهيز محورهاي تاريخي و بازشناسي هويت محلات از جمله برنامه هاي اين شركت در بافت هاي تاريخي گرگان و كشور است.

به گفته روستا، از 12 شهر پايلوت وزارت راه و شهرسازي، گرگان سومين شهر كشور به عنوان پايلوت برند سازي در اين زمينه انتخاب شده است.

 وي ادامه داد: توجه به تاسيسات مشترك، روشنايي معابر محدوده ها، توسعه فضاها و خدمات عمومي از اقداماتي است كه با همكاري شركاي محلي، ميراث فرهنگي، شهرداري گرگان، نظام مهندسي ساختمان و ساير نهادهاي دولتي و غيردولتي و بويژه مشاركت هاي مردمي در محلات اين شهر به اجرا درخواهد آمد.

دكتر روستا، بخش دولتي را تسهيل كننده شرايط فراهم شده براي محلات هدف سند بازآفريني اعلام و اظهار كرد: بخش خصوصي و مشاركت هاي مردمي بازويي توانمند و حرفه اي براي تحقق اهداف سند بازآفريني و احيا و بازتعريف كاركرد جديد اين محلات به شمار مي روند.

وي با تاكيد بر حمايت هاي دولتي براي ارتقاي كيفيت زندگي مردم در اين مناطق، ادامه داد: با ايجاد صندوق هاي تعاوني و مردمي مي توان براي منابع مالي اين پروژه ها در شهرهاي مختلف كشور از جمله گرگان كمك كرد.

به گفته روستا، استفاده از ظرفيت موجود در اين مناطق براي رفع مشكلات حوزه هاي دسترسي و بهبود آنها از ديگر اقداماتي است كه مي توان براي بهره برداري مجدد، حفظ، احيا و معرفي مجدد اين مناطق به عنوان سنبل هاي گذشته و آثار تاريخي به كار برد.

اين مراسم به طور متمركز در خانه تاريخي شعربافان واقع در محله سرچشمه گرگان و با حضور نمايندگاني ديگر از مجموعه وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.

عمليات مرمت، احيا و بهسازي خانه تاريخي شعربافان با اعتباري بالغ بر يك ميليارد و 14 ميليون ريال در قالب دو فاز اجرايي از سوي شركت عمران و بهسازي شهري ايران از سال 94 به اجرا درآمده است كه فاز اول مرمت آن، اعتباري بيش از يك ميليارد و171 ميليون ريال را به خود اختصاص داد.

در سال جاري نيز با تامين اعتبار لازم؛ مرمت بخشي ديگر از فضاهاي خدماتي، تاسيساتي، بهداشتي اين خانه تاريخي در دستور كار قرار گرفته كه بعد از اتمام، با كاربري مورد نياز و مناسب به بهره برداران حقيقي و حقوقي واگذار مي شود.

اين بناي معروف تاريخي كشور كه بزرگترين و طولاني ترين بن بست شمال كشور محسوب مي شود، قدمتي بيش از 110 سال دارد و همانطور كه از اسم آن پيداست شَعر به معني ابريشم است و در آن زمان جهت ابريشم بافي استفاده مي شد به گونه اي كه در زمان مرمت خانه، وسايل و ابزار مربوط به فرآيند ريسندگي پارچه هاي ابريشم يافت شده است.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .