عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » 61 هزار بافت ناكارآمد شهري در كشور شناسايي شده است

معاون شركت عمران و بهسازي شهري ايران:

61 هزار بافت ناكارآمد شهري در كشور شناسايي شده است

61 هزار بافت ناكارآمد شهري در كشور شناسايي شده است

 معاون توسعه مديريت منابع شركت عمران و بهسازي شهري ايران از شناسايي 61 هزار هكتار بافت ناكارآمد شهري و بافت هايي كه پيشينه روستايي دارند در 495 شهر كشور خبر داد.

به گزارش اداره روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان، "افشين ميرزابابايي" روز سه شنبه در مراسم گراميداشت بافت تاريخي گرگان و امضاي تفاهم نامه همكاري چهارجانبه براي احياي آن، افزود: طي مطالعات صورت گرفته در 168 شهر كشور حدود 15 هزار هكتار بافت تاريخي نيز شناسايي شده است.

وي، ميزان سكونتگاههاي غيررسمي شناسايي شده را 48 هزار هكتار در 91 شهر كشور بيان كرد.

ميرزابابايي، سياست وزارت راه و شهرسازي را، بازآفريني شهري و حفظ هويت و ارزشمندي بافت تاريخي و مياني شهر با استفاده از تمام امكانات و تقاضا محوري مردم، بيان كرد.

وي ادامه داد: با اين رويكرد تلاش مي شود كه حداقل استانداردهاي زندگي براي بازگشت و سكونت مجدد مردم در بافت هاي قديمي فراهم شود.

ميرزابابايي با اشاره به سند راهبردي حفظ، احيا و بهسازي گذرهاي تاريخي و فرهنگي كشور، افزود: برنامه ريزي براي هويت بخشي، زنده سازي و تجديد حيات در اين بافت ها از مهمترين نكاتي است كه در تمام سند به آن اشاره شده است.

به گفته وي، بافت قديمي گرگان با توجه به قدمت و ثبت 80 ساله اش بعنوان يكي از محورهاي اين سند و پايلوتي براي احيا برگزيده شده است.

معاون شركت عمران و بهسازي شهري ايران اظهاركرد: براي احيا و نوسازي بافت قديمي شهرها تك بنايي عمل نمي شود بلكه بر مبناي محله محوري و تكيه بر عناصر باارزش مانند احيا و نوسازي خانه تاريخي كبير گرگان عمل مي شود.

ميرزابابايي با تاكيد بر بازگرداندن زندگي و احيا و فراهم سازي امكانات براي زندگي با آسايش مردم در بافت هاي تاريخي بيان كرد و گفت: نقش مديريت شهري در احيا و نوسازي بافت قديمي شهرها بسيار مهم است و نقش دولت، حمايتي است و با توجه به تسهيلات پيش بيني شده، مردم براي مشاركت حداكثري در اين كار علاقمند هستند.

 ميرزابابايي با بيان اينكه مداخلات مستقيم و بخشي نگري دستگاههاي متولي در احيا و نوسازي بافت هاي قديمي شهر موثر نخواهد بود، گفت: مداخلات زماني موثر است كه دستگاههاي متولي با هماهنگي يكديگر پاي كار بيايند و متحد عمل كنند.

وي يادآورشد: با امضاي تفاهم نامه چهارجانبه، بستر قانوني اين تعاملات و متحدانه عمل كردن دستگاههاي اجرايي فراهم شده است.

مراسم امضاي تفاهم نامه چهارجانبه احياي گذرهاي تاريخي و فرهنگي بافت تاريخي گرگان همزمان با روز جهاني بافت هاي تاريخي (ايكوموس) و با حضور دستگاههاي اجرايي متولي استان گلستان در خانه تاريخي كبير گرگان برگزار شد.

با امضاي اين تفاهم نامه، باب مداخله همه جانبه و هماهنگي دستگاههاي اجرايي متولي نظير استانداري، راه و شهرسازي، ميراث فرهنگي و شهرداري گرگان براي ساماندهي و احياي بافت تاريخي گرگان با انعقاد يك سند همكاري باز شده است.

پيش از امضاي تفاهم نامه، مديران، كارشناسان و علاقمندان به ميراث فرهنگي استان به منظور ارتقای هویت، حس تعلق مکانی و حفاظت از ارزش ها در بافت تاريخي، در بازارچه صنايع دستي گرگان واقع در محله سرچشمه گردهم آمده و مسير اين بازارچه را تا محل برگزاري مراسم امضاي تفاهم نامه واقع در محله دوشنبه اي و خانه تاريخي كبير، پياده طي كردند.

شهر گرگان داراي 150 هكتار بافت تاريخي و فرهنگي با ارزش است كه در سال 1310 به ثبت رسيده است.

 

61 هزار بافت ناكارآمد شهري در كشور شناسايي شده است

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .