عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مشاركت هاي مردمي بهسازي تكاياي گرگان را رونق داد


مشاركت هاي مردمي بهسازي تكاياي گرگان را رونق داد

مشاركت هاي مردمي بهسازي تكاياي گرگان را رونق داد

 فاز اول عمليات بهسازي تكاياي پاسرو گرگان مركز استان گلستان، با مشاركت و حمايت هاي مالي و معنوي مردم و متوليان آن طي مراسمي با حضور معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري ايران آغاز شد.

به گزارش اداره روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان، بهسازي اين تكايا با هدف جذب و گسترش مشاركت هاي مردمي و متوليان از سال 95 در دستور كار شركت عمران و بهسازي شهري ايران از شركت هاي تابعه وزارت راه و شهرسازي قرار گرفت كه پيشرفت فيزيكي فاز اول آن هم اكنون به 25 درصد رسيده است.

در فاز اول قرار است چهار تكيه دباغ، پيرتكيه و گوشواره هاي شمالي و جنوبي از اين تكايا در قالب 4 قرارداد بهسازي شود كه شامل اجرا، برچيدن، پتك كوبي و عناصرسازه اي و سازه سقف، بندكشي آجركاري نما، اجراي آجر فرش كف، نازك كاري داخل ساختمان، نما و حتي در و پنجره ها با حفظ سبك و معماري زمان ساخت آنها مي شود.

براي اجراي اين عمليات حدود 5 ميليارد ريال از محل منابع ملي اداره كل راه و شهرسازي گلستان در نظرگرفته شده و بناست در صورت مساعد بودن شرايط جوي و تامين به موقع اعتبارات، ظرف 8 ماه به اجرا درآيد.

تکاياي پاسرو متشكل از 12 تكيه و یکی از بزرگترين تکیه ها‌ی تاریخی گرگان است كه در ضلع شمال شرق مسجد جامع و ورودي بازار نعلبندان اين شهر واقع شده است.

قدمت تكاياي اوليه به دوره قاجار مي رسد اما به علت خيابان كشي در زمان پهلوي اول تخريب شد و متوليان آن در سال 1323، احياي مجدد آن را شروع كردند.

مركز محله پاسرو از محلات اعيان نشين و قاجارنشين گرگان بوده و براساس شنيده ها به دليل وجود درختان چنار و سرو قديمي و باغ ها و كاخ هاي قاجاري و همچنين به معناي مجازي و استعاري درخت سرو كه نماد عرفان و استقامت بوده به نام پاسرو معروف شده است.

گرگان سومين شهر كشور پس از يزد و اصفهان و وسیع ترین بافت تاریخی شمال ایران است كه بافت هاي تاريخي ارزشمند و با سبك معماري خاص دارد.

بافت تاريخي گرگان از سمت شمال غرب و شمال به خیابان 30 متری رسالت، از شرق به خیابان گرگان جدید، میدان وحدت و خیابان پاسداران، از جنوب به خیابان فرد جهان و خیابان ملل تا تقاطع خیابان پاسداران و از سمت غرب به خیابان ایرانشهر (طالقانی)، میدان مازندران و خیابان جمهوری محدود می شود.

این بخش از گرگان نزدیک به 150 هکتار و معادل پنج درصد از مساحت قانونی شهر را در بر گرفته است.

شهرستان گرگان بيش از 450 هزار نفر جمعیت دارد.

مديركل راه و شهرسازي گلستان، كارگزاري شركت عمران و بهسازي شهري ايران در گرگان، تشكل هاي مردم نهاد و ساير مسوولان استاني و شهرستاني و علاقمندان به بافت هاي تاريخي نيز از شركت كنندگان در اين مراسم بودند.

متولي حفاظت و نگهداري از تكاياي پاسرو هم اكنون بر عهده هيات امناي آن است.

  مشاركت هاي مردمي بهسازي تكاياي گرگان را رونق داد

 مشاركت هاي مردمي بهسازي تكاياي گرگان را رونق داد

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .