عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مفهوم قومیت واقعیتی اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری:

مفهوم قومیت واقعیتی اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است

مفهوم قومیت واقعیتی اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است

 معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مفهوم قومیت را واقعیتی اجتماعی ، فرهنگی و تاریخی بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان دکتر مرتضی رحمانی موحد  در آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره و تشکر از کسانی که در برگزاری جشنواره تلاش کرده اند گفت: برگزاری دهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام روزگاری بهتر، شکوفاتر و هم بستگی بیشتر مردم را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تنوع قومی و زبانی در ایران بهترین رهنمود کلام جاویدان الهی است که می فرماید: ای مردم شمارا از مرد و زنی آفریدیم و در گروه های بزرگ و کوچک جای دادیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا گرامی ترین شما نزد خدا با تقواترین شما است اظهار کرد: از این رو مفهوم قومیت واقعیتی اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است و روشن است که هیچ جای این نگاه تعصب، برتری و خودمحوری وجود ندارد.

دکتر رحمانی موحد افزود: اقوام ایرانی اعم از کرد ، لر، بلوچ و آذری و ... همه با ظرفیت ها هویت ها و توانمندی های خاض خود شناخته می شوند و اساسا تصور کشور ایران بدون همنشینی این اقوام به دور از ذهن است .

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور تصریح کرد : اقوام مختلف ایرانی با ویژگی های فرهنگی و قومی مختلف همگی با ملیتی واحد تعریف می شوند و ایران همواره سرزمین همنشینی و همجواری اقوام و فرهنگ ها و گویش ها و هویت های گوناگون و متفاوت بوده است و از همین رو اصطلاحا آن را موزاییک فرهنگ ها نامیده اند .

وی تنوع قومیتی کشور ایران را برگ برنده این کشور در مقایسه با سایر سرزمین های همسایه ها خواند و بیان کرد : در واقع هر کدام از ویژگی های قومی , زبانی , فرهنگی و هنری اقوام ایرانی بخشی از هویت ایران و ایرانی بوده است که پس از چند هزاره توانسته همچنان حیات خود را حفظ کند و با شرایط مختلف به سازگاری برسد .

دکتر موحد با اشاره به اینکه تفاوت در قومیت ها موجب پیوند بزرگتری با دنیا خواهد شد گفت : هر کدام از قوم های اعراب , بلوچ , آذری , کرد و ترکمن پل ارتباطی و پیوند با دنیای بزرگتری هستند و هنر ما این است که بتوانیم از این فرصت خدادادی به نحو احسن استفاده کنیم .

وی با اشاره به نقش بارز و موثر این تنوع قومیتی در موقعیت گردشگری کشور ایران , گفت : یکی از مبنایی ترین ویژگی های متمایز کننده گردشگری ایران تنوع و گوناگونی قومی و فرهنگی است و شاید این موضوع یکی از اولین جاذبه های منحصر به فرد متمایزی است که یک گردشگر خارجی در مواجهه با ایران تجربه می کند .

دکتر موحد گفت: در یک کلام آینده گردشگری هر قوم و فرهنگ ایرانی در نهایت با سیاست ها و برنامه های گردشگری استان یا استان های متعلق به آن گره خورده است.توجه به اصالت و تفاوت و تنوع می تواند سرچشمه درک متقابل شود و این نیز می تواند تسهیل کننده همزیستی صلح آمیز و قبول تفاوت ها باشد.

وی در پایان تصریح کرد: استمرار این رویداد و برگزاری چنین جشنواره هایی با خلق فرصت ها و تکیه گاه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همراه بوده است و آن را به یکی از فعالیت های موفق فرهنگی با نگاه گردشگرمحور تبدیل نموده است.

 

گفتنی است جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام از تاریخ 8 تا 12 دیماه به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در مرکز نمایشگاههای بین المللی گرگان برگزار گردید.

 

مفهوم قومیت واقعیتی اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .