عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » راه آهن ايران- ترکمنستان – قزاقستان منافع ملی را با دنيا گره می زند

دکتر آخوندی:

راه آهن ايران- ترکمنستان – قزاقستان منافع ملی را با دنيا گره می زند

راه آهن ايران- ترکمنستان – قزاقستان منافع ملی را با دنيا گره می زند

وزیر راه وشهرسازی با مهم خواندن راه آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان، گفت: با بهره برداری از این خط آهن، منافع ملی ایران با منافع مردم دنیا گره می خورد و امنیت و تجارت درازمدت در کشور ایجاد می شود.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان گلستان، دکتر"عباس آخوندی" كه همزمان با رياست جمهوري و هيئت دولت به گلستان سفر كرده، سه شنبه شب در مصاحبه با خبرنگاران در گرگان اظهارکرد: ایران موقعیت ویژه ای دارد و کریدور شرق دریای خزر کم اهمیت تر از کریدور شمال – جنوب نیست زیرا که می تواند هم در جهت جنوب - شمال و شرق به غرب کشور عمل کند و هم از چین به قزاقستان و ترکمنستان و پس از دور زدن دریای خزر به سمت ترکیه و اروپا برود.

وی با اشاره به اینکه سالانه حمل و نقل گسترده ای بین آسیا و اروپا صورت می گیرد، افزود: میزان انتقال کالا از چین به اروپا در سال 350 میلیون تن است که این مقدار علاوه بر بارهایی است که از قزاقستان و ترکمنستان، تولید و به سمت غرب یا شرق کشور و دنیا منتقل می شود.

به گفته وی، در هر صورت هر چه ارتباطات اقتصادی و منافع مشترک ما با جهان افزایش یابد، امنیت اقتصادی بیشتری پیدا می کنیم و کریدور شرق و غرب کشور از جهت تجارت و امنیت ملی و جهانی حائز اهمیت زیادی است.

آخوندي اضافه كرد: نکته مهم در توسعه خطوط ریلی، پایداری و قابل رقابت بودن آنها از نظر اقتصادی با دنیاست تا دچار فرسودگی و خروج از بازار رقابت اقتصادی نشویم.

وي ادامه داد: به همين منظور و برای پایداری و رقابتی بودن این راه آهن، ایستگاه بزرگی در کنار مرز ترکمنستان ایجاد شده تا پایانه ها و امکانات لجستیکی سیلوها، انبارها و اقدامات بزرگ برای عبور کالاها از ریل فراهم شود و به عبارتی، اندازه کیک اقتصادی را بزرگتر کند تا عوایدش برای کشور بیشتر باشد.

وی، سرعت، قیمت و امنیت را، مهم ترین ویژگی خطوط ریلی دانست و افزود: علاوه بر تامین زیرساخت های حمل و نقل در اين بخش، به ابزارها و سیستم های مقررات و روابط تجاری پایدار نیاز داریم تا شرکت های بزرگ تجاری توان رقابت را با دنیا داشته باشند.

به گفته آخوندی، آنچه که می تواند دنیای مدرن را از پیش مدرن متفاوت کند، حمل و نقل سریع در بخش های جاده ای، ریلی، هوایی و زمینی است که فراهم شده است.

راه آهن ایران - ترکمنستان – قزاقستان از شهر اوزن (Uzen ) در قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر برکت در ترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچه برون تا شهر گرگان ساخته شده و آماده بهره برداری است و قرار است امروز (چهارشنبه) در نقطه صفر مرزی اینچه برون، مرز مشترک ایران و ترکمنستان با حضور روسای جمهوری سه کشور افتتاح شود.

80 کیلومتر از این خط آهن در ایران، 700 کیلومتر در ترکمنستان و بیش از 120 کیلومتر آن در خاک قزاقستان واقع شده و بعد از راه آهن خراسان رضوی، دومین کریدور شرق به غرب کشور است.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .