عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » فاز اول زیرساخت دهکده گیاهان دارویی شهرستان گالیکش افتتاح شد

با حضور رئیس جهاد دانشگاهی کشور و فرماندار گالیکش؛

فاز اول زیرساخت دهکده گیاهان دارویی شهرستان گالیکش افتتاح شد

فاز اول زیرساخت دهکده گیاهان دارویی شهرستان گالیکش افتتاح شد

طی مراسمی با حضور رئیس جهاد دانشگاهی کشور، فرماندار گالیکش و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی، فاز اول زیرساخت دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در شهرستان گالیکش افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گالیکش، محمدرضا میرنیا در حاشیه مراسم افتتاح فاز اول زیرساخت دهکده گیاهان دارویی در این شهرستان که با حضور حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی کشور، مسئولین جهاد دانشگاهی استان، بخشدار لوه و دیگر مسئولین محلی برگزار شد، اظهار داشت: دهکده گیاهان دارویی شهرستان گالیکش می‌تواند با بهره گیری از علم روز و تغییر الگوی کشت در برخی از اراضی، مسیر توسعه شهرستان و حتی استان را رقم بزند.

نماینده عالی دولت در شهرستان گالیکش افزود: این شهرستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و نوع اقلیم، ظرفیت بسیار بالایی در حوزه کشاورزی، دامپروری و گردشگری دارد که باید با تلاش مضاعف و اهتمام ویژه و همه جانبه آن را شکوفا کرد. قطعا افتتاح و راه اندازی این دهکده گامی بلند در جهت فرام ساختن بسترهای لازم برای رشد و توسعه پایدار و نیز تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» در سطح شهرستان گالیکش و استان گلستان خواهد بود.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد جهادی برای ایجاد دانش مضاعف در حوزه علم است و می‌تواند با استفاده از دانش و اطلاعات روز در راستای پویایی اشتغال و ایجاد کارآفرینی گام بردارد.

حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی کشور نیز در این آئین گفت: توجه به کشت، ترویج و توسعه گیاهان دارویی یکی از برنامه‌های جهاد دانشگاهی کشور است.

وی اضافه کرد: بیش از هزار و ۵۰۰ گونه گیاه دارویی در ایران رشد می‌کند که از این تعداد قریب ۴۰۰ نوع گیاه دارویی مختص کشور ما بوده و در دیگر نقاط دنیا کشت نمی‌شود، اما به صورت خام از کشور خارج و پس از فرآوری در کشورهای دیگر دوباره به کشور ما وارد می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور تصریح کرد: جهاد دانشگاهی کشور یکی از بزرگترین مراکز پرورش گیاهان داروئی با اساتید مجرب در زمینه های مختلف پرورش گیاهان داروئی را در اختیار دارد و با ایجاد شبکه در سراسر کشور با توجه به پتانسیل های منطقه کشت گیاهان داروئی را توسعه می‌دهد.

مسلمی نائینی افزود: جهاد دانشگاهی استان گلستان نیز با توجه به تحقیقات کارشناسان خود و پتانسیل‌های ویژه گالیکش این شهرستان را برای کشت، توسعه و ترویج گیاهان دارویی در نظر گرفته است.

محسن قلی پور معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی واحد گلستان نیز اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ موافقت نامه‌ای بین جهاد دانشگاهی گلستان و سازمان برنامه و بودجه استان امضا شد و ساخت زیرساخت‌ها هم به خود جهاد دانشگاهی محول شد و بر اساس آن تاکنون یک استخر ۵۰۰ متر مکعبی، پست گاز ۴۰۰ متر، پست برق ۵۰۰ کیلووات و خط داخلی انتقال برق، شبکه مخابرات، سیستم آبیاری، چاه تجهیز و بهره برداری از چاه عمیق با بودجه سازمان برنامه انجام شد و در ادامه نیز گلخانه ۱۵۰۰ متر مربعی در سال ۱۴۰۱ برای تولید نشاء احداث شد و تولیدات را شروع کرد، اما به دلیل وصل نشدن شبکه گاز تا امروز افتتاح نشده بود.

وی ادامه داد: در مزرعه آموزشی – پژوهشی انواع گیاهان دارویی که قابلیت کشت در استان دارند به‌ویژه بازار محور هستند، به‌عنوان کلکسیون نگهداری می‌شود، مجموعه فرآوری نیز شامل مجتمع اسانس، عصاره و روغن‌های دارویی است. در مجموعه گردشگری نیز نوع گردشگری با رویداد گیاهان دارویی است، مانند دمنوش‌خانه گیاهان دارویی، بازارچه گیاهان دارویی و غیره. گلخانه تولید نشاء نیز شامل تولید نشاء گیاهان دارویی است و در ساختمان ترویج نیز کشت و توسعه و فرآوری گیاهان دارویی به علاقه‌مندان که شامل دانشجویان، کشاورزان و شرکت‌های خصوصی است آموزش داده می‌شود.

قلی پور در رابطه با زمان اتمام پروژه دهکده گیاهان دارویی نیز گفت: تا سال ۱۴۰۷ فاز نهایی دهکده باید به پایان برسد، که تا کنون فاز ۱ واحد فرآوری و خط تولید که ۴۵۰ متر مربع است، ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

در ادامه این مراسم فرماندار گالیکش با همراهی رئیس جهاد دانشگاهی و هیات همراهاز گلخانه تولید نشاء گیاهان دارویی و دیگر بخش‌های این دهکده بازدید کردند.

گفتنی است این دهکده به مساحت ۸.۸۴۵ هکتار دارای مزرعه آموزشی پژوهشی (۱.۶ هکتار)، گلخانه تولید نشاء (۱.۵ هکتار)، مجموعه فرآوری (۱.۵ هکتار)، مجموعه گردشگری (۳.۵ هکتار) و ساختمان ترویج (۲۰۰ متر) می‌باشد.

فاز اول زیرساخت دهکده گیاهان دارویی شهرستان گالیکش افتتاح شد

 

فاز اول زیرساخت دهکده گیاهان دارویی شهرستان گالیکش افتتاح شد

 

فاز اول زیرساخت دهکده گیاهان دارویی شهرستان گالیکش افتتاح شد

 

فاز اول زیرساخت دهکده گیاهان دارویی شهرستان گالیکش افتتاح شد

 

 

 

 


ارسال کننده خبر : فرمانداری گالیکش
تأیید کننده خبر : مقسمی
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گالیکش
  • بازدید : 79
  • کد خبر : 112051