عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » بافت تاريخي گرگان، پايگاه ملي شد


بافت تاريخي گرگان، پايگاه ملي شد

بافت تاريخي گرگان، پايگاه ملي شد

 مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان امروز یکم آذر ماه 1396 خبر داد: بافت تاريخي گرگان، بعنوان پايگاه ملي معرفی و تصویب شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان روز گذشته 30 آبان ماه 1396 جلسه پیگیری بافت تاریخی گرگان جهت تصویب بعنوان پایگاه ملی  با حضور دکتر عزیزی مدیرکل دفتر امور پایگاه های میراث جهانی، اعضای کمیته تخصصی میراث فرهنگی کشور، مهندس ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان و دکتر جاوید ایمانیان معاون میراث فرهنگی استان در محل دفتر معاونت میراث فرهنگی کشور برگزار شد.

مهندس ابراهیم کریمی در این خصوص گفت: در این جلسه  بافت تاریخی گرگان با موافقت همه اعضای کمیته تخصصی میراث فرهنگی به عنوان پایگاه ملی معرفی  وتصویب شد.

کریمی در ادامه به مزیت های پایگاه ملی شدن بافت تاریخی اشاره کرد و افزود: از مزیت های پایگاه ملی شدن بافت تاریخی گرگان می توان به پیگیری و انجام هر جچه بیشتر و دقیق تر طرح های مطالعاتی، مرمتی، باستان شناسی و ... اشاره کرد.

وی یادآور شد: بافت تاریخی گرگان با مساحت 156 هکتار  در سال 1310 به شماره 41 به عنوان اولین بافت تاریخی کشور در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد و این بافت دارای ویژگی های شاخص کالبدی و میراث ناملموسی است که بیانگر غنای فرهنگی و تاریخی این منطقه می باشد.

ابراهیم کریمی در ادامه به قدیمی ترین محلات بافت تاریخی گرگان اشاره کرد و افزود: این بافت دارای سه محله قدیمی به نام های سبزه مشهد، نعلبندان و میدان است که هر کدام از این محله ها دارای محلات فرعی نیز هستند.

 

"بافت تاريخي شهرگرگان بخشي از بافت هاي تاريخي منطقه محسوب مي شود که بيش از 156هکتار وسعت دارد. آن چه اكنون آن را بافت تاريخي گرگان مي ناميم بازمانده مجموعه اي از يك شهر(استرآباد) و عناصر آن و فضاهاي شهري هم چون مساجد؛ آب انبارها؛ قنات ها؛ معابر و واحدهاي مسكوني يك يا چند طبقه و... مي باشد. استرآباد دروازه ها و كاروانسراهاي متعددي داشته كه دروازه هاي چهل دختر- بسطام- ميدان- فوجرد و سبزه مشهد از مهمترين آن ها بوده است. . بافت مذكور داراي از دو بخش اداري و مسكوني تشكيل مي شده كه هم اكنون بقاياي آن موجود است. منازل موجود در بخش مسكوني عمدتاً متعلق به اواخر دوره قاجار و اوايل دوران پهلوي نظير خانه شيرنگي؛ تقوي؛باقري؛ مفيديان و... مي باشد."

 

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .