عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » بیش از 50 درصد مبتلایان به مواد مخدر از سازمان بهزیستی خدمات دریافت می کنند


بیش از 50 درصد مبتلایان به مواد مخدر از سازمان بهزیستی خدمات دریافت می کنند

بیش از 50 درصد مبتلایان به مواد مخدر از سازمان بهزیستی خدمات دریافت می کنند

 رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت:سازمان بهزیستی کشور با بیش از 2300 مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در سطح کشور توانسته است در سال گذشته به بیش از 500 هزار نفر معتاد، خدمات درمانی و کاهش آسیب اعتیاد ارائه نماید که این تعداد بالغ بر 50 درصد مبتلایان به اعتیاد در سطح کشور هستند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی گلستان، رضازاده ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد مطلوب مدیرکل و مسئولین بهزیستی استان گلستان در این همایش و اجرای طرح کارزار رسانه ای پیشگیری ازمصرف شیشه در استان افزود: امروز لباس کارزار پیشگیری ازمصرف شیشه رابه تن کردیم  و امیدوارم این لباس را تا زمان کاهش مصرف مواد مخدر در کشور برتن داشته باشیم و این مبارزه همچنان ادامه داشته باشد.

وی بااشاره به نقش مهم رسانه ها دراطلاع رسانی وآگاه سازی جامعه افزود: دراین طرح تلاش می کنیم تا با استفاده ازتمامی رسانه ها مردم جامعه رابا خطرات وعوارض مواد مخدرخصوصا" شیشه آشنا کنیم و با این اطلاع رسانی باورهای غلط ورایج درباره شیشه را ازذهن مردم پاک کنیم.

رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: ازآنجا که سیستم و تجارت بزرگ و پرفروش مواد مخدر به دنبال باورهای غلط وتلقین های اشتباه دربین مردم جامعه است لذا سازمان بهزیستی سالهاست که درزمینه مهارتهای زندگی فعال است.

وی اظهار داشت: سازمان بهزیستی با کمک دیگر دستگاههای متولی امرآموزش وپرورش واطلاع رسانی سعی درآموزش مهارتهای زندگی ،آموزش خانواده ،فرزند پروری وپیشگیری ازاعتیاد نموده است تا به فرزندانمان بیاموزد در زمان بروز مسائل ومشکلات به راه حل های غلط وموقت پناه نبرند.

بیش از 50 درصد مبتلایان به مواد مخدر از سازمان بهزیستی خدمات دریافت می کنند

 

در این مراسم مدیرکل بهزیستی استان گلستان گفت: کارزار رسانه ای نوعی بسیج اطلاع رسانی است و چنانکه از نام آن نیز پیداست به معنای پیکار علیه نا آگاهی و جهل با تمام قوا و بهره گیری از کلیه امکانات است .

خانم رحمانی افزود: در این طرح باورها ، نگرش ها و دانسته های مردم را شناسایی و ارزیابی نمودیم و بر اساس آن مسیر آموزش را از دانسته ها به سمت ندانسته ها طرح ریزی نمودیم .

وی افزود: در طرح حاضر طی ارزیابی اولیه در استان ( انتخاب یک نمونه  688 نفری به نسبت جمعیت هر شهرستان ) انتخاب و پس از انتخاب و آموزش پرسشگران و اجرای یک پرسشنامه نگرش سنج ( طراحی شده در سازمان بهزیستی کشور ) ، مشخص گردید که جمعیت استان در زمینه مصرف شیشه از چه باور های کارآمد و نا کار آمدی برخوردارند تا صرفا در زمینه مواردی که نیاز به اطلاع رسانی وجود دارد ، فعالیت های اطلاع رسانی ، طرح ریزی و اجرا گرددسعی بر آن است که ابتدا به صورت علمی و اصولی مشخص گردد که گروه های مختلف سنی و جنسی جامعه در چه حیطه ها و زمینه هایی فاقد اطلاعات کافی و کارآمد می باشد و سپس با هر ابزار اطلاع رسانی عام و خاص و به شیوه های خلاقانه ، متنوع و مطابق با میل و سلیقه گروههای هدف ، خلاء های اطلاعاتی موجود برطرف گردد.

خانم رحمانی درخصوص اینکه چرا ماده اعتیاد آور شیشه به عنوان یک ماده روان گردان ، موضوع کار کارزار رسانه ای بهزیستی کشور قرار گرفته است.افزود: سازمان بهزیستی کشور نظر به ایجاد دسترسی سهل و رایگان مردم به خدمات مشاوره ای در زمینه اعتیاد ، اقدام به راه اندازی خط ملی اعتیاد به شماره 09628 نمود که به عنوان خط راهنمایی ، مشاوره و کمک رسانی در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد در سراسر کشور بدون هیچ پیش شماره ای قابلیت تماس دارد . گزارش های تماس حاکی از آن است که شیشه به عنوان یک ماده اعتیاد آور جای خودش را در کشور باز کرده است و درصد تماس گیرندگان با این خط با موضوع مصرف شیشه رشد قابل توجهی داشته اند .

 نکته دیگر اینکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته در مقایسه خشونت های اجتماعی ، هنجار شکنی در میان  مصرف کنندگان مواد روان گردان و مخدر محرز گردیده است که در مصرف کنندگان ماده اعتیاد آور شیشه ، بیشترین میزان بروز خشونت و آسیب رسانی ، به خود و دیگران را در فضای خانه و بیرون از خانه شان دارند . بر این اساس پیشگیری از مصرف شیشه به عنوان یک موضوع بحرانی در دستور کار دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور قرار گرفته است .

دادستان استان گلستان نیز با اشاره به اینکه شیشه ازیک سندروم اجتماعی به یک وضعیت بغرنج اجتماعی تبدیل شده است افزود:این ماده مخدرمستقیما"سلامت روانی جامعه رانشانه رفته است.

حجت الاسلام والمسلمین حقّی خاطرنشان کرد: شیشه یا اصطلاحا" آمفتامین به عنوان یک ماده محرک ونه مخدر که موجب بی پروایی درانسان می شود برای اولین بار درآمریکا ودرمجالس رقص وبزم استفاده می شدکه به دنبال آن بسیاری از روسپی های آن کشورازاین ماده محرک استفاده می کردند.

وی افزود:کسی که شیشه مصرف می کند مناسبتها را درست نمی بیند وقدرت تشخیص وآنالیزمباحث رانداردوازآنجا که نسبت به اطرافیان وجامعه بدگمان می شوند همیشه سلاح سرد با خودحمل می کنند که به دنبال آن موجب بروز جنایت وقتل درجامعه می شوند.

دادستان استان گلستان بااشاره به اینکه تجارت مواد مخدریکی ازپرسود ترین تجارتهای دنیا محسوب می شود افزود:این تجارت سالانه1500تا2000میلیارد دلارگردش مالی داردکه امنیت جامعه راتهدید میکنند.

ایشان ضمن هشدارنسبت به سونامی مصرف مواد مخدردرکشورافزود:26درصد معتادین درکشور ،اعتیاد شیشه دارند.وی با اشاره به آماررسمی ستادمبارزه بامواد مخدردرکشورخاطرنشان کرد:4درصد دانش آموزان حتی برای یکبار شیشه مصرف نموده اندویک درصد دانش آموزان کل کشور نیز معتاد هستند که ازاین تعداد60درصد به شیشه اعتیاد دارند.

حجت الاسلام والمسلمین حقّی ضمن اشاره به کاهش سن اعتیاد وافزایش آن درمیان بانوان گفت:با توجه به ایجاد باورهای غلط وتلقین های اشتباه مزایای مصرف شیشه در بین مردم خصوصا"بانوان ازجمله ایجاد سرخوشی وکاهش وزن و...، درزنان مصرف شیشه به شدت رو به افزایش است وسن مصرف آن اکنون 9تا27 سال است .

گفتنی است: درپایان این همایش مدیران ومسئولین حاضر، ازپایگاههای ثابت طرح کارزار رسانه ای پیشگیری ازمصرف شیشه درگرگان بازدید نمودند وبا روند ارائه خدمات ونحوه ی اطلاع رسانی نسبت به پیشگیری ازمصرف شیشه دراستان آشناشدند.

 همایش بزرگ طرح کارزار پیشگیری ازمصرف شیشه که سه شنبه 23 دیماه ،به میزبانی اداره کل بهزیستی گلستان وبا حضوردادستان،معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ،رئیس پلیس مبارزه بامواد مخدر،رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدراستان ومدیران ومسئولین بهزیستی درشهرستان گرگان برگزارشد

 

بیش از 50 درصد مبتلایان به مواد مخدر از سازمان بهزیستی خدمات دریافت می کنند

 

بیش از 50 درصد مبتلایان به مواد مخدر از سازمان بهزیستی خدمات دریافت می کنند

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل بهزیستی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : ابطحی
  • بازدید : 798
  • کد خبر : 4942