عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » ترويج مصرف غذاهاي سنتي از اهداف برگزاري جشنواره غذاهاي ماندگار

مديركل ميراث فرهنگي گلستان:

ترويج مصرف غذاهاي سنتي از اهداف برگزاري جشنواره غذاهاي ماندگار

ترويج مصرف غذاهاي سنتي از اهداف برگزاري جشنواره غذاهاي ماندگار

مديركل ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: به دنبال ترويج مصرف غذاهاي سنتي هستيم تا گردشگران از آن بهره مند شوند.

 به گزارش روابط عمومی و امورفرهنگی این اداره کل، 'قربان عباسي' در حاشيه برگزاري اولين جشنواره غذاهاي ماندگار استان گلستان در تالار فخرالدين اسعد گرگاني افزود: در ايام نوروز نيز برگزاري اين جشنواره به همراه نمايشگاه صنايع دستي مد نظر است تا سوغات گلستان را در قالب يك مجموعه خاص استان گلستان به گردشگران ارائه دهيم.

 وي ادامه داد: با توجه به اينكه ستاد تسهيلات سفر استان دائمي است و گردشگران نيز در طول سال به استان سفر مي كنند با اجراي اين اقدامات درصدد افزايش ماندگاري گردشگران در استان هستيم.

 عباسي ادامه داد: غذاهاي سنتي يكي از ميراث هاي ارزشمند هر استان است و در گلستان نيز، اقوام متعدد با ارائه غذاهاي بومي و محلي خود سعي در احيا و ماندگاري آن غذاها دارند.

 به گفته وي، اين جشنواره با همكاري بخش خصوصي و كانون جهانديدگان استان در ۳۰ غرفه از روز پنجشنبه در تالار فخرالدين اسعد گرگان آغاز به كار كرد و اقوام مختلف ساكن در اين استان انواع غذاهاي بومي محلي خود را از ساعت4 بعداز ظهر در مدت دو روز در معرض ديد علاقه مندان گذاشتند.

 عباسي گفت: در پايان جشنواره، داوران به داوري اين غذاها پرداخته و برترين ها انتخاب و تقدير شدند.

 به گفته وي، علاوه بر حفظ و احياي غذاها، شيريني جات استان نيز به نمايش و داوري گذاشته مي شوند تا بتوانيم به عنوان سوغات استان به گردشگران عرضه كنيم.

 در آيين افتتاح اين جشنواره نماينده مردم گرگان و آق قلا نيز حضور داشت و گفت: براي ترويج مصرف غذاهاي بومي و محلي بايد به دستگاه هاي متولي از جمله وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش ماموريت داد تا با ترويج مصرف اين نوع غذاها در بهداشت و كنترل هزينه هاي درمان جامعه نقش ايفا كنند.

 'عيسي امامي' افزود: آموزش و پرورش با ترغيب و تشويق دانش آموزان به استفاده از اين نوع غذاها مي تواند دراين زمينه اقدامات موثري انجام دهد.

 نماينده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: صدا و سيما نيز دستگاه ديگري است كه با ساخت فيلم ها وسريال هاي متعدد مي تواند مصرف غذاهاي سنتي و سالم را در بين مردم ترويج كند.

 امامي در بازديدي كه از جشنواره داشت، اين جشنواره را خوب توصيف كرد و گفت: غذاهاي ارائه شده در جشنواره متنوع است و قوميت هاي متعدد استان با سلايق مختلف در اين جشنواره شركت كرده اند.

 وي ادامه داد: سالمندان از اينكه روزي بانوي خانه بودند و امروز مي توانند خدمات موثري را ارائه دهند و توانمندي ديروز آنان در اين جشنواره نمود پيدا كرده، مايه مباهات و خشنودي آنان شده است.

 عضو هيئت مديره كانون جهانديدگان استان گلستان نیز گفت: هدف از برگزاري اين جشنواره اين بوده كه هم سالمندان و هم جامعه بپذيرند كه سالمندان هنوز مي توانند تاثير گذار باشند.

 'صفيه هادي پور' كم كردن فاصله بين نسل ها و احياي سنت ها را از اهداف برگزاري اين جشنواره اعلام كرد و افزود: به علت تحولات اجتماعي، جامعه به سرعت به طرف بي هويتي و دوري از ريشه پيش مي رود و اين امر در هر صورت به نفع جامعه و نسل جوان نيست.

 هادي پور افزود: در اين جشنواره نيز از همه نوع غذايي كه براي سالمندان مفيد است از جمله غذاهايي كه داراي بيشترين سبزيجات و كمترين مصرف گوشت و چربي هستند، استفاده شده است.

 اولين جشنواره غذاهاي ماندگار استان گلستان عصر پنجشنبه در تالار فخرالدين اسعد گرگاني در گرگان افتتاح شد و شامگاه جمعه با داوري غذاهاي بومي محلي ارائه شده از سوي اقوام مختلف ساكن در اين استان به كار خود پايان داد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : چلنگر
  • بازدید : 1103
  • کد خبر : 5324