عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » آبخیزداری در شمال استان گامی مهم برای تأمین آب شرب دامداران و کشاورزان


آبخیزداری در شمال استان گامی مهم برای تأمین آب شرب دامداران و کشاورزان

آبخیزداری در شمال استان گامی مهم برای تأمین آب شرب دامداران و کشاورزان

 سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در دیدار با نماینده گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی، آبخیزداری و احداث بندهای خاکی را گامی مهم در تأمین آب شرب مورد استفاده دامداران و کشاورزان در شمال استان بر شمرد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، لطفی افزود: تاکنون در شهرستان گنبد کاووس 47 بند خاکی ایجاد گردیده که بسیاری ازآنها ضمن کنترل فرسایش رسوب باعث تقویت پوشش گیاهی اطراف خود و همچنین ذخیره آب شده است به طوری که این روان آب ها بدون این بندها در شورزارها به هدر می رفت.

وی اظهار کرد بندسارها نیز سازه بومی منطقه ترکمن صحراست که بسیار مورد توجه قرار گرفته و سازه مهمی در جهت جمع آوری آب های سطحی و فراهم کردن شرایط مناسب برای کشاورزی و بوته کاری است که اخیراً ایجاد بندسارهای مشارکتی با همکاری دامداران و کشاورزان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

لطفی عنوان کرد: با وجود اینکه این اداره کل و ادارات منابع طبیعی تمامی تلاش خود را با چند منظور کردن طرح های مرتعداری در راستای توانمند سازی جوامع محلی بکار خواهند گرفت ولی برای این موضوع نیاز به ایجاد زیرساخت ها و اعتبارات خاص می باشد که رو آرودن به انرژی های نو از جمله پنل های خورشیدی می تواند کمک شایانی به این موضوع نماید و نیاز است سرمایه گذاران به این بخش ها ورود نمایند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مشارکت مردم در زمینه مدیریت و استفاده از ظرفیت منابع طبیعی در راس امور قرار دارد و در حال حاضر نیز اتحادیه مرتعداران استان که در شهرستان گنبد کاووس مستقر است شامل 2600 نفر عضو بوده و 29 تعاونی مرتعداری مشارکت عمیقی در پروژهای منابع طبیعی و مدیریت مراتع دارند که از جمله مهم آن می توان به مدیریت بزرگترین ایستگاه تولید نهال استان با مساحت حدود 400 هکتار اشاره نمود.

در ادامه نماینده مردم شریف گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از فعالیت های صورت گرفته گفت:اولویت اول تمامی ادارات بایستی برخورد گشاده با اربابان رجوع خود در ادارات را مد نظر قرار دهند تا با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی که وجود دارد، امیدوار به حل مشکلات باشند.

 شادمهر افزود بایستی نگهداری مراتع به خود مردم واگذار شود و این مهم می تواند اتفاقات خوبی در منطقه رقم زند و ما نیز بایستی تلاش نمائیم تمامی موانع در این زمینه را تسهیل کنیم و بودجه مورد نیاز در این موارد نیز دیده شود.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه شهرستان گنبد کاووس یکی از بزرگترین مراتع کشور را در خود جای داده است می بایستی از این ظرفیت به نحو احسنت استفاده گردد تا ضمن مراقبت از آن مشکلات معیشتی مردم نیز حل شود.

وی در پایان نیز خاطر نشان کرد: با وجود اینکه 200 هزار هکتار از مراتع شمال استان در خطر بیابانی شدن هستند این موضوع می تواند مشکلات عدیده ای برای استان به بار آورد که عملیات مقابله با بیابان زائی می بایست به صورت جدی دنبال گردد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبد کاووس نیز در پایان ضمن ارائه اقدامات صورت گرفته در شهرستان گفت: در این شهرستان تاکنون 66 سامانه عرفی ممیزی شده است که در این مراتع حدود 1650 خانوار ارتزاق می کنند و در بازنگری طرح های مرتعداری مربوط به این سامانه های عرفی ضمن تولید علوفه و دامدارای  پرورش گیاهان دارویی و ماکیان، گردشگری و بومگردی، آبزی پروری، زراعت چوب دنبال نیز دنبال می شود.

وی در پایان اظهار داشت: با توجه به خاک حاصلخیز و مناسبی که در مراتع شمال این شهرستان وجود دارد امکان بالا بردن ظرفیت مراتع با شیوه های نوین وجود دارد که یکسری چالش های و اعتباراتی در این زمینه نیاز است که بایستی برطرف و فراهم گردد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .