عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » در سطح 101 هزار هکتار مراتع ییلاقی استان پروژه مدیریت چرا اجرا شده است


در سطح 101 هزار هکتار مراتع ییلاقی استان پروژه مدیریت چرا اجرا شده است

 

 

در سطح 101 هزار هکتار مراتع ییلاقی استان پروژه مدیریت چرا اجرا شده است

 یکی از اقدامات مدیریتی که هر ساله در راستای اجرای طرح ملی مدیریت پایدار مراتع به اجرا در می‌آید، مدیریت چرا و کنترل دام با نگرش جلوگیری از چرای زودرس در سطح مراتع ییلاقی استان می باشد.

 تاجقلی فرهنگ دوست اظهار کرد: طرح مدیریت چرای مراتع ییلاقی سال 1400 در شهرستان های گرگان، کردکوی، علی آباد، رامیان و آزادشهر اجرا شده است.  

وی با بیان اینکه اعتبار اجرای این طرح  41 میلیون تومان بوده است، ادامه داد: در راستای  اجرای این پروژه 3 نفر به مدت 3 ماه مشغول به کار بوده اند.  

فرهنگ دوست اجرای این پروژه را مهم دانست و افزود: به منظور برقراری تعادل بین ظرفیت مرتع و میزان بهره برداری، لازم است نسبت به چرای دام در مرتع مدیریت مطلوبی اعمال و دام ورودی به مرتع کنترل شود که با اجرای این پروژه که از آن به عنوان یکی از عملیات مدیریتی مرتع نام برده می شود به گیاه فرصت تجدید حیات و رشد کافی را می دهد که در این صورت مراتع حفظ شده و شاهد پوشش گیاهی مناسب از لحاظ کمی و کیفی خواهیم بود.

فرهنگ دوست ادامه داد: این مراتع علاوه بر دارا بودن نقش ارزنده اکولوژیکی، اهمیت بسزایی در اقتصاد و معیشت بهره برداران  ایفا می کند و از ارزش‌های زیست محیطی و اقتصادی منحصر به فردی برخوردار است و در این راستا حفظ، نگهداری و پایداری این مراتع، پروژه کنترل دام با اعمال اقداماتی از جمله تشکیل اکیپ های حفاظتی که به صورت شبانه روزی این مراتع را تحت نظارت و پایش داشته اند به مرحله اجرا در آمده است.

شایان ذکر است مراتع استان گلستان بیش از 862 هکتار بوده که حدود 761 هزار هکتار جزء مراتع قشلاقی و101 هزار هکتار مراتع ییلاقی محسوب میشود.و در مجموع5279 خانوار از این مراتع امرار معاش میکنند.

 



نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .