عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » برگزیدگان سومین دوره جشنواره کالاهای فرهنگی (فیروزه) استان گلستان معرفی شدند

در حضور مسئولان و هنرمندان؛

برگزیدگان سومین دوره جشنواره کالاهای فرهنگی (فیروزه) استان گلستان معرفی شدند

 آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان سومین دوره جشنواره کالاهای فرهنگی (فیروزه) استان گلستان در عصر امروز چهارشنبه 13 بهمن ماه در تالارفخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، برگزیدگان سومین دوره جشنواره کالاهای فرهنگی (فیروزه) استان گلستان در حضور «سید محمد دهنوی» سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان، «آزاده رجبی» سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری گلستان، «محمد رعیت» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و جمعی از مدیران، مسئولان و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه ی استان گلستان معرفی شدند.

در ابتدای این مراسم «مرال نظری» از اعضا هیات داوران سومین دوره جشنواره کالاهای فرهنگی (فیروزه) استان گلستان ضمن ارائه گزارشی از روند داوری آثار ، گفت: خلاقیت و نوآوری با حفظ اصالت و فرهنگ زیست بوم برای تولید کالا امری است که هنرمندان باید بدان توجه ویژه ای نشان دهند.

وی ضمن قدردانی از عوامل برپایی و شرکت کنندگان در این رویداد فرهنگی، افزود: در این دوره از جشنواره ارتقاء کمی و کیفی آثار نسبت به ادوار پیشین ملموس تر بود.

سپس در کلیپی گزارش احمد گلچین معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و دبیر جشنواره پخش شد و وی در این کلیپ گزارش مبسوطی از روند برپایی جشنواره را ارائه کرد.

در ادامه ی آیین اختتامیه، «محمد رعیت» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز ضمن ادای احترام به شهدا و فجر آفرینان انقلاب شکوهمند اسلامی و نیز تقدیر از هنرمندان صاحب فکر و فرهنگ حاضر در این رویداد، گفت: جشنواره ی فیروزه جلوه ای از ظرفیت ها و ظرایف زیبای فرهنگی استان گلستان و ایران اسلامی است.

وی سپس با قدردانی از موسسه طلیعه رضوان که در برپایی این رویداد نقش آفرینی کرد، ادامه داد: در این جشنواره شاهد جلوه هایی از فرهنگ بومی منطقه که از گذشتگان به ما رسیده بوده ایم و شایسته است با رعایت ظرافت های فرهنگی و نیز با فکر و اندیشه برای توسعه فرهنگ و اقتصاد فرهنگ کوشا باشیم.

رعیت ضمن قدردانی از حضور «سید محمد دهنوی» سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان که با حضورش نشان داده است که به حوزه ی فرهنگ و اقتصاد فرهنگ استان گلستان توجه دارد، گفت: امید با همکاری مسئولان و خود هنرمندان بتوانیم کالاهای بومی با حفظ اصالت ها و نوآوری ها و در خدمت مردم را تولید کنیم.

وی با تاکید بر اینکه با رعایت قیمت و کیفیت ها در تولیدات بومی فرهنگی می توانیم میدان اقتصاد فرهنگ را بیش از پیش قدرتمند تر سازیم، گفت: آگاهی بخشی و معرفی کالاهای فرهنگی به منظور جلب مخاطب عمومی وظیفه ی همگانی است و امیدوارم با راهکارهای توسعه بخش اهل فن بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

رعیت سپس عنوان کرد؛ ما در تلاشیم مسیری را برای رشد کالاهای فرهنگی در پیش بگیریم که حداقل برای یک سال پیش‌رو در کنار هم بتوانیم به هدف مشترک برسیم و در این مسیر همت مضاعف داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: امروز زمان افزایش احساس مسئولیت و تلاش مضاعف در تمام عرصه‌ها است و امیدوارم بتوانیم با بهره‌گیری از توان جوانان در این مسیر موفق باشیم.

سپس در ادامه ی مراسم، سید محمد دهنوی» سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان، گفت: یکی از مسائلی که این سال‌ها مظلوم واقع شده اقتصاد فرهنگی و یا اقتصاد خلاق است.

وی ادامه داد: یکی‌ از موضوعات پایداری اقتصاد این است که ببینیم حضور مردم در این بازار چه میزان است.

سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان تصریح کرد: این نمایشگاه تربین عمق استراتژیک نسلی است که شاید حتی هنوز به دنیا نیامده‌اند.

دهنوی گفت: ما در کشور در این عرصه از ضعف بالایی برخورداریم و ضعف ما یک ضعف اساسی است.

وی افزود: در مسیر انقلاب برای کسب موفقیت بیشتر در کنار توجه به دستاوردها و پیشرفت‌ها باید راجع به عقب ماندگی‌‌ها بدون تعارف حرف زد.

سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: متاسفانه ما نتوانسته‌ایم از مزیت‌های رقابتی موجود در استان به خوبی استفاده کنیم و‌ یکی از مزیت‌های رقابتی ما در حوزه فرهنگ استفاده از حسن همجواری با کشور همسایه است که می‌توان تولید آثار را به صورت دو زبانه در دستور کار قرار داد تا علاوه بر تاثیرگذاری بر فرهنگ بومی، فرهنگ کشور را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

دهنوی بیان کرد: آینده، آینده محتوا است و هرچه در حوزه محتوا تمرکز کنیم سرمایه‌گذاری کردیم.

وی افزود: تولیدکنندگان هرچه می‌توانند باید از بستر فناوری نوین و محتوا استفاده کنند تا آینده حرفی برای گفتن داشته باشند.

سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان بیان کرد: در محتوا سازی نیاز نیست کار خاصی انجام شود بلکه در همان حوزه‌ای که تسلط دارید باید تمرکز کنید و تولید خوب داشته باشید.

دهنوی تاکید کرد: ارزش افزوده‌ای که می‌توانیم در صنایع خلاق استفاده کنیم نسبت به کل منطقه یکتا است و من تا زمانی که در این مسوولیت هستم از این مسیر حمایت می‌کنم.

وی گفت: نباید اجازه دهیم کار هنر دست بچه‌های این استان در استان دیگر تبدیل به ارزش افزوده شود و حتی دوباره به مردم همین استان با قیمت چند برابری فروخته شود.

سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان تصریح کرد: توجه به نسل کودک و نوجوان در یک غفلت قرار گرفته است.

دهنوی اضافه کرد: آثار هنری مختص کودکان و نوجوانان قطعا جذاب و پرفروش خواهد بود و به نظرم بخش خصوصی در این عرصه بسیار موثرتر از بخش دولتی خواهد بود.

وی افزود: اختتامیه این جشنواره از نگاه من شروع آشتی محکم مردم با فرهنگ است و آنچه مسلم است، این است که برای فرهنگ متعالی و استفاده از تاریخ چند صد ساله خودمان نیازمند خلاقیت و هنر هستیم.

در بخش پایانی آیین اختتامیه، پس از قرائت بیانیه هیات داوران و تقدیر از آن ها؛ اسامی برگزیدگان سومین دوره جشنواره کالاهای فرهنگی (فیروزه) استان گلستانبه شرح ذیل اعلام شد:

 

در بخش هدایای فرهنگی؛ مرضیه سالاری : فرش چرمی دست دوز- کوسن، گوزل پهلوانی دوجی: تابلو فرشابریشم دو رو بسم الله الرحمن الرحیم و الهام دلیری در دیوار کوب سرامیکی انتخاب شدند و لوح و هدایای نقدی خود را دریافت کردند.

همچنین آرتمیس هاشمی برای ست لیوان اداری و افسانه نجفی برای گردن آویز مارال گل شایسته تقدیر شد.

در بخش عروسک نیز عروسک «سله بر» اثر عصمت خواجه، عروسک «ایمن باجی» مرضیه حسام و عروسک «ننه خانم» رحیمهکرد کتولی انتخاب شدند و نیز عروسک ترکمن قوم تکه اثر طاهره کم شایسته تقدیر شد.

در این مراسم از هنرمند کارآفرین و پیشکسوت «خدیجه پقه» و «رومینا محمد آلق» جوان ترین شرکت کننده جشنواره قدردانی به عمل آمد.

گفتنی است، نمایشگاهی از آثار برگزیده سومین دوره جشنواره کالاهای فرهنگی (فیروزه) استان گلستان نیز در سالن انتظار طبقه همکف تالارفخرالدین اسعد گرگانی برپا شد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .