عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » تشريح برنامه‌های روز جهاني بناها و محوطه‌های تاريخي در استان گلستان


تشريح برنامه‌های روز جهاني بناها و محوطه‌های تاريخي در استان گلستان

 سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگري و صنایع‌دستی گلستان در آستانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، ضمن تبریک این روز به فعالان، دوستداران و حامیان میراث‌فرهنگی، برنامه‌های روز جهاني بناها و محوطه‌های تاريخي را در استان گلستان تشريح كرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی و امورفرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، رحمان فرمانی روز یکشنبه 28 فروردین‌ماه 1401 گفت: به پیشنهاد ایکوموس روز ۱۸ آوریل مصادف با ۲۹ فروردین به‌عنوان روز بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی نام‌گذاری شده است. هدف از گرامیداشت روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی، تشویق افراد و جوامع محلی به آگاهی افزایی درباره اهمیت میراث‌فرهنگی در زندگی، هویت و اجتماع آن‌هاست.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگري و صنایع‌دستی گلستان با اشاره به این‌که برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی باهدف افزایش حساسیت جامعه در حفظ و صیانت از داشته‌های فرهنگی و تاریخی و لزوم توجه به بناها و محوطه‌های تاریخی در استان برگزار می‌شود، یادآور شد: به‌مناسبت این روز 11 برنامه متنوع در سطح استان پیش‌بینی شده است.
او از افتتاح خانه تاریخی موقوفه ملاصنم بقال در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) با کاربری گردشگری به‌مناسبت روز بناها و محوطه‌های تاریخی خبر داد.
فرمانی خاطرنشان کرد: برگزاری نشست تخصصی نقش اقلیم در ساخت دیوار بزرگ گرگان، نشست تخصصی گنبد قابوس در حوزه تمدنی دشت گرگان، کارگاه باستان‌شناسی در شهر باستانی جرجان برای جامعه محلی و نشست همکاری با اداره اوقاف و هیئت‌امنای امامزاده یحیی ابن زید(ع) در راستای پیشبرد اهداف شهر باستانی جرجان ازجمله برنامه‌های تدارک دیده‌شده برای روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در استان است.
او اضافه کرد: برنامه پاک‌سازی محوطه‌های باستانی با همکاری انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری، برنامه پاک‌سازی محوطه خالد نبی کلاله توسط کارکنان اداره‌کل و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان با همکاری انجمن‌ها و سمن‌های میراث‌فرهنگی و پاک‌سازی محوطه شهر باستانی جرجان از دیگر برنامه‌های این روز خواهد بود.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگري و صنایع‌دستی گلستان بیان کرد: از دیگر برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاريخي در استان گلستان می‌توان به برنامه بازدید مجازی از میراث جهانی گنبد قابوس، کارگاه آشنایی با محوطه‌های باستانی برای دانش آموزان شهرستان گنبدکاووس و بازدید دانش آموزان هنرستان رشته گردشگری از محوطه‌های باستانی و بناهای تاریخی استان اشاره کرد.
او در پایان گفت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان ضمن تبریک این روز به تمام کارشناسان، استادان و پژوهشگران، متصدیان، دوستداران و حامیان میراث‌فرهنگی، تلاش می‌کند در سال جاری از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد، میراث‌بانان و انجمن‌های میراث‌فرهنگی و فعالان علاقه‌مند به این حوزه، برای حفاظت و صیانت از بناها و محوطه‌های تاریخی بهره برده و در راستای انتقال این سرمایه گران‌بها به نسل‌های آینده بکوشد.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .