عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » هوشمند سازي مزارع پرورش ميگوي گميشان با تكيه بر توانمندي شركت هاي دانش بنيان داخلي

مديركل شيلات گلستان خبر داد:

هوشمند سازي مزارع پرورش ميگوي گميشان با تكيه بر توانمندي شركت هاي دانش بنيان داخلي

هوشمند سازي مزارع پرورش ميگوي گميشان با تكيه بر توانمندي شركت هاي دانش بنيان داخلي

مدير كل شيلات گلستان گفت: هوشمندسازي مديريت مجتمع پرورش ميگو گميشان با تكيه بر توانمندي شركت‌هاي دانش‌بنيان داخلي از فصل جديد ميگو آغاز شده كه اين كار زمينه كاهش هزينه‌ها، افزايش درآمد و بهره‌وري در واحد سطح را براي توليدكنندگان فراهم مي كند.
به گزارش روابط عمومي اداره كل شيلات گلستان مهندس اسماعيل جباري در مصاحبه با خبرگزاري ايرنا خاطر نشان كرد: طراحي سيستم‌هاي نوين غذا‌دهي ميگو بر مبناي كاهش دخالت دست، اندازه‌گيري برخط و ديجيتال پارامترهاي كمي و كيفي آب، كامپكت كردن (فشرده‌سازي) دوره رشد لارو ميگو با تكيه بر جيره‌هاي غذايي علمي، از جمله فرآيندهاي ترسيم شده براي هوشمندسازي پرورش ميگو در گميشان است.
وي همچنين به بررسي طرح پرورش همزمان ماهي با ميگو در لاگون‌هاي پرورش ميگو اشاره كرد و گفت: در برخي از كشورهاي پيشرو در صنعت ميگو مقوله پرورش همزمان ماهي «كفال» با «ميگو» اجرايي شده است و تلاش داريم با بهره‌گيري از توان شركت‌هاي دانش‌بنيان اين فرآيند عملياتي شود.
مهندس جباري به برنامه‌ها و دستاوردهاي مختلف شيلات گلستان اشاره كرد و گفت: توليد ۲۰ هزار تن انواع ماهيان گرمآبي، يك‌هزار و ۳۰۰ تن ماهيان سردآبي و همچنين سه هزار و ۸۰ تن ميگو و ترسيم چشم‌انداز براي برداشت ۳۰۰ تن ماهي در قفس طي سال جاري، از جمله موضوعاتي است كه توسط شيلات گلستان در دست پيگيري است.
قزل‌آلا پرورش‌يافته در آب‌شور پرطرفدارترين محصولات صادراتي شيلات گلستان به روسيه
مديركل شيلات گلستان افزود: كشت ماهي قزل‌آلا در آب شور و در قفس يكي از مواردي است كه توسط شيلات گلستان در دست پيگيري است، ماهي قزل‌آلا پرورش‌يافته در آب‌شور از جمله پرطرفدارترين محصولات صادراتي شيلات گلستان به روسيه است كه بازار خوبي در اين كشور دارد.
وي گفت: در اين روش به سبب آنكه ماهي از غذاي زنده استفاده مي‌كند داراي انسجام متراكم‌تري در بافت گوشت مي‌شود و اين خاصيت، طرفداران بسياري دارد.
مهندس جباري به مقوله توسعه سايت پرورش ميگو در گميشان اشاره كرد و گفت: عرصه‌هاي مورد نياز براي فاز دوم پرورش ميگو در اين شهرستان فراهم شده است و سرمايه‌گذاران مي‌توانند با حداكثر ۲۰۰ ميليارد ريال استخري چهار هكتاري را احداث و پرورش ميگو را با استفاده از زيرساخت‌هاي موجود منطقه آغاز كنند.
وي گفت : براساس آخرين نتايج به طور معمول در هر هكتار حدود سه تن ميگو برداشت مي‌شود كه ارزش ريالي حدود ۴۵۰ ميليون تومان را به همراه دارد.
جباري ادامه داد: در سال جاري سه هزار و ۸۰ تن ميگو از مزارع گميشان استحصال شده است و ۲ هزار و 600 شغل در اين بخش ايجاد شد، تا جاييكه برخي از مراكز فرآوري و بسته‌بندي با كمبود كارگر روبرو بوده و به صورت سه شيفت فعاليت مي‌كردند.
مديركل شيلات گلستان گفت: واگذاري استخرهاي پرورش ميگو به بوميان با جديت در حال انجام است و بوميان منطقه با تامين آورده اوليه لازم مي‌توانند در اولويت واگذاري‌ها قرار داشته باشند.
جباري با اشاره به ضرورت افزايش مصرف ميزان غذاهاي دريايي توسط خانوارهاي ايراني گفت: علاوه بر دغدغه‌هاي اقتصادي و موضوع قيمت، آگاهي و دانش مردم براي استفاده از آبزيان بايد افزايش يابد كه در اين مسير رسانه‌هاي نقش ويژه‌اي دارند.
مديركل شيلات گلستان اظهار كرد: به منظور رونق فرهنگ استفاده از غذاهاي دريايي مذاكراتي را با شهرداري گرگان آغاز كرده‌ايم تا بتوانيم رستوران غذاهاي دريايي را در اين شهر داير كنيم.
وي گفت: براساس اطلاعات موجود بيش از ۲۰ هزار چاه كشاورزي در گلستان وجود دارد كه يكي از سياست‌هاي در پيش گرفته شده شيلات، استفاده بهينه از اين منابع براي پرورش ماهي در استخرها و حوضچه‌هاي كنار چاه‌ها است.
مهندس جباري در پايان جباري بيان كرد: براي رسيدن به اين هدف فرهنگ‌سازي و ترويج استفاده دو منظوره از چاه‌هاي آب كشاورزي با كمك كشاورزان استان در حال انجام است و اميدواريم در مدت زمان برنامه‌ريزي شده به هدف توسعه و گسترش فعاليت اين چاه‌ها در مسير توليد ماهي و ايجاد اشتغال دست پيدا كنيم.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : شیلات
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : شیلات 1
  • بازدید : 108
  • کد خبر : 99201