عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » دیدار مدیرکل منابع طبیعی استان با فرماندار بندرگز


دیدار مدیرکل منابع طبیعی استان با فرماندار بندرگز

دیدار مدیرکل منابع طبیعی استان با فرماندار بندرگز

 به گزارش روابط عمومی فرمانداری بندرگز ،  قزلسفلو مدیر کل منابع طبیعی استان روز یکشنبه 8 مرداد 96 در دفتر فرمانداری با علی اصغر میرزائی فرماندار شهرستان دیدار و گفتگو کرد.

علی اصغر میرزائی با اشاره به اینکه شهرستان بندرگز  در سال جاری  و در مقایسه با مدت مشابه در سال 95 یکی از کمترین دوره ها را از نظر میزان بارش در سطح استان داشته و از این لحاظ مشکلاتی برای کشاورزان و باغداران ایجاد شده است. از جمله سطح زیر کشت برخی محصولات را کاهش داده است.

وی افزود : هشدار های متعدد در حدود سالهای دهه 70 از سوی مراجع بین المللی و محققین اروپائی هم داده شد که منطقه گرگان و گنبد با توجه به برداشت بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی  تا 40 سال آینده تبدیل به کویر خواهد شد.

فرماندار بندرگز اظهار داشت :  باید برای کشت انواع محصولات کشاورزی برنامه مشخصی وجود داشته باشد و میزان کشت محصولاتی مثل شالی که مصرف آب زیادی خواهد داشت ، باید به اندازه داشته های منابع آبی منطقه انجام گردد.

میرزائی  ضرورت عملی کردن مصوبات جلسات در زمینه حفظ و حراست از منابع آبی را حائز  اهمیت خواند و  ساخت و سازهای غیر قانونی در عرصه های منابع طبیعی را از دلایل عمده تخریب فضای سبز و اراضی کشاورزی دانست.

مدیرکل منابع طبیعی استان در این دیدار با توجه به کاهش میزان بارش ها و برداشتهای بی رویه از منابع آبی نسبت به بروز بحران در سالهای آتی در سطح استان گلستان هشدار داده و اظهار داشت : طبق پژوهش های انجام شده در زمینه منابع طبیعی و بارش های جوی در دوره 30 ساله آتی ، چهار استان کشور ، شامل  کردستان ، ایلام ، کرمانشاه و گلستان دچار کاهش شدید بارش به میزان  40 در صد خواهند شد.

وی افزود : در 30 سال گذشته میزان سرانه منابع آبی در استان گلستان به ازای هر نفراز 4000 متر مکعب به 1600 متر مکعب و در زمان پرآبی کاهش داشته است.و از این بابت گلستان با 1400 متر مکعب از سایر نقاط کشور عقب تر می باشد.حتی در سال 94 به 1000 متر مکعب نیز رسیده بود و به نوعی دچار بحران آبی شده بود.بنابراین باید موضوعات مربوط به حفظ منابع آب جدی گرفته شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان یکی از نمونه های کاهش شدید منابع و ذخایر آبی را منطقه شصت کلا اعلام کرد که از سال 1352 تا کنون در حدود 40 درصد کاهش داشته و از 18 میلیون متر مکعب آب در سال به 11 میلیون متر معکب رسید.

قزلسفلو دلایل عمده این کاهش ذخایر آبی را کاهش بارش برف ، کاهش میزان بارندگی (18 تا 20 درصد) ، افزایش دما  که موجب تبخیر بیشتر آب از سطح رودخانه ها شده بطوریکه در حدود 60 درصد از سطح آبهای رودخانه ها کاهش پیدا کرده ،همچنین بخش اعظمی  از حدود 420 میلیارد مترمکعب متوسط آب دریافتی در سال در کشور ما تبخیر می گردد.

وی وضع جنگلهای استان را نامطلوب توصیف کرد و اظهار داشت : مقرر شده کار تحقیقاتی مشترک  توسط منابع طبیعی و مرکز تحقیقات در خصوص کاهش سطح رطوبت خاکهای جنگلی  با استفاده از دستگاههای رطوبت سنج انجام گردد.

قزلسفلو از صدا و سیما خواست در قالب برنامه های تبلیغی در جهت هشدار به مردم در زمینه صرفه جوئی در مصرف و ضرورت حفظ منابع و ذخایر آب های زیر زمینی تلاش بیشتری صورت دهد.همچنین از قوه قضائیه خواست جدیت بیشتری در برخورد با متخلفان حوزه منابع آبی انجام گردد.

 


ارسال کننده خبر : فرمانداری بندرگز
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : بندرگز
  • بازدید : 409
  • کد خبر : 36114