عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » معاون اقتصادی استاندار: صنایع بزرگ لازمه تحول گلستان است


معاون اقتصادی استاندار: صنایع بزرگ لازمه تحول گلستان است

 معاون اقتصادی استاندار: صنایع بزرگ لازمه تحول گلستان است

 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان گفت: تقویت واحدهای صنعتی و تولیدی کوچک و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای راه اندازی صنایع مادر و بزرگ، لازمه اصلی تحول اقتصاد گلستان است.

محمود ربیعی روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه های گلستان اظهار کرد: هم اینک 91 درصد صنایع مستقر و فعال استان خرد و کوچک، 6 درصد متوسط و فقط 3 درصد صنایع بزرگ است و گلستان هنوز راه زیادی برای رسیدن به آرمان های بزرگ اقتصادی در پیش دارد.

وی بیان کرد: یکی از دلایل فعال نبودن صنایع بزرگ در گلستان ، موانع قانونی پیشین در خصوص کشاورزی اعلام کردن استان های شمالی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان افزود: با وجود لغو این قانون در سال های گذشته هنوز در گلستان و دیگر استان های شمالی شرایط مناسبی برای تقویت بخش صنعت و راه اندازی صنایع مادر ایجاد نشده است.

ربیعی ادامه داد: اصرار مسئولان گلستان برای تکمیل خط آهن ایران به ترکمنستان با احداث ریل عریض و راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون ، از جمله راهکارهای اندیشیده شده برای کاهش فاصله ایجاد شده در بخش صنعت است.

وی ادامه داد: اگر چه تلاش های زیادی برای جلب نظر سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در گلستان انجام شده و موفقیت هایی هم کسب شده است، اما بخش عمده این سرمایه گذاری ها در صنایع خرد و فاقد توان کافی برای تحول زایی در استان است.

پیش از این اعلام شده بود که حدود 930 واحد صنعتی در گلستان وجود دارد.

 

*لزوم تحول در کیفیت آموزشی دانشگاه ها

ربیعی در ادامه بر لزوم تقویت توان علمی دانشگاه های استان تاکید کرد و گفت: گسترش فعالیت دانشگاه های خصوصی و رقابت ناسالم آنها برای جذب دانشجو ، موجب شده است که این مراکز دانشگاهی کسب درآمد را در اولویت قرار داده و از تلاش برای افزایش توان علمی غفلت کنند.

وی بیان کرد: اصلاح این روش با هدف تقویت زیرساخت های آموزشی در دانشگاه به عنوان مراکز اصلی تحول یک ضرورت انکار ناپذیر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان اظهار کرد: در نتیجه این رقابت ناسالم ، برخی از دانشگاه ها از جذب دانشجو بازمانده و توان کمی برای ادامه فعالیت دارند.

وی افزود: یکی از راهکارها دراین بخش، تجمیع مراکز آموزشی علمی و حرکت به سمت تامین نیازهای علمی جامعه است.

ربیعی ادامه داد: راه اندازی رشته های مورد نیاز جامعه در حوزه کشاورزی و شیلات، از جمله راهکارهای تقویت این دانشگاه ها و تامین نیازهای بخش های گوناگون و زیرساختی استان است.

 

*تقویت زیرساخت شهرک های صنعتی

معاون استاندار گلستان توسعه شهرک های صنعتی را یکی از جدی ترین برنامه های استان دانست و گفت: با درک اهمیت لزوم توسعه این بخش در دولت تدبیر و امید 30 درصد از زیرساخت های لازم و ضروری شهرک های صنعتی استان افزایش یافت.

وی بیان کرد: در نتیجه افزایش این زیرساخت ها و کمک به رونق هر چه بیشتر صنایع استان، امسال 5 درصد کارگران اخراجی کارخانه ها کاهش یافته و تعداد افراد دریافت کننده بیمه بیکاری استان 17 درصد کمتر شده است.

ربیعی افزود: هماهنگی با بانک ها برای تسریع در پرداخت وام ها و اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی نیمه فعال و راکد، از جمله اقدامات انجام شده در گلستان برای بازگردادن رونق به اقتصاد این استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان همچنین گفت که افزایش تولیدات کشاورزی در استان از جمله نتایج به ثمر نشستن اقدامات موثر دولت در بهبود وضعیت اقتصادی است که موجب افزاش درآمد کشاورزان و تولیدکنندگان شد.

ربیعی بیان کرد: تولید گندم از 450 هزار تن به یک میلیون و 510 هزار تن ،جو از 120 هزار تن به 315 هزار تن و برنج از 240 هزار تن به 560 هزار تن در استان افزایش یافته و بهبود 35 درصدی تولیدات از سال 92 تا سال 95 منجر به کسب درآمد 6 هزار و 800 میلیارد تومانی این بخش شده است.

وی در ادامه به برنامه ریزی برای تنظیم بازار میوه و مایحتاج شب عید اشاره کرد و گفت: با وجود بروز سرما و یخبندان و نابودی مرکبات، نگرانی از بابت تامین نیازهای مردم وجود ندارد.

به گفته وی؛ دراین راستا تاکنون 600 تن پرتغال از جیرفت و مازندران، 500 تن برنج، 350 تن سیب و نیز شکر به مقدار کافی خریداری شده و در آستانه عید نوروز به بازار عرضه می شود.

ربیعی به توسعه فعالیت فرودگاه گرگان نیز اشاره کرد و گفت: در ماه های اخیر تعداد پروازهای داخلی و خارجی این فرودگاه افزایش و تعداد مسافران و تناژ بارهای جابجا شده در مقایسه با گذشته به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان همچنین اظهارداشت که فرودگاه از جمله بخش های تحول زا و نیازمند توسعه پایدار بوده که رونق آن مورد حمایت جدی مسئولان گلستان است.

 معاون اقتصادی استاندار: صنایع بزرگ لازمه تحول گلستان است

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 726
  • کد خبر : 30961