عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » توسعه علمی با نگاه جهادی میسر می شود

استاندار گلستان در جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری با جهاددانشگاهی؛

توسعه علمی با نگاه جهادی میسر می شود

برای مشاهده تصاویر بصورت اسلایدر، روی یکی از تصاویر کلیک کرده و دکمه Space یا فاصله را از روی کیبرد بفشارید.
 

توسعه علمی با نگاه جهادی میسر می شود

استاندار گلستان اظهار کرد: ما نظام مسائل استان را تهیه کرده ایم و بر این اساس است که همکاری های بین بخشی را توسعه می دهیم و پروژه ها را تعریف می کنیم و اعتقادمان پرهیز از اقدامات جزیره ایست و  معتقدیم که توسعه و پیشرفت با نگاه ارزشی و جهادی توأم با علم و دانش و توسط عناصر معتقد به نظام مانند جهاددانشگاهی میسر است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گلستان امروز دوشنبه ۱۰ مهر، آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری های مشترک جهاددانشگاهی و استانداری گلستان به امضای دکتر حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی و دکتر علی‌محمد زنگانه، استاندار گلستان رسید، دکتر زنگانه در این مراسم گفت: از ابتدای کار جهاددانشگاهی در استان گلستان با آن آشنا بودم و معتقدم اگر به مجموعه های این چنین اعتماد کنیم و با یکدیگر به پروژه های مشترک برسیم و حمایت لازم صورت بگیرد، خروجی آن هزینه فایده بسیاری خواهد داشت. از این رو جلساتی بسیاری را با دوستان جهاددانشگاهی استان داشتیم برای اینکه چالش های استان مرتفع شود انجام پژوهش های کاربردی و همچنین اجرای طرح های مشترک در حوزه های فرهنگی و علوم انسانی و اجتماعی را در دستور کار قرار دهیم. 
وی ادامه داد: همچنین اگر برای توسعه طرح های فناورانه نوین از جمله اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن و در گام بعدی اصلاح نژاد دام سبک و سنگین تمرکز کنیم ، موفق خواهیم بود.
استاندار گلستان در ادامه گفت: در موضوعات مربوط به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، فعالیت های بین المللی و ایستگاه تحقیقاتی جهاددانشگاهی در منطقه آزاد اینچه برون و همچنین ظرفیت های علمی و فناورانه در بخش کشاورزی می توان بیشتر کار کرد. مزیت بالفعل استان گلستان حوزه کشاورزی است. بنابراین موضوع کشاورزی برای ما بسیار مهم است چراکه استان گلستان ۳۶ روز از امنیت غذایی کشور را تأمین می کند که موضوع تأمین امنیت غذایی از موضوعات بسیار مهم امروز کشور است. دکتر زنگانه خاطر نشان کرد: همچنین حوزه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، گردشگری و... از موارد مهم دیگر است که می توان تعامل بیشتری در این حوزه ها داشت.
وی گفت : خرسندیم که در جمع کسانی هستیم که نگاه جهادی دارند، چراکه مصیبتی که در برخی جاها با آن گرفتاریم این است که اقدامات ما مبتنی بر نگاه علمی نباشد و در مواردی نیز می بینیم که علم وجود دارد اما به فرموده مقام معظم رهبری تفکر و کار جهادی وجود ندارد که هر دو این موارد آسیب هایی هستند که با آن مواجهیم.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی می تواند یکی از ارکان مهم برای پیشرفت و توسعه استان باشد، خاطرنشان کرد: استان گلستان یک سند چشم انداز ۳۱ بخشی مشخص دارد و چشم انداز ما این است تا سرآمد درآمدی را در استان به میانگین کشور برسانیم که در این راستا باید حداقل ۲۲۴ همت سرمایه گذاری در استان انجام شود و هدفمان این است که پروژه های تحول آفرین را اجرایی کنیم. همچنین از منظر صادارت یکی از مشکلاتی که در استان داریم این است که کالاهای ما صادرات محور نیست.
استاندار گلستان در بخش دیگری از  سخنانش گفت: امیدواریم امضای این سند نقشه راهی برای همکاری پیش رو تا افق ۱۴۰۴ باشد و اتفاقات خوبی برای استان گلستان رخ دهد، لذا از مجموعه جهاددانشگاهی انتظار داریم در سطح ملی از برنامه های استان حمایت کند
در این جلسه تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی با استانداری گلستان به‌منظور بستر‌سازی مناسب برای استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این نهاد در زمینه‌های مختلف و در راستای تحول دانش‌بنیان و پیشرفت استان گلستان و طرح‌ها و برنامه‌های تحولی تأمین‌کننده منافع ملی و استانی به امضای این دو مجموعه رسید.
همچنین در این مراسم رییس جهاددانشگاهی کشور  بیان کرد: استان گلستان یکی از استان‌های زرخیز و زیبا و با اقوام مختلف است. 
 دکتر حسن مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاددانشگاهی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد، عنوان کرد: این نهاد انقلابی در دوره‌های مختلف کارهای زمینه‌ای بزرگی در سطح کشور انجام داده است گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی نیز که در مدیریت دانشگاه‌ها مشکل داشتیم تنها کسانی که توانستند به مدیریت دانشگاه‌ها کمک کنند جهادگران جهاددانشگاهی بودند و تمامی کارهای فرهنگی و تربیتی دانشگاه را بر عهده گرفتند.
رییس جهاددانشگاهی یادآور شد: در دوران هشت‌ساله دفاع مقدس و جنگ تحمیلی نیز این نهاد انقلابی کارهای بزرگی انجام داد که ازجمله آنها تعمیرات تجهیزات جنگی و رمزگشایی از بیسیم های پیشرفته بود که توانستند اطلاعات آن را در اختیار سران نظامی قرار دهند. 
همچنین در دوره‌ای نیز نیاز به دانشگاه در کشور احساس می‌شد که جهاددانشگاهی آستین بالا زد و دانشگاه غیرانتفاعی تأسیس کرد که از اولین مؤسسات غیرانتفاعی در سطح کشور دانشگاه علم و فرهنگ بود که اکنون به دانشگاهی بزرگی تبدیل‌شده است.
دکتر مسلمی نائینی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی در حوزه‌های کشاورزی و پزشکی نیز پیشرفت‌های بسیاری داشته است ادامه داد: در حوزه پزشکی زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی پرچم جمهوری اسلامی ایران را در حوزه سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری در داخل و خارج از کشور برافراشته است. همچنین در حوزه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی نیز پیشرفته‌ترین پژوهشکده کشور در اختیار جهاددانشگاهی است و در حوزه اصلاح نژاد دام سبک و سنگین نیز پژوهشگاه‌های این نهاد کارهای بسیار بزرگ و مثبتی انجام داده‌اند.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حوزه‌های مهندسی کارهای بسیاری انجام داده است، گفت: جهاددانشگاهی در حوزه علم و صنعت نیز پیشرفت‌های بسیاری داشته که ازجمله آن ساخت قطار ملی مترو در واحد علم و صنعت است و از دیگر موارد در حوزه نفت می‌توان به ساخت مته‌ها و دکل‌های حفاری و موتورهای درون‌چاهی اشاره کرد. 
رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: در جهاددانشگاهی استان گلستان کارهای بسیار خوبی انجام‌شده است و ظرفیت بالایی دارد تا طرح‌های دانش‌بنیان بسیاری در این استان اجرایی شود که در قالب پژوهشکده گیاهان دارویی، پژوهشگاه صنایع شیمیایی و مراکز تحقیقاتی مهندسی و پزشکی می‌توان این تعاملات را توسعه داد.
دکتر مسلمی نائینی گفت: امیدواریم پس از امضای این تفاهم‌نامه تعاملات جهاددانشگاهی و استانداری توسعه بیشتری یابد، چراکه ظرفیت بالایی در جهاددانشگاهی وجود دارد که افتخار می‌کنیم در خدمت مردم استان گلستان باشیم.
در ادامه این جلسه نیز معاون اقتصادی استانداری گلستان بیان کرد: جهاددانشگاهی استان یکی از نهادهایی است که در حوزه های خاص ورود کردند و از جمله آن حوزه اصلاح نژاد اسب است.
وی افزود: استان گلستان به عنوان یکی از محورهای مهم تولید مواد پروتئینی کشور در بخش دام سبک و سنگین و همچنین طیور مطرح است که تأمین کنندگی 17 درصد گوشت سفید کشور را بر عهده دارد و موقعیت خوبی برای استفاده از ظرفیت شرکت های این حوزه است که باید به آن توجه شود. امسال نیز در بخش حمایت های دولت سعی کرده ایم که یکی از محورهای اصلی پرداخت تسهیلات به بخش دانش بنیان باشد که جهاددانشگاهی نیز می تواند از این فرصت به خوبی استفاده کند.
معاون اقتصادی استانداری گلستان تأکید کرد: حوزه هایی که جهاددانشگاهی در استان گلستان آغاز کرده اند، اقدامات ویژه ای در رابطه با اصلاح نژاد اسب و دام سبک و سنگین است که به سهم خود از این حوزه ها حمایت خواهیم کرد.
مهدی شهبازی رییس جهاددانشگاهی استان گلستان نیز در ادامه این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این واحد از آغاز دولت سیزدهم، بیان کرد: در دو سال گذشته حوزه فرهنگی و به خصوص بخش رسانه ای به سطحی رسیدیم که روایتگری در سطح انقلاب و حقیقت جویی و مطالبه گری را به سطح مطلوبی رسانده ایم و خبرگزاری ایسنا حرف اول را می زند. 
وی افزود: در حوزه دانشجویی 30 طرح در دانشگاه های استان گلستان انجام شده است و 5 کتاب در حوزه های مختلف چاپ شده و 6 طرح شاخص کشوری نیز داشته ایم. همچنین در حوزه آموزش نیز طی دو سال گذشته به 23 هزار نفر آموزش داده ایم که بخشی از آن در حوزه مشاغل خانگی بوده است و 15 درصد از افرادی که در مراکز آموزشی جهاددانشگاهی آموزش دیده اند توانسته اند شغل پیدا کنند. 
رییس جهاددانشگاهی استان گلستان در ادامه گفت: در حوزه پژوهش که مورد تأکید نیز است، در سال گذشته موافقتنامه 20 میلیاردی با سازمان مدیریت داشته ایم. همچنین طرح اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن را در دست اجرا داشته ایم و دو مأموریت اصلاح نژاد دام سبک و سنگین نیز در استان به جهاددانشگاهی سپرده شده است.
در حوزه فرهنگی نیز قصد داریم 50 درصد دانشجویان استان گلستان از برنامه های فرهنگی جهاددانشگاهی استفاده کنند و یک درصد استان در سال از آموزش های ما بهره مند شوند. 
شهبازی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در استان گلستان این نوید را به ما می دهد که انقلاب اقتصادی از طریق دانش فنی که جهاددانشگاهی دارد و سال ها بر روی آن کار کرده است در حال شکل گیری است، گفت: در حال حاضر تیم مدیریتی که با هدایت دکتر زنگانه در استان فعالیت دارند کل استان به کارگاه بزرگی تبدیل شده است که مباحث دانش بنیان نیز در آن از یاد نرفته است و جهاددانشگاهی در این حوزه اقدامات بسیار خوبی داشته است. 
وی همچنین به منظور توسعه فعالیت های جهاددانشگاهی و استفاده بیشتر از توان دانش بنیان این نهاد انقلابی در استان گلستان از استاندار خواست تا با اختصاص 1000 متر زمین داخل شهر گرگان به نهاد موافقت شود.
در ادامه مهیایی معاون عمرانی استانداری گلستان قول مساعد داد که با توجه به بحث مولدسازی که در دستورکار استانداری قرار دارد در این رابطه با جهاددانشگاهی همکاری کنند.

موضوع این تفاهم‌نامه، همکاری متقابل و هم‌افزایی به‌منظور بستر‌سازی مناسب برای استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اجرایی، علمی، آموزشی، تحقیقاتی، تجاری‌سازی فناوری، سلامت، کارآفرینی و ... در راستای تحول دانش‌بنیان و پیشرفت استان گلستان و طرح‌ها و برنامه‌های تحولی تأمین‌کننده منافع ملی و استانی است.
ازجمله زمینه‌های همکاری مشترک می‌توان به همکاری در زمینه برطرف نمودن مسائل و چالش‌های استان گلستان در زمینه انجام پژوهش‌های کاربردی، طرح‌های فرهنگی و مطالعات علوم انسانی و اجتماعی ؛توسعه فناوری انرژی‌های نو و تجدید پذیر استان با بهره‌گیری از توانمندی‌های علمی و فن‌آورانه جهاددانشگاهی در حوزه انرژی‌های نو ؛ راه‌اندازی "مرکز اصلاح نژاد و ذخیره ژنتیکی اسب اصیل ترکمن" و توسعه آتی در زمینه دام‌های سنگین و سبک در استان گلستان؛ راه‌اندازی مرکز مدیریت و نظارت بر اسب‌های مسابقه‌ای و آزمایشگاه تخصصی تست دوپینگ اسب؛ فعال‌سازی مراکز نوآوری و شتابدهی اشتغال جهت تبدیل ایده به محصول و تجاری‌سازی آن؛ راه‌اندازی شعبه منطقه‌ای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران - منابع ژنتیکی منطقه خزری (دریایی و خشکی)؛ راه‌اندازی دفتر فعالیت‌های بین‌المللی و ایستگاه تحقیقاتی جهاددانشگاهی در منطقه آزاد اینچه‌برون اشاره کرد.
استفاده از ظرفیت‌های علمی و فن‌آورانه جهاددانشگاهی در بخش کشاورزی؛ ترویج گفتمان‌سازی و توسعه فناوری‌های راهبردی در راستای تقویت امنیت غذایی؛ توسعه فعالیت‌های مرتبط با داروهای گیاهی و گیاهان دارویی با توجه به گونه‌های خاص و بومی استان و راه‌اندازی شهرک جامع و تخصصی گیاهان دارویی و تولید فرآورده‌های گیاهی دارویی و صنایع تبدیلی در استان گلستان؛ راه‌اندازی مرکز درمان پیشرفته بیماری‌ها در استان گلستان ؛ ایجاد و راه‌اندازی مرکز تشخیص و درمان ناباروری و مرکز مشاوره و مهارت‌های فرزندپروری در استان؛ هدایت و حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های به بلوغ رسیده با همکاری دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری؛ همکاری در زمینه توسعه ظرفیت‌های گردشگری استان؛ تدوین سند توسعه آموزش‌های مهارتی استان گلستان و برگزاری دوره‌های مهارتی ویژه آموزش کارکنان سازمان‌ها و ادارت استان؛ همکاری در زمینه ارائه خدمات تخصصی مشاغل خانگی ؛ تدوین پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای برای پروژه‌های فرهنگی، اقتصادی و عمرانی؛     تدوین برنامه راهبردی – عملیاتی شهر و شهرداری‌های استان و اجرای طرح‌های پیمایشی در زمینه‌های مختلف و رصد و پایش شاخص‌های فرهنگ عمومی و فضای مجازی استان، موردنیاز دستگاه‌ها و سازمان‌ها از دیگر زمینه‌های همکاری  است.

توسعه علمی با نگاه جهادی میسر می شود

 

توسعه علمی با نگاه جهادی میسر می شود

 

توسعه علمی با نگاه جهادی میسر می شود

 

توسعه علمی با نگاه جهادی میسر می شود

 

توسعه علمی با نگاه جهادی میسر می شود

 

توسعه علمی با نگاه جهادی میسر می شود

 

توسعه علمی با نگاه جهادی میسر می شود

 

توسعه علمی با نگاه جهادی میسر می شود

 


 

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .