عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » هفت استاندار: حفاظت از منابع طبیعی باید با منافع مردم گره بخورد


هفت استاندار: حفاظت از منابع طبیعی باید با منافع مردم گره بخورد

 به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از مرکز ساری ؛استانداران هفت استان کشور که دارای جنگل های انبوه هستند از نمایندگان مجلس ، دولتمردان و کارشناسان خواسته اند تا با گره زدن منافع مردم با منابع طبیعی ، امکان حفاظت و مدیریت پایدار این منابع را فراهم کنند.

 استانداران استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، گیلان و مازندران روز چهارشنبه در نشستی که برای امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ساری برگزار شد دیدگاه های خود را مطرح کردند.

 این استانداران که استان های تحت مدیریت آنان نواحی رویشی جنگل های هیرکانی و ارسبارانی است لازمه گره خوردن منافع مردم با حفاظت از منابع طبیعی از جمله جنگل ها را اقتصادی کردن این منابع دانستند و تاکید کردند: تا زمانی که منابع طبیعی با اقتصاد و ارتقا درآمد مردم گره نخورد حفاظت و مدیریت پایدار به وجود نخواهد آمد.

 این استانداران که در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در ساری گرد هم آمدند اعمال مدیریت یکپارچه برای منابع طبیعی، آب منطقه ای و جهاد کشاورزی را نیز برای حفاظت و حراست از عرصه های طبیعی ضروری برشمردند.

 آنان با تاکید بر فرابخشی بودن عرصه های منابع طبیعی، تصریح کردند: تا زمانی که مردم شاهد تاراج منابع طبیعی، زمین خواری، تغییر کاربری غیرمجاز، ویلا سازی و وقوع سیل به عنوان یکی از پیامدهای بخشی نگری در کشور هستند، فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی به وجود نخواهد آمد.

استاندار گلستان نیز بر ضرورت آسیب شناسی و نقد بدون تعارف، بی پروا و بی ریا در موضوع منابع طبیعی تاکید کرد.

 حسن صادقلو از جنگل و عرصه های طبیعی به عنوان یک میزبان معرفتی جهان هستی یاد کرد و گفت: زایش و تولید جنگل همواره یک امر مقدس برای انسان است.

 وی با بیان اینکه استان های شمالی با جنگل های هیرکانی همیشه در درون خود با محرومیت شدیدی مواجه بوده و هستند، افزود: سرسبزی استان های شمالی موقعیت دفاع از مشکلات را در کشور و از دولت سلب کرده است.

 صادقلو به مقوله حفاظت و مدیریت پایدار در عرصه های منابع طبیعی اشاره کرد و بیان داشت: آسیب شناسی و نقد درون را باید بدون تعارف، بی پروا و بی ریا در موضوع منابع طبیعی و جنگل اجرا کرد.

 استاندار گلستان با بیان اینکه بهره برداری از جنگل را باید قطع کرد، گفت : هر چند این موضع با دلایل منطقی کارشناسان و اساتید دانشگاهی منافات دارد و من نیز می پذیرم اما باید قبول کنیم شرایط امروز منابع طبیعی و جنگل های شمال بسیار تاسف بار است و تنها راه رسیدن به اهداف علمی کارشناسان ممنوعیت برداشت از جنگل است.

 وی با بیان اینکه اقتصادی کردن جنگل ها یک امری ضروری است و تا زمانی که اقتصاد مردم با درآمد های ناشی از منابع طبیعی گره نخورد موضوع حفاظت انجام نخواهد شد، افزود: امروز بزرگ ترین مشکل طرح های جنگل داری نبود امکانات و تجهیزات به روز ناوگان حمل و نقل است.

 صادقلو گفت: تمامی امکانات و تجهیزات ناوگان بهره برداران جنگل فرسوده و قدیمی است و به همین دلیل حفاظت از جنگل ها بدرستی صورت نمی گیرد.

 وی به نبود تجهیزات اطفای حریق نیز اشاره کرد و افزود: اینکه جاده دسترسی برای اطفای حریق ایجاد کنیم و میلیون ها درخت را از بین ببریم یک نظر غلطی است و این به دلیل تجهیزات ضعیفی است که به کار می بریم.

استاندار گلستان خسارت به منابع طبیعی را بیشتر از احیاء و نوسازی در عرصه ها ارزیابی کرد و گفت: درآمد کشور باید از مسیر منابع طبیعی خارج شود و فرهنگ حفاظت فقط با گره خوردن اقتصاد مردم با منابع طبیعی و رفع نیازهای آنان به وجود می آید.

 وی به وجود آنچه که ' دست های غیر پاک در عرصه های منابع طبیعی ' نامید ، اشاره کرد و افزود: فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی به راحتی به وجود نخواهد آمد چراکه باور مردم نسبت به حفظ و حراست از منابع طبیعی کم رنگ است.

 صادقلو تصریح کرد: رفتار های دولتی در برخورد با عرصه های طبیعی باور مردم را در حراست از جنگل ها و عرصه های ملی تضعیف کرده است.

 وی به برخوردهای دو گانه شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی در مقوله خروج و تعلیف دام و رفتار منابع طبیعی در به کار گیری مجریان طرح های جنگل داری و بهره برداری اشاره کرد و گفت: یکپارچگی در مدیریت پایدار ضروری است.

 استاندار گلستان همچنین اظهار داشت: یکی دیگر از راه های حفاظت از جنگل و عرصه های طبیعی در کنار ایجاد منافع اقتصادی برای مردم تقویت فرهنگ طبیعت دوستی است به گونه ای که مردم یار مهربان طبیعت شوند.

 وی افزود: اگر مردم در پاک دستی مسوولان و طرح های کارشناسی شک کنند افکار عمومی به عنوان یار مهربان طبیعت ملی شکل نخواهد گرفت.

وی ادامه داد : هنوز منابع طبیعی فکر می کند که رشته مدیریت در منابع طبیعی خلاصه می شود در صورتی که جنگل بامدیریت پایدار نیازمند استراتژی و چشم انداز بلندمدت، آسیب شناسی، شناخت وضعیت کنونی و ارائه راه حل های سهل، آسان و سریع دارد.
 استاندار خراسان شمالی در این نشست گفت: سازمان منابع طبیعی در 35 سال گذشته فقط با مردم که حافظان اصلی عرصه های طبیعی هستند درگیر بوده است.

سیدعلی اکبر پرویزی افزود: احیا و حفاظت از عرصه های طبیعی نیاز به برنامه ریزی دارد و سازمان منابع طبیعی به این مقولات بی توجهی کرده است.

 وی ادامه داد: سازمان منابع طبیعی در بسیاری از پرونده های مربوط به این سازمان یا سکوت کرده و یا حتی در دفاع از متصرفین اقدام کرده است.

استاندار خراسان شمالی تعیین تکلیف مالکیت اراضی منابع طبیعی را ضروری برشمرد و با بیان اینکه مشکلات تصرف و حفاظت از عرصه های طبیعی با اهرم هایی نظیر قلع و قمع و محاکم قضایی حل نخواهد شد، گفت: منابع طبیعی بویژه جنگل باید برای مردم سودآور باشد در غیر این صورت حفاظت بدرستی صورت نخواهد گرفت.

وی بر لزوم انتخاب درست سرمایه گذاران در حوزه منابع طبیعی تاکید کرد و افزود : طرح های خروج دام از جنگل، خارج کردن جنگل نشینان و طرح های آبخیزداری و برداشت از جنگل باید اقتصادی و بر اساس علم روز باشد و بدرستی هم اجرایی شود.

 پرویزی گفت: تمامی اهرم های قانونی وجود دارد اما اجرای آن بدرستی صورت نمی گیرد.

استاندار سمنان نیز در این نشست یکی از شاخص های مهم امنیت را حفاظت از عرصه های طبیعی دانست و گفت : از آنجایی که اقلیم آب و هوایی در دنیا در حال تغییر است و تمامی کشور ها به سمت حفاظت از عرصه های طبیعی رفته اند ، تجاوزات و تصرفات بر عرصه های ملی کشور بیشتر می شود.

محمد وکیلی با بیان اینکه میزان بارندگی در استان سمنان نسبت به سال قبل 51 درصد کاهش نشان می دهد، افزود : اگر به پوشش گیاهی و گونه های دارویی عرصه ها همچنان بی توجهی شود مشکلات خشکسالی استان چندین برابر خواهد شد.

وی بر اقتصادی کردن منابع طبیعی به نفع مردم تاکید کرد و بیان داشت: ویلا سازی غیر مجاز در عرصه های طبیعی، تغییر کاربری و قاچاق چوب در کشور بیداد می کند.

وکیلی با بیان اینکه سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور باید یک سازمان حاکمیتی شده و در حد معاونت ریاست جمهوری ارتقا یابد ، گفت: اینکه این سازمان زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی باشد و جهاد کشاورزی نیز با اهداف این سازمان همسو نباشد ، اشکال بزرگی است.

احمد پور مهدی معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز به وضعیت جنگل های ارسبارانی و منابع طبیعی منطقه اشاره کرد و گفت : ماموریت ها و وظایف جهاد کشاورزی با منابع طبیعی و آب منطقه ای در اصل حفاظت از عرصه های طبیعی همسو و یکپارچه نیست.

وی با بیان اینکه تصمیم گیری ها در عرصه های منابع طبیعی همچنان سلبی است و ایجابی نیست ، بیان داشت : امروز نمی توان تصمیمات اشتباه و سلبی در عرصه های منابع طبیعی گرفت.

 حجت شعبانپور معاون امور عمرانی استاندار گیلان نیز در این نشست بر لزوم آمایش منابع طبیعی تاکید کرد و گفت : تصمیم گیری ها باید بر اساس اسناد بالادستی اتخاذ شود و اگر اشکالاتی نیز وجود دارد باید آن را رفع کرد.

وی با بیان اینکه این تفاهم نامه ها باید حالت عملیاتی و بر مبانی کارشناسی باشد ، افزود : مصوبه سازماندهی سواحل دریای خزر نیز هنوز اجرایی نشده است و اگر در عرصه منابع طبیعی این بی توجهی صورت بگیرد، ضربه مهلکی به کشور وارد خواهد شد.

 شعبانپور گفت : چالش های درون و برون سازمانی در عرصه های منابع طبیعی باید مرتفع شود.

استانداران نواحی رویشی جنگل های هیرکانی و ارسبارانی در پایان این نشست تفاهم نامه ای را برای همکاری با سازمان جنگل ها و مراتع در زمینه حفاظت و مدیریت پایدار منابع طبیعی کشور امضا کردند.

 این تفاهم نامه با هدف ایجاد هماهنگی و توسعه همه جانبه به منظور شناسایی، پیشگیری و کاهش عوامل تهدید و تخریب منابع طبیعی و ارتقاء ضریب حفاظت با بهره گیری از ظرفیت تمامی دستگاه های ذیربط و جلب مشارکت مردم و جوامع محلی منعقد شد.

 زمینه های همکاری در این تفاهم نامه در 22 بند از جمله تدوین و بازنگری صنعت آمایش سرزمین و توان اکولوژیکی منابع طبیعی به امضا استانداران و منابع طبیعی کشور رسید و مدت اجرای این تفاهم نامه سه سال اعلام شده است.

 این تفاهم نامه را ' اسماعیل جبار زاده ' استاندار آذربایجان شرقی ، ' مجید خدابخش ' استاندار اردبیل ، ' سید علی اکبر پرویزی ' استاندار خراسان شمالی، ' محمد وکیلی ' استاندار سمنان، ' حسن صادقلو ' استاندار گلستان ، ' محمدعلی نجفی ' استاندار گیلان و ' ربیع فلاح ' استاندار مازندران و ' خداکرم جلالی ' رییس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور امضا کردند.

 عرصه های جنگلی کشور 14 میلیون و 300 هزار هکتار ( 8.7 دهم درصد مساحت کشور) و عرصه های بیابانی کشور هم 5/32 میلیون هکتار (20 درصد مساحت کشور) است.

 یک میلیون و 967 هزار هکتار جنگل در منطقه شمال و دو میلیون هکتار جنگل منطقه ارسباران وجود دارد.

 جمهوری اسلامی ایران در بین 156 کشور جهان در داشتن عرصه های جنگلی در رتبه چهل و پنجم قراردارد.

 


تأیید کننده خبر : کیانپور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .