عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » کمک به رفع زیرساخت‌های انتقال خون گلستان ضروری است

استاندار گلستان :

کمک به رفع زیرساخت‌های انتقال خون گلستان ضروری است

استاندار گلستان گفت: کمک به رفع زیرساخت‌های موردنیاز اداره کل انتقال خون استان در راستای تامین خون بیماران در مراکز درمانی بسیار ضروری بوده و از همه ظرفیت‌ها برای حل آن استفاده شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل انتقال خون استان گلستان ، دکترعلی‌محمد زنگانه عصر چهارشنبه در نشست با مجمع خیرین انتقال خون استان، افزود: جلب مشارکت خیرین در قالب «جمع‌سپاری» و راه‌اندازی پویش یکی از راهبردهای اصلی کمک به رفع زیرساخت‌های اولویت‌دار انتقال خون استان مدنظر قرار گیرد که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود.

به گفته وی؛ این راهبرد می‌تواند ذیل مجمع خیرین انتقال خون استان پیگیری و عملیاتی شود.

وی استفاده از ظرفیت شرکت‌های صاحب برند، نشست با نهادهای حاکمیتی برای مشارکت گرفتن، به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی استان را از دیگر راهکارهای کمک به ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز انتقال خون استان برشمرد.

دکتر زنگانه خاطرنشان کرد: تهیه پیش‌نویس از مشکلات زیرساختی انتقال استان برای طرح در سفر دور دوم دولت سیزدهم دیگر راهکارها بوده که باید آماده شود.

کمک به رفع زیرساخت‌های انتقال خون گلستان ضروری است

وی با تاکید بر شناسایی و استفاده از منابع ملی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای جبران بخشی از عقب ماندگی زیرساختی انتقال خون استان، گفت: علاوه بر این از محل اعتبارات تملک دارایی و مازاد درآمد استان به این حوزه کمک خواهد شد.

وی در حوزه فرهنگ‌سازی اهدا خون در میان ساکنان استان گفت: برای گسترش این فرهنگ حمایت همه جانبه را انجام خواهم داد تا از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی بهتر استفاده شود.

دکتر فاطمه محمدی مدیرکل انتقال خون گلستان هم با ارائه گزارشی از وضعیت خدمات‌دهی این دستگاه در تامین نیاز خونی مراکز درمانی استان گفت: علاوه بر پوشش نیاز خونی بیماران خاص، ۲۵ مرکز درمانی با سه هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی فعال در شهرستان‌های گلستان زیر پوشش این اداره کل است.

وی  افزود: اکنون در این استان ۱۰ روز نیاز خونی موردنیاز بیماران تامین بوده که نسبت به سه روز در گذشته بهتر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گلستان جزو چهار استان برتر کشور در تولید پلاسما به شمار می‌رود ولی از نبود زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله سردخانه مجهز رنج می‌برد.

محمدی با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر کمک خوب در تخصیص اعتبارات هزینه‌ای و تملک‌دارایی به این اداره کل شده است، گفت: ضرورت دارد برای برخورداری از زیرساخت‌های مورد نیاز توجه ویژه شود.

مدیرکل انتقال خون استان افزود: در ۱۴ شهرستان گلستان متشکل از ۲۴ شهر و نزدیک به هزار روستا فقط چهار پایگاه ثابت انتقال خون در گرگان، گنبدکاووس، بندرگز و علی‌آبادکتول فعال است و مردم سایر نقاط برای اهدای خون مجبور به تردد به این چهار شهر هستند.

به گفته وی؛ جمع‌آوری خون از داوطلبانِ اهدای خون و آماده‌سازی آن برای نجات بیماران و مصدومان، ایجاد پایگاه در بیمارستان‌ها و واحدهای سیار و ثابت برای تهیه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت برای اهدای خون به هنگام ضرورت و توزیع خون و فرآورده‌های آن به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها از جمله وظایف انتقال خون است.

رسول گرگیج رییس مجمع خیرین انتقال خون گلستان هم با اشاره به نقش موثر این اداره کل در تامین خون مراکز درمانی استان، گفت: تاکنون کمتر به ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز این حوزه و فرهنگ‌سازی آن برای اهدا خون در میان ساکنان استان صورت گرفته است.

وی با تاکید بر حمایت استانداری از مجمع خیرین انتقال استان در سرعت بخشیدن در تامین نیازهای زیرساختی انتقال خون استان، افزود: در زمان ۱۰ روز فعالیت اعضای جدید این مجمع، توانسته‌ایم از هریک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان پنج میلیارد ریال کمک برای تامین زیرساخت‌های موردنیاز و اولویت‌دار انتقال خون استان کمک گرفته شود.

وی خواستار بسیج همه ظرفیت‌های استان برای رفع کمبودهای انتقال خون استان شد.

گفتنی است گلستان بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام، مذاهب و نژادهای مختلف دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .