عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » هر ملتی که از فرهنگ، تاریخ و هویت خودش تهی شود دچار سرنوشت مبهمی خواهدشد

جواد قربانی در آیین نکوداشت حکیم نظامی در گرگان عنوان کرد؛

هر ملتی که از فرهنگ، تاریخ و هویت خودش تهی شود دچار سرنوشت مبهمی خواهدشد

هر ملتی که از فرهنگ، تاریخ و هویت خودش تهی شود دچار سرنوشت مبهمی خواهدشد

جواد قربانی، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، در آیین نکوداشت حکیم نظامی، گفت: هر ملتی که از تاریخ، هویت و فرهنگ خودش تهی شود و نسل کنونی اش نتواند به فرهنگ پیشینیان خودش افتخار کند و ببالد و بشناسد، به سرنوشت مبهمی دچار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، آیین نکوداشت حکیم نظامی شاعر پارسی گوی ایرانی با حضور جمعی از مسئولان و اهالی شعر و ادب استان گلستان در عصر شنبه 20 اسفند ماه در محل بوتیک هتل هفت پیکر برگزار شد.

در ابتدای مراسم، جواد قربانی ضمن قدردانی و عرض خیر مقدم به موی سپیدان و چهره های شاخص فرهنگ و ادب شهرستان گرگان و استان گلستان که در آیین نکوداشت حضور پیدا کردند، گفت: حکیم نظامی احیاگر عظمت ایران در ادبیات فارسی است و با منظومه هایی که از داستان های کهن وام گرفته، نقش موثری در بقای فرهنگ ایران دارد.

وی افزود: امروزه همه کشورها بر بازخوانی تاریخ و آموزش تاریخ و عبرت آموزی از آن تاکید دارند و در این میان نقش و حلقه اصلی این بازخوانی تاریخی در کشور ما را ادبیات و تاریخ، فرهنگ و هویت و چیستی و کیستی تشکیل می دهد.

قربانی ادامه داد: هر ملتی که از تاریخ، هویت و فرهنگی خودش تهی شود و نسل کنونی اش نتواند به فرهنگ پیشینیان خودش افتخار کند و ببالد و بشناسد، به سرنوشت مبهمی دچار می شود. لذا فلسفه برپایی این گونه نشست ها این است که ما گذشته خویش را به سان چراغی برای نسل های آینده و برای توسعه همه جانبه مورد بهره برداری قرار دهیم.

وی سپس ضمن اشاره به برخی اقدام های صورت گرفته در راستای تکریم و تجلیل از مفاخر فقید و در قید حیات و نیز نوید برنامه های متعدد در این حوزه در سال آتی، گفت: شاهد آن هستیم که در بین کشورهایی که به دنبال هویت سازی برای خویش هستند رقابتی عجیب در گرفته است؛ به ویژه آن هایی که هویت مدنظرشان را ندارند و دستشان خالی است.

قربانی ادامه داد: به همین خاطر ما که در کشور عزیزمان از یک هویت چند هزار ساله برخورداریم، طبیعی است که قوی تر و جدی تر از سایر کشورها و با پشتوانه چنین فرهنگی غنی به این ظرفیت ها بپردازیم.

وی با تاکید بر اینکه تبیین این ظرفیت های اصیل و کهن برای نسل جوان مهم و ضروری است، گفت: امید است در ادامه مسیر بتوانیم در کنار یکدیگر ذخایر علم و فرهنگ و هنر کشور و استان را به نحو شایسته به عموم آحاد جامعه معرفی کنیم.

در ادامه برنامه پس از سخنرانی ماندانا علیمی نظامی‌پژوه گلستانی و استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر،که به عنوان سخنران مدعو در برنامه حضور داشت و درباره مولفه های آرمان شهر در آثار حکیم نظامی، مطالبی را عنوان نمود، چهره هایی چون غلام قاری با محوریت آثار نظامی و مقایسه و تطبیق با فردوسی، یوسف مسگری حافظ پژوه و نگاهی تطبیقی بین حافظ و نظامی، فروغ محسنی مفیدی،پژوهشگر گلستانی با محوریت بهاریه ها و زبان در آثار نظامی مطالبی را همراه با شعرخوانی به سمع حاضران رساندند.

در بخش پایانی برنامه پس از اجرای موسیقی بامحوریت اشعار حکیم نظامی، توسط هادی رعیت و اسماعیل شافعی از هنرمندان گلستانی، حسین ضمیری شاعر و پژوهشگر فرهنگ عامه نیز ضمن اشاره به جایگاه حکیم نظامی، گوشه ای از ظرفیت های فرهنگی کهن دیار استرآباد را یاد نمود و بر ضرورت توجه و معرفی و تبیین آن ها به نسل جدید تاکید کرد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .