عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » رفع تنش آبی اولویت اصلی استان/ به صدا در آمدن زنگ خطر بحران آب در استان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان :

رفع تنش آبی اولویت اصلی استان/ به صدا در آمدن زنگ خطر بحران آب در استان

 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت : بیش از ۱۴ ساعت جلسه طی دو روز گذشته با حضور استاندار ، معاونین استاندار ، نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی ،مدیران ارشد صنعت آب و مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط استان جهت رفع تنش آبی استان به صورت فشرده برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و  فاضلاب استان گلستان، دکتر ایرج حیدریان ضمن تقدیر از استاندار گلستان جهت برگزاری این جلسات و پیگیری در راستای رفع هر چه سریعتر تنش آبی در استان افزود : بر اساس مصوبه و تصمیم کارگروه رفع تنش آبی استان به کشاورزانی که بجای شالی کشت جایگزین انجام دهند و نسبت به هوشمند سازی چاه‌های آب اقدام نمایند تسهیلات و بسته‌های حمایتی اعطا خواهد شد.      
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در ادامه اظهار داشت : متأسفانه حفر چاه های غیر مجاز و برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی و عدم رعایت الگوی مصرف آب در صنایع ، کشاورزی و شرب استان را وارد تنش آبی شدیدی نموده است
 حیدریان افزود :استان گلستان با مساحتی بالغ بر ۲۰۴۳۸کیلومتر مربع دارای ۱۴ شهرستان و همچنین ۳۴ شهر و ۱۰۵۰روستا بعنوان قطب کشاورزی با ۶۵۰هزار هکتار اراضی زیر کشت آبی و دیم و همچنین ۲۰۰هزار هکتار اراضی قابل کشت می باشد .
 این مقام مسئول در ادامه افزود : با توجه به خشکسالی های متوالی و کاهش قابل توجه میزان نزولات جوی و کاهش ۳۰ درصدی روان آبهای سطحی و کاهش ۹۰میلیون متر مکعبی در آبخوان های عمیق و ۳۰۰ میلیون متر مکعبی در آبخوان های نیمه عمیق به ترتیب امکان کشت ۱۶۰۰هکتار و ۵۰هزار هکتار آبیاری امکان پذیر نخواهد بود ‌.   
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به کاهش منابع آبی در استان و تاکید بر اینکه تامین بیش از ۹۴‌درصد آب استان از طریق آب‌های زیرزمینی بوده، بیان کرد: حفر چاه‌‌‌های غیرمجاز و عدم‌رعایت الگوی کشت، استفاده بی‌‌‌رویه از منابع آبی و عدم‌استفاده از آب‌‌‌های سطحی بخشی از عوامل کاهش منابع تامین است و این موضوع زنگ خطر بحران آب را در استان را به صدا آورده است .     
حیدریان در ادامه با بیان اینکه ۳۲۰۰حلقه چاه مجاز در حریم اضراری چاه های آب شرب وجود دارد گفت : در گام اول برای سالجاری امیدواریم ۲۰۰۰حلقه این چاه ها با همکاری شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی هوشمند سازی کنتورآن ها صورت ‌گیرد .      
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در پایان با بیان اینکه مقرر شد جلسات منظم کارگروه سازگاری با کم آبی در استان به صورت منظم انجام شود افزود : امیدواریم با همت و تلاش همه دست‌اندرکاران همچنین حمایت های همه جانبه استاندار گلستان ، نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد استانی بتوانیم با تصویب و پرداخت به موقع اعتبارات استان را از این شرایط بحرانی نجات دهیم .    
گفتنی است در همین راستا آخرین وضعیت منابع تامین آب در استان بررسی و مورد بحث قرار گرفت و مصوباتی جهت مقابله با تنش آبی در استان در دستور کار قرار گرفت.
 



نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب و فاضلاب
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .