عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » اعمال محدودیت برای افراد بی سواد مشمول طرح سوادآموزی

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گلستان خبر داد:

اعمال محدودیت برای افراد بی سواد مشمول طرح سوادآموزی

 معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گلستان از ابلاغ مصوبه هیأت وزیران مبنی بر اعمال محدودیت هایی برای افراد بی سواد مشمول طرح سوادآموزی (10 تا 49 سال) خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان، عبدالحکیم فیروزی در مصاحبه با روابط عمومی آموزش و پرورش گلستان با اشاره به مصوبه هیأت وزیران گفت: عدم صدور و تمدیدگواهینامه رانندگی، عدم صدورپروانه کسب، عدم استمرار خدمات سازمان بهزیستی کشور به افراد بی سواد مشمول طرح سوادآموزی از جمله این محدودیت ها خواهد بود.

وی افزود: این مصوبه به عنوان یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید درراستای ریشه کنی بیسوادی در کشور تصویب و ابلاغ شده است و هدف از آن جلب همکاری و مشارکت تمام مسئولان دستگاه های عضو می باشد.

فیروزی در ادامه گفت:این مصوبه شامل افرادی است که از ابتدای سال 94 دردوره سوادآموزی ثبت نام نمایند و موفق به اخذگواهینامه دوره سوادآموزی شوند.

وی درخصوص اقدامات تشویقی اظهارداشت: مبالغی به افرادی که موفق به اخذمدرک سوادآموزی شوند داده خواهد شد و پرداخت های مذکور مربوط به فراگیران واجد شرایط دوره سوادآموزی است و شامل سوادآموزان دوره تحکیم و انتقال نمی شود.

وی در ادامه اذعان داشت: 20 درصد از مبلغ هزینه قیمت تمام شده سوادآموزی بصورت تشویقی ،مستقیم پس از قبولی سوادآموزی و کسرکسورات قانونی به صورت متمرکز ازسوی سازمان نهضت سوادآموزی به حساب افراد واجدشرایط واریز می گردد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گلستان در تعریف افرادبی سواد گفت: بی سواد به افرادی گفته می شود که توانایی خواندن و نوشتن متون فارسی و حساب کردن درحد چهارعمل اصلی راندارند وفاقد حداقل مدرک دوره سوادآموزی یا گواهی قبولی پایه سوم ابتدایی میباشند.عدم مهارت اولیه برای روخوانی قرآن نیزمشمول این بند می باشد.

فیروزی درتعریف دوره سوادآموزی گفت: دوره هایی که به منظور دستیابی افراد بزرگسال به حداقل سوادطراحی و اجرای می شود.این دوره معادل پایه سوم ابتدایی محسوب می شود.

 وی همچنین گروه سنی مشمول این طرح را افراد 10 تا49 سال عنوان نمود.

فیروزی گفت:افرادیادشده درصورتی که بدون شرکت درکلاس های سوادآموزی به شیوه ی خودآموز باسواد شوند سرانه هزینه تمام شده آموزشی توسط سازمان به آنان به جهت تشویق پرداخت می شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گلستان درخصوص محدودیت هایی که متوجه افراد زیر50 سال بی سواد می شود اذعان داشت: از ابتدای سال 1395 در مورد این افراد محدودیت هایی به شرح ذیل انجام خواهد گرفت.

الف) راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است افراد بی سواد متقاضی اخذ یا تمدید گواهینامه رانندگی را برای آموزش سواد به سازمان معرفی نماید.صدور وتمدیدگواهینامه رانندگی برای اینگونه افراد منوط به اخذ و ارایه مدرک دوره سوادآموزی خواهد بود.

ب) اتحادیه ها و شوراهای صنفی مکلفندافراد بی سواد متقاضی اخذ یاتمدید پروانه کسب رابرای آموزش سواد به سازمان معرفی ویارأساً نسبت به آموزشی سواد به افراد یادشده باهمکاری سازمان اقدام نمایند.صدورپروانه کسب برای اینگونه افرادمنوط به اخذ وارایه مدرک دوره سوادآموزی خواهدبود.

ج) کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور مکلفند افراد آموزش پذیر بی سواد تحت پوشش خود رابرای آموزش سواد به سازمان معرفی و یا رأساً نسبت به آموزش سوادافراد یادشده باهمکاری سازمان اقدام نمایند.ارایه و استمرار خدمات به افرادبی سوادتحت پوشش دستگاه های یادشده باسواد آموزی توأم خواهدبود.

وی درخصوص آموزش به افراد بیسواد خارجی گفت: شناسایی ،جذب و آموزش اتباع بی سواد خارجی بااستفاده ازاعتبارات مصوب،خیرین و کمک ها ی بین المللی باهمکاری وزارت کشور خواهد بود.

همچنین تاکیدکرد:شناسایی و جذب کودکان بی سواد درمعرض آسیب جهت انسداد مبادی وردی بی سوادی باهمکاری وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و مشارکت سازمان های مردم نهاد و موسسات غیردولتی مربوط و حمایت از سازمان و موسسات یادشده واجدشرایط فعال دراین زمینه باپرداخت حداقل 25 درصد از هزینه تمام شده از محل اعتبارات مصوب مربوطه است.

وی در پایان گفت: سازمان مدیرت و برنامه ریزی کشورمکلف است اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این تصویب نامه را به پیشنهاد سازمان درلوایح بودجه سالانه پیش بینی نماید.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .