عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » راهکارهای توسعه همکاری‌های علمی و اجرایی بین استان گلستان و کشور ترکمنستان بررسی شد


راهکارهای توسعه همکاری‌های علمی و اجرایی بین استان گلستان و کشور ترکمنستان بررسی شد

 

راهکارهای توسعه همکاری‌های علمی و اجرایی بین استان گلستان و کشور ترکمنستان بررسی شد

نشست هم‌اندیشی بررسی راهکارهای توسعه همکاری‌های مشترک علمی و اجرایی بین استان گلستان و کشور ترکمنستان در زمینه مدیریت چالش‌های محیط زیستی، با حضور زنگانه استاندار گلستان، معاونین استاندار، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و رئیس دانشگاه کشاورزی نیازف ترکمنستان در محل استانداری گلستان برگزار شد.
استاندار گلستان در این نشست با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در خصوص ارتقاء همکاری‌ها و ارتباطات با کشورهای همسایه و اینکه اکنون روابط کشورهای ایران و ترکمنستان وارد فصل جدیدی شده است گفت: طبق بیانات مقام معظم رهبری،کشور ترکمنستان به عنوان کشور برادر و خویشاوند برای ملت ایران تلقی می‌شود.
دکتر زنگانه با بیان نزدیکی‌های قومیتی، فرهنگی و مذهبی بین مردم کشور ترکمنستان و مردم استان گلستان عنوان داشت: نخبگان، بزرگان و علمای اهل سنت استان گلستان هریک به عنوان سفیری برای توسعه ارتباطات با کشور ترکمنستان محسوب می‌شوند.
وی با تأکید بر لزوم عملیاتی کردن مفاد یادداشت تفاهم امضا شده بین استان گلستان و استان بالکان‌ آباد ترکمنستان گفت: تفاهم نامه بین دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با دانشگاه نیازف ترکمنستان در راستای توسعه ارتباطات علمی، فرهنگی و دانشگاهی منعقد شده است.
استاندار گلستان با اشاره به قدمت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود و همواره در راستای حل چالش‌های استان و کشور در حوزه‌های مرتبط نقش‌آفرینی داشته است.
دکتر زنگانه با بیان اینکه امروزه تغییرات آب و هوایی، بسیاری از کشورها از جمله کشورهای ایران و ترکمنستان را تحت تأثیر قرار داده است تصریح کرد: امروز پدیده وقوع ریزگرد به چالش جدی در استان تبدیل شده و با توجه به اینکه ۹۰ درصد آن از صحرای قره‌قوم منشأ می‌گیرد، احداث کمربند سبز در مرز مشترک ایران و ترکمنستان با کاشت درخت و گیاهان شور دوست و بوته‌کاری ضرورت دارد.
وی سپس کاهش تراز سطح آب دریای خزر و پسروی سواحل را چالش مشترک کشورهای همسایه دریای خزر بیان کرد و افزود: خشک شدن برخی از پهنه‌های آبی در نقاط مشترک بین دو کشور ایران و ترکمنستان و جلوگیری از ورود فاضلاب‌های شهری، روستایی و کارخانجات به دریا، نیازمند چاره‌اندیشی است و دانشگاهیان می‌توانند نقش مهمی در آگاه‌سازی جامعه و مسئولین تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار نسبت به مسائل و مخاطرات محیط زیستی داشته باشند.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این نشست گفت: ارتباط با کشورهای همسایه و به ویژه مسلمان،از سیاست‌های دولت سیزدهم بوده و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بر اساس ماموریت وزارت علوم در جهت دیپلماسی علمی و حرکت در مسیر مرجعیت علمی ارتباط با دانشگاه‌های کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار داده است.
دکتر شتایی افزود: سفر دکتر غفورف، رئیس دانشگاه کشاورزی نیازف ترکمنستان و هیأت همراه به استان گلستان در راستای تحقق مفاد یادداشت تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده بین دو دانشگاه که با حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهوری ایران و قربانعلی بردی محمداف، رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان با هدف ارتقاء دیپلماسی علمی و همکاری‌های تحقیقاتی بین‌المللی صورت گرفته بود، انجام شده است.
وی انجام مطالعات علمی و تحقیقاتی در حوزه مخاطرات طبیعی را یکی از مأموریت‌های اصلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بیان کرد و افزود: در این راستا موضوع وقوع ریزگرد در دستور کار دانشگاه قرار گرفته و با حضور رئیس دانشگاه کشاورزی نیازف ترکمنستان، تحلیل علمی در این حوزه ارائه شد و امیدواریم با همکاری‌های مشترک علمی و تحقیقاتی بتوانیم در جهت مدیریت این پدیده قدم برداریم.
سپس رئیس دانشگاه کشاورزی نیازف ترکمنستان بیان داشت: اکنون و با تلاش سران دو کشور ایران و ترکمنستان، روابط متقابل در حال توسعه است و در این راستا در سفر رئیس جمهوری ترکمنستان به ایران، پنج سند همکاری به امضا رسید و یادداشت تفاهم بین دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و دانشگاه کشاورزی نیازف ترکمنستان نیز یکی از این اسناد پنج‌گانه بود.
دکتر غفورف با اعلام آمادگی اجرای کامل تفاهم‌نامه منعقد شده با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، بر انجام پژوهش‌های علمی مشترک، تبادل دانشجویان و اساتید در راستای انتقال تجارب علمی و فناوری‌ها ‌ و نوآوری‌ها، چاپ مقالات علمی مشترک و برگزاری کارگاه‌های تخصصی علمی در حوزه‌های مختلف تأکید کرد.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان؛
تأیید کننده خبر : مقسمی
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .