عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » برگزاری اولین هم اندیشی تولید و تجارت میگو در گلستان


برگزاری اولین هم اندیشی تولید و تجارت میگو در گلستان

 اولین هم اندیشی تولید و تجارت میگو، با همکاری اداره کل شیلات گلستان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل شیلات گلستان، در این هم اندیشی که مهندس علی مرگدری معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه ای استاندار گلستان، مهندس قدس علوی مدیر کل شیلات گلستان، مهندس بهرامی رئیس اتاق بازرگانی گرگان و جمعی دیگر از مدیران کشوری و استانی و سرمایه گذاران بخش خصوصی شرکت داشتند، بر اهمیت تولید و تجارت میگو در استان تاکید شد.

معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه ای استاندار گلستان با اعلام رضایت از روند تولید و تجارت میگو در استان گفت: رویکرد 28 هزار هکتاری تولید میگو در دولت به تصویب رسیده است که با اجرایی شدن این طرح حوزه تولید، صادرات و اشتغال میگو در استان رشد بسزایی خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه تمام فعالیت ها در زمینه تولید و تجارت میگو باید مبتنی بر دانایی و آگاهی باشد بیان کرد: اساس کار باید بر آگاهی و دانایی باشد و فعالیت ها در این حوزه باید بر مبنای دانش بنیان صورت گیرد.

علی مرگدری در ادامه گفت: طبق اسناد توافق شده، پروسه تولید و صادرات میگو باید از صفر تا صد داخل استان انجام شود .

وی با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی اظهار کرد: بخش کشاورزی ظرفیت های متنوعی دارد که شیلات هم از این قاعده مستثنی نیست و اگر تولید 1200 هکتار ماهیان خاویاری و 28 هزار هکتار میگو در استان محقق شود گام بزرگی در این مسیر برداشته خواهد شد.

مجتمع پروش میگو گمیشان مجتمعی پاک در سطح کشور و خاورمیانه است

در این هم اندیشی مهندس قدس علوی با ارائه گزارشی کامل از تاریخچه میگو در استان گفت: مطالعات اجرایی فاز اول مجتمع پرورش میگو گمیشان در دهه 80 با پرروش میگو گونه ایندیکوس آغاز شد که در اواخر دهه 80 با وارد شدن گونه وانامی به چرخه تولید میگو استان به این نتیجه رسیدیم که این گونه در شرایط و مشخصات منطقه رشد خوبی دارد.

مدیر کل شیلات استان با تاکید بر پاک بودن مجتمع پرورش میگو گمیشان اظهار کرد: این مجتمع به عنوان مجتمع پاک در ایران و خاورمیانه شناخته می شود که تاکنون هیچ آلودگی یا گزارشی مبنی بر بیماری از این مجتمع اعلام نشده است.

وی در خصوص میزان اشتغال زایی در مجتمع پرورش میگو گمیشان با اعلام اینکه در افق آینده این مجتمع ده ها هزار نفر مشغول به کار خواهند شد، گفت: بالاترین نرخ بیکاری در کشور به منطقه گمیشان و بندرترکمن اختصاص دارد که پرورش میگو در این مجتمع باعث توسعه اقتصادی و اجتماعی در منطقه مرزی و محروم گمیشان خواهد شد.

قدس علوی با اشاره به شرایط واگذاری زمین در فاز اول مجتمع پرورش میگو گمیشان به متقاضیان بیان کرد: 2 لاین از فاز 4 هزار هکتاری زمین های مجتمع به صورت 100 درصد تحویل داده شده است و همچنین لاین 3 ، 50 درصد از مراحل اخذ مجوزهای لازم را طی کرده است و زمین های لاین 4 هم به بومی های منطقه گمیشان تعلق خواهد گرفت که صد درصد در شرف معرفی جهت دریافت موافقت اصولی است.

وی هدف از برگزاری این همایش را استفاده از ظرفیت مراکز علمی و تحقیقاتی دانست و اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش استفاده از ظرفیت مراکز علمی و تحقیقاتی و تجارب افرادی است که در صنعت میگو فعالیت دارند تا بتوانیم با استفاده بهینه از این ظرفیت ها در برون رفت از مشکلات موفق باشیم.

مدیر کل شیلات استان با بیان اینکه چالش های زیادی در مسیر تولید و تجارت میگو در استان وجود دارد گفت: از جمله چالش هایی که در این راستا وجود دارد تامین بچه میگو است که ما برای رفع نیاز وابسته به استان های جنوبی هستیم که البته در آینده ای نزدیک این وابستگی رفع خواهد شد.

وی که در نشست هم اندیشی یک روزه تولید و تجارت میگو سخن می گفت،با اشاره به ارزی آوری فراوان صاردات میگو برای استان اعلام کرد: از دیگر چالش های ما عدم وجود پایانه صادرات آبزیان و ناوگان حمل و نقل مناسب در استان است که متاسفانه ما برای صادرات میگو مجبوریم محصول را به استان های دیگر بفرستیم تا از آنجا و با برند آنها میگوی تولید شده در استان ما صادر شود.

مهندس قدس علوی در پایان با اعلام آمادگی اداره کل شیلات استان برای همکاری با سرمایه گذاران گفت: برگشت سرمایه در این مجتمع 3 الی 4 سال است و شرایط برای سرمایه گذاری کاملا ایده آل می باشد. امیدواریم بتوانیم با همکاری دولت تدبیر و امید و سرمایه گذاری بخش خصوصی افق 28 هزار هکتاری پرورش میگو در استان را شاهد باشیم.

همچنین در این هم اندیشی رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزي گرگان با اعلام رضایت و امیدواری از برپایی از این جلسه گفت: فارغ التحصیلان زیادی در زمینه شیلات وجود دارند که با شروع کار سایت 4 هزار هکتاری میگو گلستان باید از آنها استفاده شود.

رمضان بهرامی در خصوص توسعه تجارت میگو استان گفت: کشورهای همسایه به تجارت پرورش میگو ما نیاز دارند و آمادگی خود را در این زمنیه به ما اعلام کردند . حتی مدیران کشاورزی خود را برای پیگیری به استان ما فرستادند.

وی در ادامه بیان کرد: مواد اولیه ارزان، آب درخشان و بدون جزر و مد دریای خزر، و زمین های کم بازده که باید تقویت شوند، می توانند ارزش افزوده بهره برداری را بالا ببرند.

لازم به ذکر است هم اندیشی یک روزه تولید و تجارت میگو در گلستان با سخنرانی دکتر خدایی مدیر اتحادیه صادر کنندگان آبزیان ایران، دکتر شکوری قائم مقام مشاور معاونت آبزی پروری شیلات ایران، دکتر قاجاری مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان دامپزشکی، صادقیان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، بازاری مدیر کل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه و تجارت، دکتر گلشاهی مدیر کل بهبود کیفیت فراوری شیلات ایران ادامه پیدا کرد و با بازدید از مجتمع پرورش میگو گمیشان و مراکز عمل آوری بندرترکمن به کار خود پایان داد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل شیلات استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : شیلات 1
  • بازدید : 1446
  • کد خبر : 13452