عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » تدوین سیاست های مشترک میراث فرهنگی و دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان خبر داد:

تدوین سیاست های مشترک میراث فرهنگی و دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان

تدوین سیاست های مشترک میراث فرهنگی و دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان ضمن بازدید از دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان، بر لزوم همکاری و سیاستگذاری های مشترک تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، محمدمهدی برهانی، در نشستی مشترک با حضور حسین کتولی، مدیر دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان، جاوید ایمانیان، کارشناس مسئول بناها و بافت تاریخی گرگان و محمد امینی مشاور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان درامور انجمن های حامیان میراث برگزارشد، ضمن تقدیر از عملکرد دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان خواستار همکاری های بیشتر میراث فرهنگی گلستان با این دفتر شد.

 برهانی این جلسه را پایانی برای مشکلات گذشته در حوزه همکاری های دو جانبه دانست و هدف را برداشتن فاصله میان میراث فرهنگی با انجمن های مردم نهاد و دفتر احیاء و به سازی بافت و همچنین احیاء بافت تاریخی گرگان عنوان کرد.

 وی میراث فرهنگی و دفتر بهسازی بافت را دو بال سیمرغی تشبیه کرد که هدف آن ها اعتلای بافت و میراث فرهنگی است و ادامه داد: باید سیاست های مشترک تعریف کنیم و بر اساس قوانین میراث فرهنگی همکاری خود را آغاز کنیم.

برهانی اظهار کرد: آینده میراث فرهنگی استان و بافت تاریخی گرگان روشن است و ما هم باید با برنامه ریزی و اجرای این برنامه ها فاصله های ایجاد شده را برطرف کنیم.

 سرپرست معاونت میراث فرهنگی گلستان با اشاره به اقداماتی که در گذشته برای تعیین حریم بافت تاریخی انجام شده بود، از پیگیری مجدد آن و تلاش برای ثبت حریم برای بافت تاریخی گرگان خبرداد.

 در ابتدای این جلسه نیز حسین کتولی، مدیر دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان ضمن تشریح وضیعت گذشته این دفتر و سابقه تعامل میراث فرهنگی با تلاش های دفتر بهسازی، گفت: این دفتر علاوه بر پروژه های مرمت و بهسازی، کارهای بسیاری بر اساس بضاعت خود مانند برگزاری همایش، بزرگداشت ها، اقدامات پژوهشی و مستند سازی و جلسات فرهنگ بومی... انجام داد ولی متاسفانه نحوه تعامل و نگاه میراث فرهنگی با این مجموعه مثبت نبوده است.

 وی بافت تاریخی را محل تعامل دستگاه های مختلف با ماموریت های متفاوت عنوان کرد و گفت: هدف از تشکیل دفتر بهسازی و احیای بافت تاریخی گرگان، ایجاد دبیرخانه ای برای هماهنگی ارگان های مختلف در جهت حفاظت از این میراث ارزشمند است.

 وی با تاکید بر این که رویکرد همه دستگاه های این حوزه باید حفاظت باشد، خاطرنشان کرد: دستگاه هایی نظیر راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و شهرداری بیشترین نقش را در حفاظت یا خدای نا کرده تخریب بافت دارند.

 کتولی در ادامه بر غیر دولتی بودن این دفتر تاکید کرد و گفت: دفتر بهسازی بافت تاریخی گرگان طی تفاهم نامه 6جانبه با شهرداری، استانداری، میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، اوقاف و ... شکل گرفت و یک ارگان میان دستگاهی است و هدف آن هم استفاده از ظرفیت همه دستگاه ها برای پژوهش، حفاظت، معرفی و احیاء بافت است.

 وی از برنامه ریزی برای احیاء محورهای فرهنگی و تاریخی بافت خبرداد و اظهار کرد: پیش نویس تفاهم نامه این موضوع آماده شده و قرار است طی برنامه 5 ساله همه دستگاه ها، وظایف مشخصی را بر عهده بگیرند.

 جاوید ایمانیان، کارشناس مسئول بناها و بافت تاریخی گرگان نیز در این جلسه بر لزوم تعامل بین دستگاهی برای حفظ بافت تاریخی گرگان تاکید کرد و افزود: احیای بافت تاریخی تک بعدی نیست و همه حتی مردم باید مشارکت کنند.

وی از وعده شهرداری گرگان برای خرید دو خانه تاریخی در سال جدید خبرداد و گفت: همکاری دستگاه ها نیازمند آغازی است و اگر کلید بخورد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. تملک و مرمت یک بنا تاثیرات زیادی بر اطراف آن و جامعه می گذارد.

ایمانیان یکی از دستگاه هایی که مشکلات زیادی در حوزه احیاء و حفظ بافت تاریخی دارد را شهرداری عنوان کرد و گفت: بسیاری از ضوابط به درستی اجرا نمی شود.

 وی حضور و فعالیت تشکل های مردم نهاد را در حوزه میراث فرهنگی بسیار مهم خواند و خواستار تقویت بیشتر این بخش شد.

 محمدمهدی امینی، مشاور مدیرکل میراث فرهنگی گلستان هم در این دیدار ضمن مقایسه ای از بافت تاریخی گرگان و یزد، خصوصیت مهم بافت تاریخی گرگان را برونگرا و زنده بودن آن دانست و ادامه داد: این که دفتر به سازی بناهای آسیب پذیر را انتخاب می کند بسیار قابل تقدیر است.

 امینی ضمن تقدیر از فعالیت های دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان، گفت: تلاش های این دفتر کار فرهنگی است و کارهای فرهنگی یک شبه نتیجه نمی دهند بلکه بسیار زمانبر هستند.

 وی خواستار تهیه کتابچه معرفی و مرمت هر آثار تاریخی از سوی این دفتر شد و اظهار کرد: آن چه می ماند و ارزشمند است مکتوبات است.

 امینی ضمن ابراز ناراحتی از این که بخشی از بافت تاریخی گرگان نابود شده، اظهار امیدواری کرد که بتوان با تلاش های مشترک باقی مانده بافت را حفظ کرد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .