عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » نخستین جشنواره گیاهان دارویی استان گلستان در شهرستان گالیکش برگزار شد


نخستین جشنواره گیاهان دارویی استان گلستان در شهرستان گالیکش برگزار شد

نخستین جشنواره گیاهان دارویی استان گلستان در شهرستان گالیکش برگزار شد

 به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش نخستین جشنواره گیاهان دارویی استان گلستان در محل موزه پارک ملی گلستان شهرستان گالیکش برگزار شد.

مرتضی صادقی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص وضعیت گیاهان دارویی استان گفت: بیش از 400 نوع گیاه دارویی در این استان وجود دارد. در حال حاضر 90 گونه محصولات زراعی و باغی در استان گلستان کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 244 هکتار از اراضی استان گلستان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد گفت: 22 گونه از گیاهان دارویی اولویت‌دار گلستان شناسایی و در پنج عرصه اقدام به کشت آزمایشی این گیاهان ازجمله 130 هکتار زعفران شد که اکنون 90 هکتار آن به باردهی رسیده است و سال گذشته 730 کیلوگرم زعفران از نوع مرغوب برداشت شد.

وی افزود: بر اساس سند چشم‌انداز توسعه گلستان در افق 1404 باید سطح کشت گیاهان دارویی در استان به 2400 هکتار و تولید در این بخش نیز از 196 تن کنونی به چهار هزار و 450 تن افزایش یابد.

صادقی اضافه کرد: بر اساس سند توسعه گلستان همچنین تعداد واحدهای فراوری گیاهان دارویی استان از دو واحد کنونی با اشتغال‌زایی 292 نفر به 10 واحد با اشتغال سه هزار و 360 نفر افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: برای تحقق این سند با همکاری منابع طبیعی، یک‌پنجم عرصه‌های شیب‌دار استان گلستان در طرح تغییر کاربری برای کشت گیاهان دارویی پیش‌بینی‌شده است که در ارتقای درآمد روستاییان، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت از مناطق روستایی مؤثر است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان همچنین یادآور شد: در سال 1391 با توجه به نیاز استان به داروهای گیاهی ذیل شورای برنامه‌ریزی استانداری 14 جلسه با 51 مصوبه در خصوص کمیته تحقیقی گیاهان دارویی با سه کارگروه تشکیل شد.

صادقی، پایش گیاهان دارویی گلستان، تهیه نقشه پراکنش و بانک اطلاعات آن، ثبت گیاه سرخدار به‌عنوان اثر ملی، در اولویت قرار گرفتن سرمایه‌گذاری در حوزه گیاهان دارویی و ایجاد صنایع فراوری آن، تسهیل در ورود سرمایه‌گذار خارجی و صادرات به کشورهای آسیای میانه را از مهم‌ترین اقدام‌ها و راهکارها برای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان برشمرد.

مهندس علی ابراهیمی رییس دفتر گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری در نخستین جشنواره گیاهان دارویی استان گلستان گفت: توجه به گیاهان دارویی و طب سنتی باید بیشتر مورد توجه شرکت‌های دارویی و پزشکان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طب سنتی مکمل طب مدرن است گفت: داروهای گیاهی از درآمدزایی بسیار بالایی برخوردارند که 495 شرکت دارویی موجود کشور می‌توانند از این فرصت و پتانسیل خدادادی استفاده بیشتری کنند.

ابراهیمی اضافه کرد: هم‌اکنون 20 دانشکده گیاهان دارویی و یک‌صد شرکت دانش‌بنیان در حوزه گیاهان دارویی در سطح کشور راه‌اندازی و شکل‌گرفته است و حمایت‌های لازم نیز از آنان توسط دولت انجام می‌شود.

وی همچنین از تعریف 134 استاندارد شغلی در حوزه گیاهان دارویی کشور خبر داد و تصریح کرد: گیاهان دارویی می‌تواند در کارآفرینی و ایجاد درآمد پایدار برای مردم مثمر ثمر باشد و بر این اساس ستاد توسعه و کارگروه‌های 14 گانه گیاهان دارویی کشور برای هر استان یک ناظر مشخص کرده تا نسبت به معرفی طرح‌های اشتغال‌زایی در حوزه گیاهان دارویی اقدام کنند.

عضو هیئت‌علمی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی شهرستان کاشمر واقع در خراسان رضوی نیز در این جشنواره گفت: ایران پس از آلمان و هند و سایر کشورهای مطرح در استفاده از گیاهان دارویی، یازدهمین کشور در ارائه مقالات علمی است.

جلال قدوسی، حجم تجارت داروهای گیاهی را یک‌صد میلیارد دلار در سال اعلام کرد و گفت: سهم ایران از این بازار تنها 60 تا 100 میلیون دلار است که با توجه به ظرفیت بالای گیاهان دارویی کشور، رقم بسیار ناچیزی است.

وی افزود: اکنون در کشور به محصولات ارگانیک کمتر توجه می‌شود و مصرف سرانه گیاهان دارویی در ایران که طب سنتی آن قدمتی هفت‌هزارساله دارد تنها 25 گرم است درحالی‌که این سرانه در اروپا 900 گرم و در آمریکا 2500 گرم است.

قدوسی، نداشتن بانک بذر و ضعف در فراوری گیاهان دارویی را ازجمله مشکلات این حوزه برشمرد و اضافه کرد: راه‌اندازی مرکز علمی دارویی، پارک موزه و دهکده دارویی، توجه ویژه به فراوری و صنایع تبدیلی و نیز کشت و تکثیر گیاهان دارویی از راهکارهای عملیاتی در جهت توسعه گیاهان دارویی کشور است.

وی به‌عنوان نمونه به تولید گل محمدی در ایران اشاره کرد و یادآور شد: بااینکه کشور ما سه‌چهارم تولید گل محمدی جهان را در اختیار دارد اما در فراوری محصول ضعف داریم.

علی جلالی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان نمونه کشور نیز در این جشنواره بر لزوم حمایت بیشتر دولت از صنعت گیاهان دارویی به‌ویژه صادرات آن تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون فرایند صدور مجوز صادرات گیاهان دارویی فرایندی طولانی و به‌سختی و تنها در سطح وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

علی جلالی با تأکید بر ضرورت تسهیل در صدور مجوز صادرات گیاهان دارویی و تفویض اختیار آن به استان‌ها، افزود: برای توسعه این صنعت پردرآمد بایستی تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت نیز به تولیدکنندگان و صنعتگران داده شود.

 

نخستین جشنواره گیاهان دارویی استان گلستان در شهرستان گالیکش برگزار شد

 

نخستین جشنواره گیاهان دارویی استان گلستان در شهرستان گالیکش برگزار شد

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .