عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » بافت تاریخی روستای چلی سفلی در فهرست آثار ملی کشور ثبت میشود


بافت تاریخی روستای چلی سفلی در فهرست آثار ملی کشور ثبت میشود

بافت تاریخی روستای چلی سفلی در فهرست آثار ملی کشور ثبت میشود

 معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خبر داد: بافت تاریخی روستای چلی سفلی در فهرست آثار ملی کشور ثبت میشود.

 به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان محمدمهدی برهانی معاونت میراث فرهنگی تشریح کرد: روستای تاریخی چلی سفلی از توابع شهرستان علی آباد کتول است که دارای بافت تاریخی ارزشمند می باشد و خانه های تاریخی با مصالح کاهگل و چوب، حمام تاریخی روستا، دبستان، تزئینات به کاررفته در بناها، درب ها و پنجره های چوبی، سقف های شیبدار با پوشش سفال و حلب و ... از جمله قابلیت های شاخص و باارزش بافت تاریخی این روستا می باشد.

 محمد مهدی برهانی افزود : به دلیل ارزش تاریخی فرهنگی این روستا و معرفی به گردشگران برای احیا و ثبت آن ، تهیه پرونده بافت تاریخی روستای چلی سفلی به منظور ثبت در فهرست آثار ملی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان و دانشجویان معماری پیام نور این استان آغاز شد.

 وی افزود: در این راستا نقشه برداری، شناسایی محدوده و بررسی اولیه بافت، مستند نگاری بافت تاریخی روستا، ترسیم نقشه های معماری بناهای واجد ارزش، نقشه های معابر روستا و شیب آن، گردآوری مطالب در حوزه های معماری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... در حال انجام می باشد.

 لازم به ذکر است روستای پایین چلی در منطقه ییلاقی "دهنه محمد آباد" از توابع شهرستان علی آباد واقع گردیده است و سالانه پذیرای شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

بافت تاریخی روستای چلی سفلی در فهرست آثار ملی کشور ثبت میشود

 

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .