عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » سالانه 3 ميليون تن بار از خط آهن گرگان – اينچه برون جابه جا مي شود

مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران:

سالانه 3 ميليون تن بار از خط آهن گرگان – اينچه برون جابه جا مي شود

سالانه 3 ميليون تن بار از خط آهن گرگان – اينچه برون جابه جا مي شود

 مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: تاكنون پيش بيني جابه جايي سه ميليون تن بار در سال از خط آهن گرگان – اينچه برون شده است.

به گزارش روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان، دكتر "محسن پورسعيد آقايي" در حاشيه بازديد از اين خط آهن به همراه نماينده مردم گرگان در مجلس شوراي اسلامي، مديركل راه و شهرسازي و شماري ديگر از مسوولان استاني و شهرستاني به خبرنگاران افزود: خط آهن گرگان – اينچه برون ظرفيت جابه جايي تا هشت ميليون تن بار را دارد كه در صورت افزايش اين ظرفيت، امكان برقي كردن اين خط در دستور كار قرار خواهد گرفت.

معاون وزير راه و شهرسازي اظهارداشت: در بخش مسافر اين خط آهن نيز، تبادل قطار در برنامه است به طوري كه مسافران قزاقستاني و تركمنستاني پس از ورود به مرز ايران از طريق قطارهاي ايران وارد كشور خواهند شد.

وي در رابطه با اتصال اين خط به مشهد گفت: در حال حاضر استان گلستان از طريق خط آهن ساري، فيروزكوه و گرمسار به مشهد متصل است اما در نظر داريم مسير جديد گرگان- گنبد را به سمت مشهد احداث كنيم.

به گفته پورسعيد آقايي، ساخت اين پروژه در صورت تامين اعتبار از طريق فاينانس و توافق با طرف چيني آغاز مي شود در غير اين صورت نياز به تعويض پيمانكار دارد.

وي، طول مسير جديد مشهد – گرگان را 600 كيلومتر اعلام كرد و افزود: به دليل كوهستاني بودن مسير و در صورت تامين منابع مالي آن از طريق فاينانس، ساخت اين پروژه حدود پنج سال به طول مي انجامد و در غير اينصورت و با تامين اعتبار آن از طريق منابع دولتي، احداث پروژه طولاني تر خواهد شد.

پورسعيد آقايي اعلام كرد: به دليل وجود برخي كمبودهاي فني، راه آهن گرگان – اينچه برون تا 20 روز آينده تكميل نهايي مي شود.

به گفته وي، تكميل برخي از زيربناهاي آن نظير پل هاي مسير، ساماندهي روگذر و تقاطع ها و پخش بالاست پروژه را به نقطه اي مي رساند كه از نظر فني كامل تر خواهد شد.

نماينده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين بازديد، ساخت خط آهن گرگان – اينچه برون را، حركت زيربنايي بزرگ براي توسعه استان و كشور دانست كه وزير راه و شهرسازي و مديرعامل راه آهن پيگير آن بوده اند.

"عيسي امامي" با بيان اينكه خط آهن گرگان- اينچه برون روزهاي پاياني تكميل خود را طي مي كند،گفت: در آينده اي نزديك با حضور روساي جمهوري سه كشور ايران، قزاقستان و تركمنستان شاهد بهره برداري اين خط آهن خواهيم بود.

وي افزود: بهره برداري از اين پروژه در افزايش ترانزيت كالاها، رونق پايانه ها، ظرفيت سازي اشتغال و در نهايت اقتصادي كردن منطقه و تحول جدي در صنعت حمل و نقل استان بسيار موثر است و با توجه به ظرفيت طلايي كه از طريق اين خط آهن براي بازرگانان و توليد كنندگان ايجاد مي شود انتظار تلاش هاي بيشتر از سوي آنان در جهت توسعه استان مي رود.

امامي با قدرداني از پيمانكار اين پروژه كه در ظرف زماني معين موفق به تحويل آن شد، اظهارداشت: خوشبختانه در مسير راه آهن ظرفيت هاي اقتصادي خوبي نظير پتروشيمي و شهرك يكهزار هكتاري وجود دارد كه بناداريم با اتصال اين ظرفيت ها به خط آهن، بدنبال افزايش ظرفيت هاي اقتصادي استان باشيم.

خط آهن گرگان – اينچه برون بخشي از راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان به طول حدود 910 کیلومتر است كه از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء در دست ساخت است.

حدود 700 کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، 82 کیلومتر آن در ایران و 120 کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است كه راهگذر ریلی “شمال جنوب ” نیز نامیده می شود.

كارشناسان بخش حمل و نقل بین المللی معتقدند که با راه اندازی این خط، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل ونقل بین المللی کشورهای مشترک المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته می شود.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .