عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » احيای هر هکتار بافت فرسوده نيازمند 100 ميليارد ريال سرمايه گذاری است

مديركل راه و شهرسازي گلستان:

احيای هر هکتار بافت فرسوده نيازمند 100 ميليارد ريال سرمايه گذاری است

احيای هر هکتار بافت فرسوده نيازمند 100 ميليارد ريال سرمايه گذاری است

مديركل راه و شهرسازي استان گلستان گفت: برای بهسازی و نوسازی هر هکتار بافت فرسوده حدود 100 میلیارد ریال سرمایه‎گذاری جدید نیاز است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، مهندس "علي بخش رستمي" در نخستین سمينار"سيماي مطلوب شهري، هويت ديروز، نياز امروز و حقوق فرداي شهروندان" در گرگان اظهارداشت: حدود 70 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور شناسایی شده که حدود دو هزار و 278 هکتار آن در استان گلستان است.

وی تصریح کرد: طی سالیان گذشته با همکاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران احیا و بازسازی بخشی از بافت‎های فرسوده شهری در استان تجربه شد اما حجم عظیمی از بافت‌های فرسوده موجود و نیمه‎کاره ماندن و طولانی شدن اجرای بسیاری از این پروژه‎ها به علت منابع مالی هنگفت که برای احیای این گونه بافت‎ها نیاز است یکی از مشکلات اساسی به شمار می‎رود.

 

دولت اعتماد مردم را نسبت به احيای بافت‎های فرسوده جلب کند

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با تاکید بر اینکه احیا، نوسازی و بهسازی بافت‎های فرسوده با همکاری مردم قابل تحقق است، افزود: تا زمانی که در احیای بافت‎های فرسوده منافع ساکنان در نظر گرفته نشود نمی‎توان به احیای سریع بافت‎های فرسوده امید داشت.

رستمی با بیان اینکه دولت و نهادهای عمومی باید اعتماد مردم را نسبت به احیای بافت‌های فرسوده جلب کند، خاطرنشان کرد: رضایت ساکنان باید اجرای اصول شهرسازی، معماری و اقتصاد شهری با توجه به قابلیت‎سنجی ویژه همان منطقه صورت بگیرد.

وی بر ضرورت ایجاد بسترها و زیرساخت‎های لازم در راستای احیای بافت‎های فرسوده تاکید کرد و بیان داشت: بافت‎های فرسوده محدوده‎های آسیب‎پذیر شهر در برابر مخاطرات طبیعی به ویژه زلزله بشمار می‎آیند که نیازمند برنامه‎ریزی و مداخله هماهنگ برای سامان‎یابی هستند.

 

بايد از راکد شدن بافت‎های فرسوده جلوگيری شود

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از جمله مزایای بهسازی و نوسازی بافت‎های شهری را در حفظ و صیانت از سرمایه و منابع انسانی، کاهش صدمات و تلفات ناشی از زلزله عنوان کرد و افزود: دستیابی به این مزایا با هیچ معیاری قابل ارزش‎گذاری نیست.

رستمی بیان داشت: بهینه‎سازی استفاده از زمین، کاهش اراضی بایر درون شهرها و ارتقاء شرایط اجتماعی در سایه بهسازی و نوسازی بافت‎های فرسوده محقق می‎شود.

وی با تاکید بر ممانعت از راکد شدن بافت‎های فرسوده گفت: برای جلوگیری از راکد شدن بافت فرسوده باید تدابیر مناسب اتخاذ شود و با تحرک بخشیدن، احیا و بازسازی مناطقی که پویایی خود را از دست داده‎اند حیاتی دوباره بخشید و مانع از غیرفعال بودن و تحمیل هزینه به شهر شد.

نخستین سمينار"سيماي مطلوب شهري، هويت ديروز، نياز امروز و حقوق فرداي شهروندان" با رويكرد نقد و بررسي چالش‎ها و راهکارهای سیمای شهری در بافت‎های تاریخی، بافت‎های فرسوده و سکونتگاه‎های غیررسمی و رویکردهای آتی شورای عالی معماری و شهرسازی در هویت شهری و جنبه‎های زیبایی شناختی و با حضور معاون شهرسازي و معماري وزير راه و شهرسازي و مديران شهرسازي و معماري ادارات كل راه و شهرسازي استان هاي كشور، مسوولان گلستان و جامعه دانشگاهي در گرگان برگزار شد.

 

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .