عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مدیرکل تعاون و کار گلستان: میانگین نرخ بیکاری در استان گلستان ۱۲.۸ درصد است


مدیرکل تعاون و کار گلستان: میانگین نرخ بیکاری در استان گلستان ۱۲.۸ درصد است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: مقایسه فصلی نرخ بیکاری درست نیست و باید این مقایسه سالانه انجام شود و میانگین نرخ بیکاری در استان در یک‌سال ۱۲.۸ درصد است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی گلستان به نقل از تسنیم، سعید مازندرانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان از دفتر خبرگزاری تسنیم استان گلستان بازدید و علاوه بر قدردانی از تلاش‌های این خبرگزاری برای انعکاس واقع‌گرایانه اخبار، به پرسش‌های خبرنگاران این رسانه نیز پاسخ داد.

وی در پاسخ به نخستین پرسش پیرامون وضعیت فضای کسب و کار و افزایش نرخ بیکاری در استان اظهار داشت: استان گلستان جزء استان‌هایی است که میانگین نرخ بیکاری در آن بیش از متوسط کشوری است که البته این مسئله دلایل مختلفی دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: از سال 91 به بعد میزان نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت فعال استان حدود 3 درصد افزایش یافته و به همان نسبت نیز نرخ بیکاری در استان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال 93 نرخ بیکاری استان 12.4 درصد بود، افزود: در این سال کارهای زیادی شد و فرصت های شغلی هم ایجاد شد، اگر نرخ مشارکت اقتصادی و جمعیت فعال ثابت می‌ماند نرخ بیکاری باید به 9 درصد می رسید اما این اتفاق رخ نداد.

مازندرانی ادامه داد: در دولت‌های گذشته برخی از گلوگاه‌های اشتغال بسته شده و سیاست‌های غیرفعال اشتغال اجرایی شد، برای نمونه تعداد دانشگاه‌ها افزایش یافت و پذیرش دانشجویان نیز بیشتر شد. از سال 84 به بعد، افرادی که باید وارد بازار کار می‌شدند به جاهای دیگری مانند دانشگاه‌ها هدایت شدند و از باز کار دور گشتند.

وی گفت: سرریز و خروجی آن افراد اکنون وارد بازار کار می‌شود. میزان ورود افراد به بازار کار از سال 84 سالانه حدود 200 هزار شغل بود اما الان به سالانه یک میلیون و 150 هزار شغل رسیده است.از سویی دیگر افزایش مشارکت زنان در حوزه اقتصاد نیز موجب بالا رفتن نرخ بیکاری شده است.

مازندرانی درباره اطلاعاتی که اخیرا مرکز آمار کشور از نرخ بیکاری فصلی منتشر کرده  است، افزود: مقایسه فصلی نرخ بیکاری درست نیست و باید این مقایسه سالانه انجام شود. میانگین نرخ بیکاری در استان در یک‌سال 12.8 درصد است. هرچند در بحث آمارگیری و تعیین نرخ بیکاری حرف‌هایی برای گفتن وجود دارد. نرخ بیکاری از یک جامعه آماری 700 نفری در استان ها استخراج می‌شود که ممکن است انحراف 25 درصدی داشته باشد.

وی بیان داشت: در مباحث مربوط به فرآیند اشتغال، تسهیلات بانکی و کارهایی که باید صورت بگیرد، ابتدا و انتهای سال قفل می شود. مثلا طرح اشتغال فراگیر که 20 هزار میلیارد تومان برای آن تسهیلات درنظر گرفته شد، هنوز ابلاغ نشده و یا تسهیلات مشاغل خانگی نیز به تازگی ابلاغ شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان با تأکید به رغم کاهش تورم، رکود بر بازار حاکم است، گفت: بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی هنوز در فروش تولیدات خود مشکل دارند و بازار کشش آن را ندارد.

وی با بیان اینکه تسهیلات رونق تولید موجب حفظ اشتغال در بنگاه های اقتصادی موجود شده است، افزود: بخشی از تسهیلات رونق تولید اگر منجر به کاهش بیکاری نشده، سبب حفظ اشتغال موجود شده و نتیجه آن را می‌توان در کاهش میزان اخراجی‌ها مشاهده کرد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : golestanmcls
  • بازدید : 462
  • کد خبر : 38447