عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » باقیمانده سموم کشاورزی گلستان در ميوه ها، مطابق با استاندارد است


باقیمانده سموم کشاورزی گلستان در ميوه ها، مطابق با استاندارد است

باقیمانده سموم کشاورزی گلستان در ميوه ها، مطابق با استاندارد است

مدیرکل استاندارد گلستان از ارزيابي ميزان باقيمانده سموم دفع آفات نباتي در ميوه هاي موجود در مراكز شهر گرگان خبر داد.

محمود فرمانی اظهار داشت: مرز بیشینه مانده آفت کش‌ها که در واقع بالاترین غلظت مانده یک ماده شیمیایی است؛ در بیشتر کشور‌ها به منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و ترغیب عملیات مناسب کشاورزی در کاربرد حشره‌کش ها، قارچ‌ها، علف‌کش ها و سایر مواد شیمیایی تعیین و تدوین می‌شود که مقادیر تعریف شده در استاندارد در هر کشور، بسته به تنوع مصرف هر آفت‌کش‌ روی محصولات و نیز سهم هر یک از محصولات در جیره غذایی آن کشور متفاوت است.

وی با ذکر این مطلب که میزان این آفت کش ها می تواند منجر به مردود یا مجاز شناخته شدن یک محصول از نظر سازمان های نظارتی غذایی و بهداشتی گردد گفت: در کنار منافع کاربرد آفت‌کش‌ها مشکلاتی نظیر کاهش تنوع زیستی، کاهش تثبیت نیتروژن و تخریب محل زندگی جانداران خصوصا پرنده‌ها و گونه‌های در معرض خطر نیز وجود دارد. به‌علاوه اینکه انسان از طرق مختلفی از جمله مصرف مواد غذایی، آفت‌کش‌ها را دریافت می‌کند که میزان مواجهه از طریق مواد غذایی (خصوصا میوه و سبزی) پنج برابر سایر راه‌ها مانند هوا و نوشیدن آب می‌باشد.

دبیر شورای استاندارد گلستان در خصوص اثرات این آفت کش ها گفت: متاسفانه برخی از آفت‌کش‌های مورد استفاده اثراتی چون سردرد، حالت تهوع، کوری، سرطان‌زایی، بیماری‌های کبد و سیستم عصبی، آسیب به تولید مثل و اختلال غدد درون‌ریز، افزایش سطح کسترول، مرگ و میر نوزادان و اختلالات متعدد ژنتیکی و متابولیکی را بر روی انسان به جا می‌گذارند.

وی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت این مقوله، در یک نمونه برداری تصادفی از نواحی جغرافیایی مختلف شهرستان گرگان،  62 نمونه شامل انواع سیب درختی، انواع پرتقال، هندوانه، خیار، انار و نارنگی اخذ و پس از کدگذاری برای آزمون به دو آزمایشگاه همکار تایید صلاحیت شده استاندارد ارسال شد.

به گفته فرمانی نتایج آزمون حاکی از آن بود که خوشبختانه میزان باقیمانده سموم دفع نباتی (آفت کش‌ها) در تمامی نمونه ها با استاندارد ملی مربوطه مطابقت داشت. در واقع قبولی نتایج آزمون نشان‌دهنده رعایت مقدار مصرف و دوره کارنس (فاصله زماني ميان آخرين سمپاشي و برداشت) آفت‌کش‌ها در محصولات نمونه‌برداری شده بود.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل استاندارد گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .