عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مختومقلی شاعر و حکیمی برای همه دوره ها و زمانه هاست


مختومقلی شاعر و حکیمی برای همه دوره ها و زمانه هاست

مختومقلی شاعر و حکیمی برای همه دوره ها و زمانه هاست

 عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در دویست و هشتاد و ششمین آیین نکوداشت مختومقلی فراغی در آق توقای مراوه تپه، اظهار کرد: فراغی از یک خانواده پاک نهاد متولد شد و فرزند ایران و ترکمن است‌.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ، افزود: در آن روزگار در اوایل قرن 12 هجری که تنور آتش جنگ، تفرقه، ظلم و تبعیض گرم بود، این شاعر از شعر که هنری بسیار تاثیرگذار است بهره برد و به میدان آمد تا به روشنگری بپردازد.

این مدیر استانی، ادامه داد: مختومقلی عاشق خدا و پیامبر و اهل بیت بود و مدح و ثنای خاندان رسول به خالصانه ترین شکل در اشعار او دیده می شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، بیان کرد: مختومقلی در شعرهای خودش در آن دوران که جنگ های داخلی و حمله نادرشاه افشار بود، در کنار مسائل سیاسی به مسائل اجتماعی هم پرداخت.

وی بیان کرد: با وجود اینکه بیشتر اشعار وی در آن زمان جنگ از بین رفته، اما آن چیزی که باقی مانده، میراث ارزشمندی است که خداشناسی، مردم دوستی، عشق به اهل بیت و صلح و وحدت را با خرد و دین داری با زیباترین مفهوم شعری به تصویر کشیده است.

کشمیری با بیان اینکه مختومقلی شاعر و حکیمی برای همه دوره ها و زمانه هاست، گفت: مختومقلی زنده است چراکه اشعار و کلام زیبای حکمت آمیزش در بین ماست. از کسانی که در نشر آثار و اندیشه های مختومقلی تلاش می کنند، تقدیر می کنیم.

یادآوری می شود مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و ششمین سالروز تولد شاعر شهیر ترکمن«مختومقلی فراغی» با حضور وزیر کشور و جمعی از مسئولان کشوری و استانی و مردم استان پیش از ظهر امروز پنج شنبه 12 اردیهشت ماه در روستای آق تقای شهرستان مراوه تپه برگزار شد.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .